ارسال 1400 اثر فرهنگی و 800 اثر پژوهشی از 14 کشور به دبیرخانه همایش بین المللی مادران فاطمی

خانم طیبی، از ارسال قریب به 1400 اثر فرهنگی و 800 اثر پژوهشی از 14 کشور به دبیرخانه همایش بین المللی "مادران فاطمی، تربیت حسینی و تمدن نوین اسلامی" خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، همایش بین المللی "مادران فاطمی، تربیت حسینی، تمدن نوین اسلامی همراه با گرامیداشت شهیده فاطمه نیک" نهم آذرماه در هرمزگان برگزار می شود. در روزهای منتهی به برگزاری این رویداد بزرگ ملی، با خانم دکتر زینب طیبی، دبیر علمی همایش و عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و مشاور مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان گفتگویی انجام دادیم تا ابعاد این همایش بین المللی را برای مخاطبان روشن کند. این گفتگو در ادامه تقدیمتان می شود:

-در ابتدای گفتگو بفرمایید که ایده برگزاری این همایش با این ابعاد و موضوع، از کجا نشأت گرفت؟

از مهم ترین اهداف انقلاب اسلامی، تشکیل تمدن نوین اسلامی است. بی شک فراهم نمودن بستر مناسب برای تشکیل جامعه جهانی اسلامی و زمینه سازی طلوع خورشید عظمای ولایت حضرت حجت(عج)، نیازمند پرورش نسل انقلابی و تمدن ساز است تا در سایه پرورش اسلامی ایشان بتوانیم به تحقق آرمان اصیل انقلاب اسلامی نایل آییم. از آنجا که نخستین و مهمترین نهاد اجتماعی، خانواده است و تربیت نسل در بستر خانواده شکل می گیرد، مادران با تربیت صحیح فرزندان می توانند در مسیر تحقق اهداف انقلاب و جامعه اسلامی پیش قدم باشند. در این میان معرفی الگو برای تربیت فرزندانی شجاع، باسواد، متدیّن، دارای ابتکار، پیش‌گام، خودباور، انقلابی و غیور، مؤمن و تمدن ساز ضروری است.

 در بیانات مقام معظم رهبری، یکی از خصوصیات بارز انقلاب اسلامی، مطرح شدن مکررِ مضاعف نام مبارک حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به عنوان الگویی کامل برای زنان و مردان آزاده جهان است. معظم له می فرمایند: «اسلام، فاطمه - آن عنصر برجسته و ممتاز ملکوتی - را به عنوان نمونه و اسوه‌ی زن معرفی می کند. آن، زندگی ظاهری و جهاد و مبارزه و دانش و سخنوری و فداکاری و شوهرداری و مادری و همسری و مهاجرت و حضور در همه‌ی میدان های سیاسی و نظامی و انقلابی و برجستگی همه جانبه‌ی او که مردهای بزرگ را در مقابلش به خضوع وادار می کرد، این هم مقام معنوی و رکوع و سجود و محراب عبادت و دعا و صحیفه و تضرّع و ذات ملکوتی و درخشندگی عنصر معنوی و همپایه و هموزن و همسنگ امیرالمؤمنین و پیامبر بودن اوست. زن، این است. الگوی زنی که اسلام می خواهد بسازد، این است». (بیانات در دیدار با جمع کثیری از بانوان ۱۳۶۸/۱۰/۲۶)

  در گام دوم انقلاب اسلامی، افق های ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی برای زنان در تحقق تمدن نوین اسلامی در خور توجه است؛ آنان که نهضت بی بدیل انقلاب اسلامی را به خوبی فهمیدند و چهل سال تمام رسالتشان را در پاسداشت چنین نهضتی ارج نهاده اند. امروز در این مقطع تاریخی گام دوم انقلاب و صدور بیانیه گام دوم از سوی حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی)، رسالت شناسی زنان و شناخت مسئولیت ها و بویژه نقش خانوادگی و اجتماعی بانوان مسلمان جایگاه ویژه ای یافته است. از این رو در سفری که در سال 1400 به کربلای معلی برای حضور در دو همایش بین المللی در معرفی شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها و امام حسین علیه السلام داشتیم، طرح همایش مادران فاطمی و محورهای این همایش با هدف معرفی الگوهای تربیت یافته در مکتب حسین بن علی(ع) در استان نجیب و شهیدپرور هرمزگان با همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان و اتحادیه جهانی زنان مسلمان و دانشگاه شاهد را تدوین کردیم و بررسی نقش شناسی مادران مسلمان و آگاهی از هندسه حضور وی در گام دوم انقلاب اسلامی برای تربیت نسل تمدن نوین اسلامی، با الگوگیری از سبک زندگی صدیقه کبری سلام الله علیها و شهیده شاخص استان هرمزگان، شهیده فاطمه نیک، در دستور کار قرار گرفت.

-همایش مادران فاطمی، تربیت حسینی، تمدن نوین اسلامی با چه هدفی برگزار می شود؟

انجام مطالعات و تحقیقات کاربردی برای سازماندهی برنامه های تخصصی و تهیه و تدوین راهکار برای مشارکت در اجرا و توسعه طرح‌های مشترک مرتبط با حوزه زن و خانواده در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی؛ ایجاد شبکه غیرمجازی و مجازی زنان فعال اجتماعی، پویا و تأثیرگذار در مجامع بین المللی برای معرفی الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» با محوریت الگوگیری از سبک زندگی اهلبیت علیهم السلام و شهدای زن؛ تبیین چگونگی الگوگیری مادر مسلمان از سیره اهلبیت(ع) و شهدای زن در تحقق تمدن نوین اسلامی؛ آشنا نمودن زنان متفکر و نخبه و مسلمان جهان با یکدیگر و ایجاد تفاهم بیشتر میان آنها در زمینه راهکارهای الگوگیری از سبک زندگی اهلبیت علیهم السلام و شهدا در تربیت نسل تمدن ساز؛ استفاده از ظرفیت های بالقوه و بالفعل زنان فعال، متفکر، نخبه و مسلمان جهان در ترویج سبک زندگی فاطمی، از جمله اهداف برگزاری این همایش بین المللی است.

-لطفا محورهای مقالات، نشست ها و کرسی های علمی این همایش را بیان کنید؟

شاخصه های تربیت نسل تمدن ساز حسینی؛ اصول و روش های تربیت دینی نسل تمدن ساز حسینی؛ الگوهای فاطمی و تربیت نسل تمدن ساز حسینی؛ راهکارهای تکریم نسل تمدن ساز حسینی؛ مادران فاطمی: چالش ها و راهبردهای تربیت نسل حسینی؛ آثار تکریم مادران فاطمی بر تحقق تمدن نوین اسلامی؛ نقش حجاب و عفاف مادر فاطمی در تربیت نسل تمدن ساز و تحولات جمعیت و نسل تمدن ساز حسینی، از مهمترین محورهای مباحث مطرح شده در نشست ها و کرسی های علمی همایش مادران فاطمی است.

-لطفا درباره نحوه شرکت در همایش، ارزیابی و تعداد آثار داخلی و خارجی توضیحاتی را بفرمایید.

این همایش که با همکاری دانشگاه شاهد، مجوزisc بین المللی آن اخذ شده است، در دو بخش پژوهشی در قالب (کتاب، مقاله، پایان نامه، طرح پژوهشی) و فرهنگی (در قالب های نمایشی: فیلم کوتاه، نماهنگ، مستند، انیمیشن، موشن گرافیک، استوری موشن، پادکست، کتاب صوتی؛ تجسمی: عکس، نقاشی، پوستر، کاریکاتور؛ موسیقی: تولید و اجرای سرود؛ ادبیات: شعر، داستان کوتاه، خاطره نویسی، رسانه: تبلیغ نوین، سایت،طرح فرهنگی، صنایع دستی طراحی مدلباس، عفاف و حجاب) برگزار می شود.

مهلت ارسال آثار تا پایان آبان ماه 1401 در نظر گرفته شد و سلسله نشست ها، کرسی های علمی، کارگاه های پژوهشی و فرهنگی با همکاری بیش از 20 مرکز همکار علمی و فرهنگی برگزار شد و بیش از 1400 اثر فرهنگی و 800 اثر پژوهشی از کشورهای ایران، عراق، پاکستان، افغانستان، بحرین، لبنان، سوریه، حجاز، کانادا، انگلستان، سوریه، یمن، کویت، تایلند دریافت شد که 100ثر مربوط به بخش غیرایرانی است. بیشترین استقبال پژوهشی و فرهنگی بخش بین الملل، از کشور عراق و سوریه بوده است. از نکات برجسته این همایش، شرکت اقشار و طبقات مختلف اعم از خانواده شهدا، خادمین حرم اهلبیت علیهم السلام، اعضای هیأت علمی، اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب، دانشجویان، دانشجومعلمان، کسبه و ... است.

-اعضای کمیته علمی نخستین همایش  بین المللی مادران فاطمی چه کسانی هستند و از کدام مراکز حوزوی و دانشگاهی حضور به هم رسانده اند؟

دکتر سید کاظم فروتن، دانشیار دانشگاه شاهد و دبیر شورای عالی جمعیت، دکتر مهدی نادری، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و مطالعات انقلاب اسلامی و معاون فرهنگی دانشگاه شاهد، دکتر محسن فرمهینی دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد، دکتر اصغر فرهادی عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد، دکتر فردوس العوادی عضو هیأت علمی دانشگاه کربلا، دکتر منال فنجان استاد دانشگاه بغداد، دکتر زینب سادات حسینی دانشیار دانشگاه علامه حسن زاده آملی مازندران، دکتر وسام جمعه عضو هیأت علمی دانشگاه بصره، دکتر الهام محمود کاظم عضو هیأت علمی دانشگاه کوفه، دکتر لاله افتخاری عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد، دکتر شهره پیرانی عضو گروه علوم سیاسی و مطالعات انقلاب اسلامی، دکتر رقیه موسوی دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد، دکتر رسول روشن چلسی استاد تمام گروه روانشناسی دانشگاه شاهد، دکتر غلامرضا معارفی استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شاهد، دکتر امیر رستگار خالد دانشیار گروه علوم اجتماعی، دکتر محمد حسن میرزا محمدی دانشیار گروه علوم تربیتی، دکتر صدیقه مهدوی کنی دانشیار دانشگاه امام صادق علیه السلام، دکتر زینب طیبی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، دکتر ناصر سودانی رئیس دانشگاه امیرالمؤمنین(علیه السلام) اهواز، دکتر غدیر جمال استادیار دانشگاه کویت، دکتر جواد اسماعیل نیا مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان، دکتر محسن ابراهیمی عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان و دکتر عصمت سوادی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، از جمله اعضای کمیته علمی همایش بین المللی مادران فاطمی، تربیت حسینی، تمدن نوین اسلامی می باشند.

 -ضمن سپاس از اختصاص فرصتی برای این گفتگو، اگر سخنی در پایان دارید بفرمایید.

امید است در مقابل حرکت های گمراه کننده های که از سوی دشمنان اسلام و این نظام مقدس به سمت ملت و جوانان این مرز و بوم سرازیر شده است تا موریانه وار اذهان مردم و به خصوص جوانان را تحت شبهات و ابهامات خود قرار دهند، چنین حرکت ها و برنامه های جهادی، تبیین کننده رسالت و جایگاه زن مسلمان در تحقق تمدن نوین اسلامی و تربیت فرزندان مؤمن، شجاع، دارای سواد و انقلابی؛ چراغ روشن افروز راه جوانان عزیزمان باشد.

ارسال 1400 اثر فرهنگی و 800 اثر پژوهشی از 14 کشور به دبیرخانه همایش بین المللی مادران فاطمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha