دستگاه طلبگی اگر درست عمل کند، در خدمت بهشت و ابدیت انسان است
303420

استاد حوزه، با بیان اینکه خروجی حوزه علمیه با جان انسان‌ها در ارتباط است، گفت: بافضیلت‌تر از طلبگی در عالم، شغلی نیست، زیرا همه نهادهای اجتماعی در خدمت ظاهر وجسم بشرند، اما دستگاه طلبگی اگر درست عمل کند، در خدمت بهشت و ابدیت انسان است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلیمن سیدطاهر غفاری قره‌باغی، در نشست «بایسته‌ها و وظائف اخلاقی حوزویان نسبت به خود و جامعه» که در مدرسه علمیه ریحانة‌الرسول(س) ارومیه برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: شرط تأثیرگذاری طلبه در مردم، اخلاق، محبت الهی، کار برای خدا و احساس تکلیف است و در روایات اخلاص، سرّی از اسرار الهی عنوان شده و کسانی که به مقام اسم اعظم دست یافته اند، به دلیل وجود نیرو و قدرت اخلاص است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در جامعه اسلامی مان، بی‌اخلاصی موج می‌زند و این وظیفه حوزه علمیه است که اخلاص را در جامعه جا بیاندازد، گفت: نباید انتظار داشته باشیم دانشگاه این رسالت را به عهده بگیرد و در این رابطه، رسالت حوزویان، درس خواندن و استخدام شدن در ادارات نیست، خروجی حوزه علمیه با جان انسان‌ها در ارتباط است.

کارشناس دینی ادامه داد: اگر قلبی به درستی کلمات الهی را دریابد، می‌تواند در قلوب دیگران نیز اثر بگذارد، بنابراین برای اصلاح بی‌اخلاصی جامعه و عملیاتی شدن توحید و کار برای خداوند و مطابق رضا و خواست الهی، باید به رسالت اصلی خودمان در حوزه طلبگی عمل کنیم.

وی اضافه کرد: نواقص وجودی انسان اجازه نمی‌دهد آن لطف الهی را دریافت کند و بزرگانی که به مناسبتی نامشان ذکر می‌شود، در بهترین حالت، شاگرد اهل بیت(ع) هستند و به خود نیز اجازه نمی‌دهند کلامی غیر خواست اهل بیت(ع) و قرآن بیان کنند و هر دستور دینی صادر می‌شود، باید مبنای دینی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قره‌باغی با بیان این که پس از 1400 سال، اسلام به درستی به دنیا معرفی نشده است، گفت: اسلام بدون اهل بیت(ع)، غدیر و کربلا غیرممکن است و سر از تحریف در می‌آورد و بدون امام، فاجعه بنی‌امیه به وجود می آید و سگ بازها حاکم اسلامی می شوند. منطق اسلام همراهی با حجت الهی است و بدون آن غیرممکن است.

وی با بیان این که این مسئله را باید با عمق وجود خودمان دریابیم که همه چیز، اسباب برای رسیدن به معرفت و همه امور به دست خداوند است، افزود: با توحید، محبت خدا و اهل بیت(ع) و اشک بر حضرات معصومین(ع) که حرکت انقلاب دل است، می توان به سعادت رسید، بنابراین باید نشانه های صدمه به دستگاه امام زمان(عج) را شناسایی و برطرف کنیم که تکبر، سوء ظن، مبتلا به حب جاه و مقام، آلوده شدن به دنیا و خودبینی و حسد و خودمحوری ضربه به مکتب امام زمان(عج) است.

کارشناس دینی تصریح کرد: سنت علمای ما این بود که وقتی به محضر اهل معرفت می‌رسیدند، از او طلب بیان اخلاق می‌کردند، باید هدف ما فقط خدمت به دستگاه الهی باشد و بالاتر، شریف‌تر و با فضیلت‌تر از طلبگی در عالم، شغلی نیست و همه نهادهای اجتماعی فعالیت شان در جهت اصلاح وضع جسمانی و ظاهری بشر است، اما دستگاه طلبگی اگر درست عمل کند، در خدمت بهشت و ابدیت انسان است.

وی عنوان داشت: مقصود این نیست که دم از بی رغبتی به دنیا بزنیم بلکه باید عامل بدان باشیم و این امر میسر نمی‌شود مگر این که خدا را درست بشناسیم. امروز تجمل‌گرایی و گرفتاری دنیا اجازه نداده به رسالت خودمان دقیق عمل کنیم و تا خودمان اصلاح نشویم، نمی توانیم جامعه را اصلاح کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قره‌باغی با تاکید بر لزوم داشتن ارتباط شبانه و مناجات با امام زمان(عج) افزود: باید به گونه‌ای زندگی کنیم که افرادی که با ما ارتباط دارند، بیش از کلام ما، از رفتارمان دین بیاموزند و اگر در کارهای خودمان با خدا معامله کنیم، قطعا گفتارهایمان هم در مردم اثرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: دشمن از همه ابزار رسانه‌ای برای از بین بردن دین حقیقی استفاده می کند و باید از خداوند بخواهیم دین صحیح با اخلاص کافی به ما مرحمت کند و برای حفظ شریعت الهی مجاهدت کنیم.

برچسب‌ها