مفهوم شناسی فلاح در قرآن کریم
306638

پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران در مقاله‌ای موضوع «مفهوم شناسی فلاح در قرآن کریم» را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، براساس مقاله ارائه شده خانم فاطمه صغری برقرار، پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران و طلبه سطح 4 مدرسه علمیه عالی و مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان، موضوع «مفهوم شناسی فلاح در قرآن کریم» مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است.

وی در چکیده این مقاله آورده است:

هر کس بتواند در این دنیا نفس خویش را بشناسد و خالصانه خداوند را عبادت و اطاعت کند، به دریای بی کران رضوان الهی متصل می شود و در خیر جاویدان باقی خواهد ماند؛ لذا برای رسیدن به این خیر جاویدان آشنایی با مفهوم فلاح، جایگاه ویژه‌ای در تعالیم اسلامی و قرآن دارد.

پرسش اساسی در این تحقیق  این است که مراد خداوند از مقام مفلحون در آیات قرآن چیست؟ و چگونه می‌توان به این مقام نائل شد؟

در این مقاله تلاش شده است با بهره‌گیری از روش توصیفی و با مطالعه اسنادی و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا و روش مفهوم شناسی که از طریق رابطة تضاد، همنشینی و جانشینی تشکیل شده است، به بررسی مقام مفلحون در قرآن پرداخته شود تا با فهم آن بتوانیم در مسیر فلاح قرار بگیریم و به کمال نهایی که قرب الهی است برسیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ برای رسیدن به این مقام باید از موانع مسیر فلاح مانند: کذب، شرک، ظلم و ... دوری کرد و عواملی مانند: تقوا، اخلاص، ایمان و .... در کنار ایمان به توحید، نبوت و معاد ما را به درجه فلاح قطعی می‌رساند.

برچسب‌ها