هرمزگان؛ میزبان نخستین همایش بین‌المللی با عطر فاطمی و حسینی/ ناگفته‌هایی از بزرگترین همایش حوزه‌های علمیه خواهران

مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان، هدف از برگزاری همایش «مادران فاطمی، تربیت حسینی، تمدن نوین اسلامی» را ارائه پاسخ به شبهاتی پیرامون مسئله زن و انجام رسالت واقعی حوزه در ترویج مفاهیم الهی و مرتبط با زن و خانواده عنوان کرد و به تشریح برنامه‌های این همایش بین‌المللی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین جواد اسماعیل نیا، در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به برگزاری همایش بین المللی "مادران فاطمی، تربیت حسینی" در آذرماه گفت: هدف از برگزاری این همایش، چند مورد بود، بخشی از این هدف، ارائه پاسخ عملی به شبهاتی است که در چند ماه اخیر پیرامون مسئله زن و آزادی زنان و ارائه الگوهای غیرصحیح و نامناسب، از برخی سلبریتی های از جنس زن به نوجوان ها و جوانان ارائه می کنند، است. هدف دوم انجام رسالت واقعی حوزه است که هر فرد حوزوی وظیفه دارد در ترویج مفاهیم الهی و ارزشی تلاش کند و ما در این همایش به دنبال نشر و ترویج چندین مفاهیم ارزشی مرتبط با زن و خانواده هستیم. سوم هدف ما جامه ی عمل پوشاندن و لبیک گفتن به برخی از فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری است بویژه در عرصه هایی مثل تمدن نوین اسلامی، جامعه پردازی اسلامی، مسئله فرزندآوری و اهتمام به رشد نرخ جمعیت و ... .

مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان، تصریح کرد: طرح، ایده و عمده ی برنامه های همایش توسط طلاب و اساتید حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان و همکاران مدیریت استان، ارائه و در حال انجام است. اما از جهاتی برای اخذ مجوز آی اس سی(ISC)، از ظرفیت دانشگاه محترم شاهد بهره گرفتیم که از زحمات رئیس محترم دانشگاه و معاون پژوهش کمال تشکر را داریم. در همین راستا خانم دکتر افتخاری پیگیری های فراوانی در عرصه های بین المللی داشتند، بویژه در ارتباط با اتحادیه جهانی زنان مسلمان و ارتباط با اندیشمندان جهان اسلام. همچنین خانم دکتر طیبی، در ارتباط گیری با اندیشمندان داخلی و خارجی، و رایزنی برای همکاری برخی مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی با این همایش، تلاش قابل تحسینی داشتند.

وی افزود: از دیگر برنامه های این همایش، معرفی یک شخصیت الگوی عینی است که قابلیت معرفی به جامعه ی جهانی را دارد و می تواند یک شخصیت بی نظیر برای جوانان و نوجوانانی که به دنبال الگوپذیری هستند، باشد. وی ظرفیتی است که می تواند سوژه ی دهها فیلم و سریال یا کتابهای تحقیقاتی و مقاله و آثار هنری قرار بگیرد. امیدوارم که به برکت خون شهدا بتوانیم به اهداف از پیش تعیین شده برسیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان، با اشاره به برنامه های روز همایش در نهم آذرماه بیان داشت: عمده برنامه ها، در سه قالب است: قالب افتتاحیه که به سخنرانی چند تن از مسئولان کشوری و اندیشمندان جهان اسلام اختصاص دارد. برنامه ی دوم، اختتامیه است که همراه با سخنرانی برخی از مسئولان کشوری و استانی و اندیشمندان جهان اسلام و برگزیدگان آثار پژوهشی اختصاص دارد. همچنین اهدای جوایز به برگزیدگان نیز در اختتامیه صورت می گیرد.

دبیر اجرایی همایش بین المللی مادران فاطمی، به برنامه این همایش یک روزه اشاره کرد و اظهار داشت: همایش در دو نوبت صبح و عصر اجرا خواهد شد که در آن ارائه برخی آثار برگزیده در قالب های پژوهش و تولیدات فرهنگی است و تقدیر از مادران شهدای استان و همچنین اکران یک یا دو مستند ساخته شده ویژه‌ی این همایش برای اولین بار و اجرای سرود از دیگر برنامه های اصلی این همایش یک روزه است.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل نیا، با اشاره به ارسال فراخوان همایش مراکز علمی-پژوهشی اعم از حوزوی و دانشگاهی در کشور، گفت: طلاب خارجی استقبال خوبی داشتند و انتظار ما این است که طلاب و اساتید حوزه های علمیه خواهران نیز با توجه به اینکه همایش متعلق به خود آنهاست، استقبال چشمگیری داشته باشند. البته معاونت پژوهش حوزه های علمیه خوهران کشور نیز تلاش بسیار خوبی در زمینه اعلان فراخوان داشتند. اما اجمالا عرض کنم که تاکنون نزدیک به ۴۰۰ اثر پژوهشی و حدود ۲۰۰ اثر فرهنگی هنری رسانه ای به دبیرخانه ی همایش رسیده است.

وی یادآور شد: در حاشیه برگزاری همایش، نمایشگاهی با حدود ۱۵ غرفه در محل مصلای بندرعباس دائر می شود که به آثار و تولیدات بانوان استان هرمزگان و برخی از زنان مسلمان اختصاص خواهد یافت. همچنین برخی از غرفه ها به معرفی "شهیده فاطمه نیک" اختصاص می یابد و در کنار آن مسائل تبلیغی، پاسخ به شبهات، مشاوره های خانواده توسط فرهیختگان حوزه علمیه خواهران استان به مردم شریف ارائه می شود و مسابقاتی از محتوای نمایشگاه، تدوین، اجرا و به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.

دبیر اجرایی همایش بین المللی مادران فاطمی بیان داشت: با توجه به اینکه این همایش همزمان با هفته بسیج برگزار می شود، این نمایشگاه به طور مشترک با سپاه استان هرمزگان و برخی از ادارات فرهنگی و خدمت رسانی مثل کمیته امداد استان و مراکز صنایع دستی و گردشگری به مدت یک هفته برگزار می شود که پیش‌بینی می شود استقبال بسیار خوبی از این برنامه به عمل آید.

وی از دیگر برنامه های جانبی این همایش را برگزاری پیش همایش با موضوعات مرتبط با محورهای همایش در همه شهرستانهای استان هرمگزان عنوان کرد و افزود: قریب به ۱۵پیش همایش توسط حوزه های علمیه خواهران، برادران، دانشگاه ها، بسیج خواهران و فرماداری ها و ائمه ی جمعه شهرستان ها در حال برگزاری است که تا امروز ده پیش نشست در مراکزی چون دانشگاه های اصلی مرکز استان، دانشگاه پیام نور و دانشگاه علمی کاربردی برگزار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل نیا، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان با برگزاری این همایش بین المللی، تجربه ی نویی خواهد داشت و آن ورود به انجام یکی از رسالت های مهم خود هست که بتوانیم موضوعات محورهای مهم از مفاهیم ارزشی دینی را در قالب های مختلف علمی، هنری و رسانه ای ثبت کنیم و به جامعه ی جهانی عرضه نماییم و نکته ی مهم دیگر این همایش که شاید با اکثر همایش های مشابه متفاوت هست، این است که صرفا به ترویج و نشر و بازتکرار برخی مفاهیم انتزاعی بسنده نکرده و در کنار آن یک الگو و مصداق عینی و ملموس از عصر حاضر ما را ارائه می کند که باورپذیری معتقدات و محتوای همایش را برای مخاطب بسیار بیشتر می کند. فکر می کنم بزرگترین مزیت همایش را می توانیم همین مورد را اعلام کنیم. امیدوارم که تلاش حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان و همکاران و مشارکین ما در دانشگاه شاهد و مرکز اتحادیه جهانی زنان مسلمان و نهادها، ادارات استان هرمزگان منتج به نتیجه ی دلخواه بشود و آنهم ترویج معارف قرآنی و الهی در عرصه ی زنان و مادران و تربیت فرزندانی که نسل تمدن ساز باشند و ما را به انجام وظیفه ی حقیقی نزدیک و نزدیکتر نماید.

دبیر اجرایی همایش بین المللی مادران فاطمی، در پایان بیان داشت: تعدادی مهمان خارجی، و نیز از طلاب گرامی و دانشجویان در حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی العالمیه، اعلام آمادگی کردند و آثارشان را ارسال کردند که به فراخور امکانات و وقت آن عزیزان در همایش حضور پیدا خواهند کرد. همچنین تعدادی از چهره های علمی خارج از کشور برای شرکت در این همایش اعلام آمادگی کرده اند، اما تاکنون حضور یا عدم حضور آنها قطعی نیست که بستگی به مسائل مختلف و متعددی دارد که ان شالله هر چه نزدیکتر پیش برویم، نتیجه ی آن قطعی تر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha