کارگاه عملی تدوین و نقد مقاله پژوهشی با حضور 20نفر از اساتید ارزیاب مقالات پایانی و معاونین پژوهش مدارس علمیه خواهران استان کرمان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، کارگاه عملی تدوین و نقد مقاله پژوهشی، ویژه اساتید ارزیاب مقالات پایانی و معاونین پژوهش مدارس علمیه خواهران استان کرمان، توسط معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان برگزار شد.
در این کارگاه دو روزه که با حضور 20نفر از اساتید ارزیاب مقالات پایانی و جمع از معاونین پژوهش مدارس علمیه خواهران استان کرمان برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیانسب، در ابتدا پس از بیان حدیثی پیرامون تحقیق و پژوهش و مطالب مقدماتی، به موانع تحقیق و پژوهش اشاره کرد.
وی با نمایش موضوعات و عناوین مقالات مختلف، به صورت عملی، به بیان نحوه انتخاب موضوع، شاخصه های موضوع خوب، تفاوت موضوع و مسئله، تفاوت سوال و مسئله، تعیین قلمرو تحقیق، ارکان چکیده، شیوه تدوین اجزای طرح تحقیق طرح مقاله یا پایان نامه( پروپزال) و سایر مباحث مرتبط با آن پرداخت.
در ادامه، اساتید ارزیاب مقالات پایانی و معاونین پژوهش مدارس علمیه خواهران استان کرمان، نمونه هایی از موضوع مقاله خود یا طلاب را عنوان کردند که اشکالات آنها توسط استاد و سایر شرکت کنندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
همچنین معرفی نشریات معتبر پژوهشی حوزوی و دانشگاهی و رتبه نشریات در سطح ملی و بین المللی و سایت های مرتبط، از دیگر مباحث طرح شده در این کارگاه بود.
در روز دوم کارگاه نیز، روش نقد مقاله پژوهشی مورد بحث قرار گرفت و آقای علیانسب، به بیان اشکالات و ایرادات موجود در مقاله های پژوهشی پرداخت.
وی مواردی همچون اشکالات ساختاری و محتوایی و اشکالات نگارشی، نقل قول های طولانی، کپی برداری و بیان مطالب بدون ذکر آدرس، ضعف حضور قلم نویسنده، ضعف استدلال و نقد و ... را از جمله اشکالات مقالات پژوهشی برشمرد.
آخرین بخش این کارگاه، نحوه پاراگراف نویسی و بررسی اجزای یک پاراگراف علمی بود.
در این کارگاه دو روزه، علاوه بر تدریس استاد، ساعاتی نیز به کار عملی و پاسخگویی به سوالات حاضرین اختصاص یافت.
همچنین پس از اتمام این کارگاه دو روزه، جلسه یک ساعته ای برای پاسخ دهی به سوالات طلاب سطح 4 استان، در خصوص موضوع و طرح رساله ایشان با حضور استاد و طلاب مذکور برگزار شد.
شایان ذکر است میزان رضایت اساتید شرکت کننده در کارگاه ها بسیار بالا بود و شرکت کنندگان، خواستار برگزاری مجدد چنین کارگاه هایی بودند.