در مدیریت اسلامی تولیدی مدنظر است که غایتش تعالی انسان باشد

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه، در جمع مدیران مدارس علمیه خواهران این استان گفت: در مدیریت اسلامی تولیدی مدنظر است که غایتش تعالی انسان باشد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین گودرزی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه در اجلاس استانی مدیران و هیات امناء مدارس علمیه خواهران که با حضور مدیران و جمعی از اعضای هیات امناء مدارس علمیه در سالن جلسات مدیریت استان برگزار شد، گفت: وجود مدیران اصلح در هر بخش از جامعه، مهم است و سبب پیشرفت آن جامعه می‌شود. در بلاد مختلف تشخیص مدیر اصلح بر اساس جهان بینی است. در جوامع غربی چون جهان بینی مادی است، صحبت از مدیریت مادی است، اما در ایران متفاوت است. ویژگی های مدیریت بعضا تخصصی است و برای هر مدیریت در هر بخشی آن ویژگی تخصصی وجود دارد. برخی از ویژگی های مدیریت، ارزشی و برخی دیگر مکتبی است.

وی در ادامه بیان کرد: حضرت علی(علیه السلام)، که قریب به پنج سال تجربه حکومتی داشتند، سبب می‌شود کلام ایشان در رابطه با مدیریت عمیق‌تر باشد و همچنین علم الهی معصوم(اذا اراد علم) که سبب می‌شود هر چه را اراده کند، به آن علم پیدا کند، موجب می‌شود کلام بسیار دقیق و ظریف داشته باشند و این امر، راهگشا و پر اهمیت است.

حجت الاسلام والمسلمین گودرزی اظهار داشت: در بازار کتاب در باب مدیریت، 98درصد مبنا و ریشه مباحث مدیریت در کلام حضرت علی(علیه السلام) است و صدها کتاب با بهره گیری از بیانات ایشان، نوشته شده است. به عنوان نمونه امام در نامه به مصریان که با مالک اشتر ارسال می‌کنند، در نامه 62 نهج‌البلاغه فرموده‌اند: "من بیم آن دارم که نابخردان و مفسدان زمام امور را به دست گیرند و اموال خدا را دست به دست بگردانند و بندگان را برده خود بگیرند و با صالحان به دشمنی برخیزند." نه اینکه فقط بحث چگونگی در برخورد و آینده نگری در مدیریت را ایشان به آن اشاره داشته باشند؛ بلکه موارد احتمالی پس از خود و یا فرمانروایان را نیز پیش بینی می کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه، با اشاره به نفوذ در رده های بالای مدیریتی و علمی گفت: جالب اینجاست که امروزه صحبت از نفوذ هست، چه بسا گفته شده در حوزه‌های علمیه نیز، چند نفر که حتی برخی به اجتهاد هم رسیده‌اند، نفوذی داریم و با برنامه، از سال های پیش وارد شده‌اند، مثل سیدشیرازی، به تعبیر رهبر معظم انقلاب، شیعه انگلیسی و به مرور سعی می‌کنند خود را به عنوان شیعه ناب جا بزنند، در مدارس خودمان هم باید دقت کنیم حتی در سطح کشوری نیز احتمال وجود نیروهای نفوذی وجود دارد که سبب می‌شود مردم به سمت نارضایتی پیش بروند و عملا جلوی کارها را ببندند. نتانیاهو در صحبت‌های ماه های پیش پیش گفت که حدود چند هزار نفوذی در دولت ایران قرار دادیم.

وی در این رابطه اشاره کرد: مثلا رئیس جمهور فعلی با جدیت در حال کار است اما نفوذ در برخی مدیران زیردستی سبب می شود که کار به درستی انجام نشود.

وی در رابطه با مدیریت اسلامی افزود: در مدیریت اسلامی هیچ وقت صرف تولید مدنظر نیست تولیدی مدنظر است که غایتش تعالی انسان باشد، این همان تفاوت اصلی مدیریت اسلامی یا همان مدیریت صنعتی است و ویژگی‌های مکتبی یک مدیر که به نظر ما حوزویان بسیار است که به دو مورد ان اشاره می‌کنم مورد اول تقواست؛ که حضرت، پرچمدار این قسم بوده است، نه در امور فردی و شخصی بلکه در امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تقوا، یعنی دیدن خدا نگاه کردن به خدا و رها کردن ماسوی به همان اندازه که تقوا ضعیف شود، افت مسئولیت بیشتر می‌شود، تقوا متاسفانه در خیلی جاها رعایت نمی‌شود. مورد دوم امید به پاداش الهی و بیم از عذاب که می‌تواند محرک خوبی باشد؛ این دو بال شما را در مدیریت تراز می‌کند.

در مدیریت اسلامی تولیدی مدنظر است که غایتش تعالی انسان باشد

در مدیریت اسلامی تولیدی مدنظر است که غایتش تعالی انسان باشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha