مهم‌­ترین ضعف در مسیر پژوهش «ننوشتن» است/ از نوشتن نباید هراس داشت

خانم زهرا دوستی، رتبه سوم کشوری در دوازدهمین جشنواره علامه حلی(ره)؛ مهم‌­ترین ضعف در مسیر پژوهش را «ننوشتن» دانست و گفت: طلاب باید قلم به دست بگیرند و بنویسند. حوزه نیز در این مسیر، روش درست پژوهش کردن را به طلاب آموزش دهد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم زهرا دوستی، از طلاب دانش آموخته مدرسه علمیه الزهرا(س) زنجان است که موفق به کسب رتبه سومی در دوازدهمین جشنواره علامه حلی(ره) شده است، به این بهانه گفتگویی با این پژوهشگر برتر داشتیم که در ادامه تقدیمتان می شود:

1- خانم دوستی، دلیل شرکت در جشنواره‌­ی علامه و موضوع مقاله­‌ای که دادید، چه بود؟

دغدغه­‌ی مسئولین و اساتید حوزه و اهمیت دادن به کارهای پژوهشی طلاب از جانب معاون پژوهشی حوزه علمیه­ خواهران الزهرا(س) زنجان، سبب شد که مقاله‌­ی بنده با موضوع «آسیب‌­شناسی تبلیغ دینی در فضای مجازی» به جشنواره­ فرستاده شود و خدا را شاکر هستم که اثر بنده برگزیده شده است.

2- سه مسئله‌­ی پژوهشی دارای اولویت از نظر شما چیست؟

با توجه به این­که در حال حاضر بنده در رشته­‌ی مطالعات زنان تحصیل می­‌کنم، به نظرم می‌­رسد که مسئله­‌ی حقوق زنان در جامعه‌­ی امروزی، مسئله­‌ی مهمی است. به ویژه بررسی حقوق زنان در اندیشه‌­ی اسلامی، حائز اهمیت است.  شاید به جرأت بتوان گفت که «زن» معیار قضاوت در هر جامعه­‌ای است. به عبارتی، موقعیت بالاتر یا پایین‌­تر زن در یک جامعه، سنجش رشد و پیشرفت آن جامعه است. بنابراین بسیار مهم است که در جامعه‌­ی مسلمان ایران، از دریچه­‌ی اسلام حقوق زنان بررسی شود تا ثابت شود که در جایی هم اگر حقی از زن پایمال می‌­شود، ارتباطی به دین اسلام ندارد و زن از جایگاه شایسته‌­ای در این دین برخوردار است که حوزه و طلبه‌­ها می­‌توانند در این زمینه پیشرو باشند.

3- به نظر شما چگونه می‌­توان انگیزه‌ی طلاب را برای مشارکت در جشنواره‌­ی علامه حلی افزایش داد؟

با مهم دانستن اثر پژوهشی طلبه، می‌­توان طلاب را به پژوهش کردن تشویق کرد و این­که به طلاب این اطمینان خاطر را داد که پژوهش‌­هایی که انجام می­‌دهند، چه اثرات(مثبت یا منفی) در جامعه خواهد گذاشت. به نظرم دلیل اصلی جذب نشدن طلاب به سمت پژوهش، ناآگاهی است. در واقع طلاب به ارزش کاری که در زمینه‌­ی پژوهش انجام می­‌دهند آگاه نیستند. بنابراین در بسیاری از موارد، پژوهش‌­های طلاب، با سهل­‌انگاری از سوی خودشان همراه است.

4- ارزیابی شما از جشنواره‌­ی علامه حلی چیست؟

امسال اولین سالی بود که بنده در جشنواره‌­ی علامه حلی شرکت کردم و از مسئولین جشنواره کمال تشکر را دارم که امسال با وجود محدودیت­‌های کرونایی، جشنواره را به صورت مجازی و به نحو احسن برگزار کردند و همین بازخوردها از سوی جشنواره در من انگیزه‌ه­ایی ایجاد کرد به صورت جدی­‌تر در مسیر پژوهش گام بردارم.

5- جشنواره­‌ی علامه‌­ی حلی در تغییر رویکرد پژوهشی طلاب چه میزان تأثیرگذار بوده است؟

به نظرم «رقابت» عاملی است که انسان­‌ها را به تلاش بیشتر وا می­ دارد و وجود جشنواره­‌هایی مانند «علامه حلی» فرصت این رقابت را ایجاد کرده است که تا طلبه­‌ها بیشتر و بهتر با خود و با پژوهشگران دیگر رقابت کنند تا بهترین اثر پژوهشی را خلق کنند.

6- طلبه­‌ی موفق پژوهشی چه ویژگی­‌هایی دارد؟

اگر به طور خلاصه و در دو سه جمله بخواهم بگویم: طلبه‌­ی موفق پژوهشی، اهل مطالعه­‌ی منظم و تلاش مستمر است. چرا که بنای پژوهش خوب، داشتن مسئله و سؤال است و این مهم حاصل نمی‌­شود، مگر با مطالعه­‌ی منظم و هدفمند.

7- نقاط ضعف و قوت پژوهش­‌های خواهران طلبه چیست؟

شاید چون اکثر پژوهش­‌ها در حوزه و دانشگاه به این دلیل انجام می‌­شود که ارائه­‌ی مدرک کارشناسی یا ارشد و دکتری منوط به نوشتن پایان­‌نامه و مقاله است. بنابراین همین عامل سبب می­‌شود که پژوهش­‌های طلاب از دقت کافی برخوردار نباشند و طلبه مدت زمانی را که صرف پژوهش می­‌کند فقط در جمع­‌آوری اطلاعات محدود شود، اطلاعاتی که گاهی بیشترشان گزافه­‌گویی است.

8- چه تدبیری باید اندیشید تا نظام آموزشی حوزه تمرکز بیشتری در تربیت پژوهشگر داشته باشد؟

گاهی انجام ندادن کاری به خاطر ترس از انجام آن کار است و این ترس حاصل ندانستن است. در مسئله‌­ی پژوهش نیز، طلبه روش پژوهش کردن را نمی­‌داند که شایسته است. حوزه در این مسیر از پایه و مرحله به مرحله روش درست پژوهش کردن را به طلاب آموزش دهد و صد البته این آموزش‌­ها در حد تئوری نباشد بلکه به صورت عملی باشد و هر ترم از طلبه خواسته شود که به یک سؤالی که دغدغه­‌ی ذهنی اش است در حد حتی چند صفحه‌­ای پاسخ بدهد. در واقع طلاب را باید به نوشتن هرچند در حد ابتدایی وادار کرد تا روزی برسد که صاحب اثر و اندیشه و قلم بشوند. برای حاصل شدن این امر شایسته است که به کرسی­‌های آزاداندیشی اهمیت بیشتری داده شود تا طلاب آزادانه در مورد هر موضوعی بحث کنند.

9-  اگر در جایگاه مسئولان پژوهشی بودید، چه برنامه­‌های جدید پژوهشی ارائه می­‌کردید؟

به نظرم مهم‌­ترین ضعف در مسیر پژوهش «ننوشتن» است. طلاب باید قلم به دست بگیرند و بنویسند. بنابراین سعی می­‌کردم طلبه‌­ها را به نوشتن تشویق کنم.

10- به عنوان برگزیده جشنواره، چه صحبتی با خواهران طلبه دارید؟

پژوهش کامل‌کننده­‌ی آموزش است و شایسته است که همه خواهران طلبه گام در مسیر پژوهش بگذارند تا با آثار ارزنده­‌ی خودشان آگاهی را به جامعه تقدیم کنند.

باتشکر از شما و آرزوی موفقیت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha