امروزه راهبردی‌ترین مسئله نظام تلاش برای افزایش جمعیت است
305910

مسئول هماهنگ کننده ستاد راهبری جمعیت حوزه های علمیه، تلاش برای افزایش جمعیت را راهبردی ترین مسئله نظام در حال حاضر برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام محمد نیک نام در گفت و گویی با اشاره به این که حدود یک سال و ده ماه پیش ستاد راهبری جمعیت حوزه های علمیه آغاز بکار کرد، اظهار داشت: در هفته جمعیت امسال که بیش از یک سال از عمر این ستاد می گذشت، اعضای ستاد دیداری با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه داشتند و یکی از محورهای مهم که وی در این جلسه مطرح کرد، ناظر به این مسئله بود که بحث جمعیت و لو در حد یک خط که البته قابلیت تبدیل به قانون را داشته باشد در سند برنامه توسعه هفتم کشور گنجانده شود و این مسئله نشان دهنده اهمیت حوزه های علمیه و مدیران آن به مقوله جمعیت به عنوان یکی از کلیدی ترین مباحث حال حاضر کشور است.

وی افزود: خوشبختانه در سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه که از سوی مقام معظم رهبری اخیراً ابلاغ شد، اشاراتی نیز به بحث جمعیت شده و آن چه مهم است این که نباید گذاشت این مساله بسیار مهم مورد غفلت قرار گیرد.

این کارشناس فرهنگی و اجتماعی همچنین گفت: در بحث جمعیت چند موضوع کلان قابل طرح و بررسی است که باید به شکل سریع و فوری به آن پرداخته شود. یکی از مسائل ناظر به بحث مادران متولد دهه شصت است که این ها بعضاً یا به سن چهل سالگی رسیده و یا در شرف چهل سالگی هستند و از سویی به تدریج این طیف از مادران ممکن است از چرخه باروری خارج شوند و لذا باید فکری برای این قضیه کرد که مادران دهه شصتی ترغیب به فرزندآوری شوند.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال نباید از یاد ببریم که به خاطر موالید دهه شصت بخش مهمی از جمعیت امروز کشور مربوط به بچه های دهه شصتی هستند که اگر در پنج ساله آینده این جمعیت را از دست بدهیم به سرعت وارد چاله جمعیتی می شویم.

حجت الاسلام نیک نام بیان داشت: مساله مهم بعدی ناظر به ضرورت درمان زوج های نابارور است، چه آن که طبق آمارهایی که مراجع رسمی کشور اعلام داشته اند در حال حاضر حدود ۲۰ درصد زوج های در سن باروری ما دچار مشکل ناباروری هستند که این مسئله شامل ناباروری اولیه و ثانویه می شود و این سخن یعنی حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار زوج با این مشکل روبرو هستند.

وی افزود: از این نکته هم غافل نشویم که مراکز ناباروری رسمی کشور خیلی کمتر از این میزان را سالیانه بر اساس امکانات خود می توانند پشتیبانی کنند و لذا باید دید که برای مشکل بقیه باید چه کار کرد. به نظر بنده، در این پنج سال پیش رو، اگر هفتصد هزار نفر را تحت پوشش بیمه ها کنیم و مراکز ناباروری را هم افزایش دهیم، بخشی از آن مشکل تله جمعیتی حل می شود.

وی خاطرنشان کرد: مسئله مهم بعدی در بحث جمعیت، ناظر به مساله سقط جنین است که آمارهای وحشتناکی در این باره وجود دارد به این معنی که از ۳۵۰ هزار نفر تا حتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار سقط غیرقانونی آمار داده می شود و این ها توسط کسانی صورت می گیرد که عمدتاً زوج شرعی هستند!

مسئول هماهنگ کننده ستاد راهبری جمعیت حوزه های علمیه همچنین گفت: جدای از بحث اطلاع رسانی و فرهنگی باید شرایط قانونی به گونه ای باشد که جلوی افراد متخلف و پزشکان متخلف و مراکز درمانی غیرقانونی در این زمینه گرفته شود، از سوی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ورزش و جوانان و دیگر نهادهای فرهنگی نیز باید اهتمام نسبت به مسایل فرهنگی داشته باشند.

وی بیان داشت: همچنین باید ادارات و نهادهای دولتی و نظامی به نحوی برنامه ریزی کنند که فرزندآوری در مباحث حقوقی کارکنان اثرگذار باشد، به عنوان مثال درباره شهریه طلاب، وقتی مجرد تبدیل به متأهل می شود بلافاصله میزان شهریه دو برابر می شود و چرا در خصوص کارکنان و کارگران این نسبت وجود ندارد.

حجت الاسلام نیک نام با تأکید بر این که امروز راهبردی ترین مسئله نظام، تلاش برای افزایش جمعیت است، گفت: باید ضمن تلاش های فرهنگی و اطلاع رسانی و اقناعی نسبت به رفع موانع معیشتی و اقتصادی در بین خانواده ها نیز اهتمام ویژه ای از سوی مسئولان وجود داشته باشد، نه این که خیلی از خانواده ها برای تهیه پوشک فرزندان خود با مشکل و عُسرت روبرو باشند.

برچسب‌ها