کتاب «سلوک سجادیه شرح دعای مکارم الاخلاق» در یک نگاه

کتاب «سلوک سجادیه شرح دعای مکارم الاخلاق» اثر خانم سیده طاهره موسوی، استاد مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان چاپ و منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، گرگان/ کتاب سلوک سجادیه شرح دعای مکارم الاخلاق اثر خانم سیده طاهره موسوی، استاد مدرسه علمیه عالی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان به چاپ رسید.

خانم موسوی در گفتگویی، با اشاره به نامگذاری کتاب با عنوان «سلوک سجادیه» گفت: معارف و مضامین بلند اخلاقی موجود در این دعا، موجب انتخاب این نام بلند شده است، در واقع این دعا منشور اخلاقی جامع و برنامه کامل برای دست یابی انسان به کمال است و جامعیت آن به اندازه‌ای است که تمام زوایای زندگی انسان را تحت پوشش خود قرار می دهد.

به اعتقاد نگارنده، دعا، داروخانه و اولیای الهی، اُطبای حق هستند و دعای مکارم الاخلاق، مجموعه‌ای از داروهایی است که نفوس بشر را درمان کرده و او را به مقامات عالیه ارتقاء می‌دهد که البته لازمه رسیدن به این مهم؛ فهمیدن و عمل کردن به این نسخه و دستورالعمل است که بهبودی و سلامت انسان را تأمین و تمام امراض وجودی انسان را درمان می‌کند.

* دعای مکارم الاخلاق نفحه‌ای از نفحات رحمانی است

همچنین خانم موسوی در طرح پشت جلد این کتاب آورده‌است: یکی از با ارزش‌ترین دعاهای صحیفه سجادیه، دعای مکارم‌الاخلاق است و اخلاق بخش عظیمی از تعالیم انسان‌ساز انبیاء را تشکیل می‌دهد و این خلق و خوی شایسته است که موجب ایجاد مدینه فاضله در دنیا و سعادت ابدی انسان در عالم آخرت می‌شود.

پیامبر اکرم(ص) خود اسوه اخلاق بود و خدایش او را به همین وصف ستوده است که: «انک لعلی خلق عظیم» و هر کسی در هر مقام و مرتبه علمی که باشد از توجه و تذکر به امور اخلاقی و لزوم خودسازی مبرا نیست. این دعا در حقیقت نفحه‌ای از نفحات رحمانی است که اگر نسیم آن بر دل و جان آدمی بوزد، می‌تواند خفتگان را هوشیار و آلودگان را تطهیر کند و عاملان به آن را به حیات طیبه در این دنیا و جنت رضوان درآخرت برساند.

مشخصات کتاب

سلوک سجادیه، شرح دعای مکارم‌الاخلاق است که توسط خانم سیده طاهره موسوی، استاد حوزه و دانشگاه و مبلغ عرصه بین الملل نگاشته شده و توسط انتشارات هنگام در سال 1399 در تهران به چاپ رسیده است.

ساختار کتاب

نگارنده در آغازین مطالب این کتاب و قبل از تفسیر فرازهای این دعا آورده است: «پیغمبر خدا(ص) دعا را اینگونه تعریف کردند: دعا مغز عبادت است و مغزبودن دعا نسبت به عبادات دیگر به این دلیل است که حقیقت عبادت، همان خضوع و تذلل است و این امر در دعا بیش از سایر عبادات حاصل می‌شود. زیرا دعا، احتزاز و پرواز روح به عالم بالا و ارتباط مجذوبانه قلب با خداست».

محتوای این کتاب در قالب تفسیر و به زبان فارسی در 30 فراز دسته‌بندی شده و به رشته تحریر درآمده است.

سایر تألیفات

از خانم سیده طاهره موسوی آثار دیگری نیز به چاپ رسیده است که عبارت است از: «اخلاق؛ مرکب راهوار سعادت»، «الاخلاق؛ براق‌السعاده» و «اربعین موسویه».

کتاب «سلوک سجادیه شرح دعای مکارم الاخلاق» در یک نگاه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha