گفت‌وگوی صمیمی با نفر اول دوره تربیت تدوینگری متون درسی حوزه‌های علمیه خواهران
301711

خانم باوفا، دانش آموخته سطح 4 تفسیر تطبیقی از حوزه رفیعة‌المصطفی(س) موفق به کسب مقام اولی دوره تربیت تدوینگران متون درسی حوزه‌های علمیه خواهران شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در برنامه ای اقدام به برگزاری دوره «تربیت تدوین‌گران متون درسی حوزه‌های علمیه خواهران» در 3 دوره مقدماتی، تخصصی و کاروزی کرد که این دوره ها برای نخستین بار در کشور برگزار شد و تعدادی از طلاب و اساتید شرکت کننده موفق به کسب عنوان برتری در این دوره ها شدند که یکی از این افراد خانم مرجان باوفا دانش آموخته سطح 4 تفسیر تطبیقی از حوزه رفیعة المصطفی(س) است که به عنوان نفر اول برگزیده شد که در ادامه گفت و گویی با این پژوهشگر حوزوی خواهیم داشت.

ـ لطفا در مورد خودتان شرح حال مختصری بدهید.

مرجان باوفا، مادر سه فرزند و دانش آموخته سطح 4 تفسیر تطبیقی از حوزه رفیعة المصطفی(س) و از نظر تحصیلات دانشگاهی نیز کارشناسی ارشد رشته نهج البلاغه هستم. بعد از اتمام کارشناسی ارشد، از نهاد رهبری مجوز تدریس در دانشگاه در رشته های آشنایی با منابع اسلامی و اخلاق اسلامی را گرفتم و از سال 1390 تدریس در دانشگاه وحوزه را آغاز نمودم.از همان سال نیز، نگارش مقالات علمی پژوهشی را شروع و الحمدلله تا امروز نیز چاپ و نگارش مقاله ها ادامه دارد.

ـ پیرامون دوره تربیت تدوینگری متون درسی که حضرتعالی، به عنوان نفر اول آن برگزیده شده اید، و  حدود 3 سال به طول انجامید، توضیح اجمالی بدهید؟ (از کی شروع شد؛ ماهیت دوره آموزشی تربیت تدوینگری چیست؛ در چه وسعتی برگزار شد و چه مراحلی را برای آموزش طی کردید تا به توانمندی لازم تدوینگری نائل آید؟)

این دوره از خرداد ماه 1399 شروع شد که به نظر من از نظر محتوای آموزشی و نظم، بهترین دوره‌ای بود که شرکت کردم؛ چون برگزار کنندگان این دوره از اندیشمندان با انگیزه بودند و همچنین شرکت کنندگان نیز، پژوهشگران نمونه کل کشور که با علاقه بسیار و پشتکار فراوان برای علم آموزی تلاش می کردند؛ به همین دلیل، بسیار دوره مفیدی بود.

در این سه سال، سه دوره مقدماتی، تخصصی و کاروزی را گذراندیم که در هر دوره افزون بر آموزش مطالب مفید درباره‌ی تدوینگری متون درسی، تجربه های زیادی نیز به دست آوردیم و در وسع خود توانمندی های لازم را کسب کردیم.

ـ لطفا در مورد نقاط قوت و ضعف دوره آموزشی تربیت تدوینگری متون نیز، مختصر توضیحی بدهید.

این دوره، نقاط قوت بسیار زیادی داشت؛ از جمله: استفاده از اساتید دلسوز و دغدغه‌مندی که از نظر سطح علمی متبحر بودند، محتوای علمی وزین، نظم دوره، کارگاهی بودن دوره، فعالیت‌های عملی دوره، انجام کار گروهی، رابطه صمیمی بین گروه‌ها و غیره.

در مجموع، کار انسانی  نواقصی دارد؛ اما این دوره با وجود نقاط مثبت وافری که داشت، نقاط ضعف آن کمتر به چشم می‌آمد.

ـ به نظر شما، لازمه مدون برتر شدن و ایجاد اثربخشی در طراحی و تدوین متون حوزه های علمیه خواهران، چیست؟

به نظر من در هر کاری انگیزه و دغدغه مندی بسیار تأثیرگذار است؛ یک مدون برتر افزون بر انگیزه بسیار و مدیریت زمان و برنامه ریزی، باید نواقص کتب آموزشی را به خوبی تشخیص دهد و با معلومات تدوینگری که باید همیشه بروز باشد، با خلاقیت خود این نواقص را برطرف نماید.

ـ چه عواملی باعث شد که به عنوان مدون برتر و الگوی استاد موفق در دوره تربیت تدوینگری متون درسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران انتخاب و معرفی شوید؟

دغدغه‌مندی در دین و علاقه وافر بر تحصیل و پژوهش باعث شد که لذت بخش ترین کار در زندگی من پژوهش گردد و یکی از اولویت های زندگی ام قرار گیرد.

ـ لطفا اهداف خود را در مسیر تدوینگری حرفه ای و آینده ای که قصد دارید در آن فعالیت جدی خود را ادامه بدهید، مختصرا توضیح دهید؟

ان شاء الله اگر توفیق داشته باشم با اداره تدوینگری متون درسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران که از ابتدای این دوره تعهد داده ام، همکاری می‌نمایم و افزون بر آن مشکلات و نیازهایی که در طول تحصیل یا تدریس در مقاطع مختلف حوزه یا دانشگاه متوجه شده‌ام در زمینه آن‌ها درسنامه هایی به نگارش درآورم، که الحمدلله اولین کتاب با همکاری اساتید محترم به تدوین درآمده و منتظر مجوز چاپ آن هستیم.

در آخر از تمام مسئولین اداره تدوینگری متون درسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کمال قدردانی و تشکر را دارم.

برچسب‌ها