گزارشی از نشست نقد و معرفی کتاب «تاریخ علم اخلاق»

نشست نقد و معرفی کتاب «تاریخ علم اخلاق» به همت معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران در این نهاد حوزوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، جلسه نقد و معرفی کتاب «تاریخ علم اخلاق» از سوی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران و با همکاری انجمن اخلاق حوزه علمیه قم در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست کتاب تاریخ علم اخلاق از سوی حجت الاسلام کاظم دلیری نویسنده اثر معرفی شد و در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی بهرام طجری به عنوان ناقد محتوایی اثر و خانم معصومه قربانی به عنوان ناقد تدوین آموزشی اثر به سخنرانی پرداختند؛ دبیری علمی این نشست نیز به عهده خانم سیده زهرا حسینی بود.

مؤلف کتاب با بیان این که یکی از ضرورت ها آن است که رویدادهای علمی به صورت تاریخی بررسی شود و هدف نیز تأمین نیاز علمی حوزه علمیه خواهران با توجه به خلأ یک متن درسی مطلوب بوده است، اظهار داشت: گستره کتاب نیز ناظر به میراث کهن در زمینه علم اخلاق بوده است؛ از این رو به علم اخلاق معاصر نپرداخته ایم و در قسمت اخلاق دینی بر اخلاق شیعی تاکید شده است.

وی افزود: نقشه و نظام کتاب نیز بر اساس منابع و روش های معرفتی وحی، عقل و شهود بوده است و به منبع حس اشاره نشده است، زیرا اخلاق اسلامی بر اساس حس پیش نرفته است.

حجت الاسلام دلیری با بیان این که در این کتاب به رویکردهای درون مکتبی نیز اشاره شده است، بیان داشت: به عنوان نمونه اخلاق روحانی است که در اخلاق فلسفی بدان اشاره شده است.

وی همچنین به تشریح ویژگی های اثر پرداخت و گفت: یکی از ویژگی ها پژوهشی بودن اثر است و این اثر با استفاده از دستمایه پژوهش چندین ساله و در بخش اخلاق دینی تحت تاثیر اساتیدی چون آیت الله مددی سامان یافته است و دیگر ویژگی اثر بیان ریشه های تاریخی به ویژه در اخلاق فلسفی است.

در ادامه نشست خانم معصومه قربانی به عنوان ناقد تدوین آموزشی اثر به سخنرانی پرداخت و خاطرنشان کرد: ساختار و الگوی تدوینی اثر تا حد مطلوبی رعایت شده ولی کتاب فاقد مقدمه است و این مسئله، سؤالی را ایجاد می کند که فراگیر چگونه و با چه روشی لازم است کتاب را بخواند؟ و روش تدریس کتاب چگونه است؟؛ این ها مواردی است که لازم است در مقدمه بیان شود.

وی با بیان این که بیان گرانیگاه اصلی درس در این اثر دارای اشکال است، افزود: ولی از طرفی دلالت های یادگیری اعم از جداول مفهومی، نمودارها و ... قابل تحسین است ولی مطلوب نیست؛ از این رو لازم است به عنوان مثال از طلبه خواسته شود دو موضوع را با یکدیگر مقایسه نماید و ... .

حجت الاسلام والمسلمین علی بهرام طجری، ناقد محتوایی اثر نیز در ادامه نشست اظهار داشت: تألیف مورد بحث، کمک و جبران خلأ کرده و مورد نیاز مراکز حوزوی است و نویسنده پیشکسوتی در ورود به موضوع داشته که قابل تقدیر است.

وی با بیان این که اثر دارای اتقان قابل قبولی است، منتهی این اتقان دارای نوسان است و در تمام فصول به یک میزان نیست، گفت: این اثر از جمله پژوهش های درخواستی توسط گروه بوده و چون کانالیزه بوده باعث محدودیت هایی برای مؤلف در این زمینه شده است.

ناقد محتوایی اثر ادامه داد: نویسنده میان پیش گفتار و مقدمه خلط کرده و برخی سرفصل ها و حجم بالای کتاب با واقعیت خارجی کلاس های آموزشی مطابقت ندارد؛ ضمن این که بهتر بود ذیل هر رویکرد نقد آن بیان شود نه در آخر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha