تزکیه در سال های اول تحصیل و طلبگی بسیار مهم‌ است
303249

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه در جمع طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) شهرستان دالاهو گفت: تزکیه در سال های اول تحصیل و طلبگی بسیار مهم‌ و اثرگذار است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام والمسلمین گودرزی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه در دیدار با طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) شهرستان دالاهو گفت: فضایل امیرالمومنین(علیه السلام) علاوه بر کتب شیعه، در منابع اهل سنت نیز به وفور نقل شده است و بیان حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) خطاب به امیرالمومنین(علیه السلام) که فرمودند: انت المیزان؛ در منابع شیعه و سنی وارد شده است. میزان وسیله سنجش است و حضرت هم وسیله سنجش اعمال سایرین است و اعمال همه را با حضرت علی(ع) می‌سنجند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه با بیان اینکه در تفاسیر شیعه و سنی وارد است که مصداق بارز «قد افلح من تزکی» وجود نورانی حضرت امیرمومنان(ع) است، بیان داشت: تزکیه در سال های اول تحصیل و طلبگی بسیار مهم‌است. بر خلاف علوم رایج که فقط توجه به علم می‌شود، لکن در حوزه علمیه این پسندیده نیست. نه خود حوزه این را بر می‌تابد که به تزکیه توجه نشود و نه مردم چنین انتظاری دارند.

وی گفت: اینکه وارد شده: "لا تدخل الملائکه بیت فیه کلب"، در معنای ظاهری یعنی ملائکه در خانه ای که سگ در آن باشد، وارد نمی‌شوند؛ اما یک معنای باطنی هم دارد و در بیان اهل معرفت، منظور از کلب، اخلاق زشت است که دائما دیگران را آزار می دهد. یعنی آنکه باطنش به دلیل اخلاق زشت اینطور باشد، ملائکه به او نزدیک نمی شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین گودرزی، با اشاره به اهمیت مباحث اخلاقی در حوزه علمیه افزود: غالبا علمایی که جنبه اخلاقی داشتند، برجسته ترند و جنبه الگویی دارند و طلاب به حالات آنان نگاه می‌کنند و برای طی طریق مدد می‌گیرند.

وی افزود: زمینه‌ کسب علوم دینی در کسی که اخلاق نیک و تقوا داشته باشد، فراهم‌تر است. علم مجرد است و وقتی انسان از مادیات فاصله گرفت، پذیرش او نسبت به حقیقت علم بیشتر می شود. طلبه باید به گونه ای اهل مطالعه و بررسی باشد که حتی اگر استاد یا کارکنان مدرسه علمیه مشکلی داشت، بتواند تشخیص بدهد و اشتباه دیگران باعث گمراهی او نشود، زیرا افرادی که حرف خوب می زنند معلوم نیست خودشان هم اهل آن حرف خوب باشند و ممکن است حرف و عمل یکی نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین گودرزی در پایان ضمن اشاره به اهمیت استغفار در طی مراحل سلوک اخلاقی گفت: در واقع هر بار استغفار حرکت جدیدی است و تکرار و شبیه مرحله قبل نیست با هر استغفار باید تغییر ایجاد شود.

برچسب‌ها