کارگاه عملی تدوین و نقد مقاله پژوهشی ویژه اساتید و معاونین پژوهش مدارس استان کرمان
301286

کارگاه عملی تدوین و نقد مقاله پژوهشی با حضور 20نفر از اساتید ارزیاب مقالات پایانی و معاونین پژوهش مدارس علمیه خواهران استان کرمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، کارگاه عملی تدوین و نقد مقاله پژوهشی، ویژه اساتید ارزیاب مقالات پایانی و معاونین پژوهش مدارس علمیه خواهران استان کرمان، توسط معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان برگزار شد.

در این کارگاه دو روزه که با حضور 20نفر از اساتید ارزیاب مقالات پایانی و جمع از معاونین پژوهش مدارس علمیه خواهران استان کرمان برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیانسب، در ابتدا پس از بیان حدیثی پیرامون تحقیق و پژوهش و مطالب مقدماتی، به موانع تحقیق و پژوهش اشاره کرد.

وی با نمایش موضوعات و عناوین مقالات مختلف، به صورت عملی، به بیان نحوه انتخاب موضوع، شاخصه های موضوع خوب، تفاوت موضوع و مسئله، تفاوت سوال و مسئله، تعیین قلمرو تحقیق، ارکان چکیده، شیوه تدوین اجزای طرح تحقیق طرح مقاله یا پایان نامه( پروپزال) و سایر مباحث مرتبط با آن پرداخت.

در ادامه، اساتید ارزیاب مقالات پایانی و معاونین پژوهش مدارس علمیه خواهران استان کرمان، نمونه هایی از موضوع مقاله خود یا طلاب را عنوان کردند که اشکالات آنها توسط استاد و سایر شرکت کنندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین معرفی نشریات معتبر پژوهشی حوزوی و دانشگاهی و رتبه نشریات در سطح ملی و بین المللی و سایت های مرتبط، از دیگر مباحث طرح شده در این کارگاه بود.

در روز دوم کارگاه  نیز، روش نقد مقاله  پژوهشی مورد بحث قرار گرفت و آقای علیانسب، به بیان اشکالات و ایرادات موجود در مقاله های پژوهشی پرداخت.

وی مواردی همچون اشکالات ساختاری و محتوایی و اشکالات نگارشی، نقل قول های طولانی، کپی برداری و بیان مطالب بدون ذکر آدرس، ضعف حضور قلم نویسنده، ضعف استدلال و نقد و ... را از جمله اشکالات مقالات پژوهشی برشمرد. 

آخرین بخش این کارگاه، نحوه پاراگراف نویسی و بررسی اجزای یک پاراگراف علمی بود.

در این کارگاه دو روزه، علاوه بر تدریس استاد، ساعاتی نیز به کار عملی و پاسخگویی به سوالات حاضرین اختصاص یافت.

همچنین پس از اتمام این کارگاه دو روزه، جلسه یک ساعته ای برای پاسخ دهی به سوالات طلاب سطح 4 استان، در خصوص موضوع و طرح رساله  ایشان با حضور استاد و طلاب مذکور برگزار شد.

شایان ذکر است میزان رضایت اساتید شرکت کننده در کارگاه ها بسیار بالا بود و شرکت کنندگان، خواستار برگزاری مجدد چنین کارگاه هایی بودند.

برچسب‌ها