ضرورت توانمندسازی پژوهشی بانوان طلبه در راستای نیل به مرجعیت علمی ملی و بین‌المللی

مدیرکل پژوهش‌های تحصیلی حوزه های علمیه خواهران گفت: اداره کل پژوهش های تحصیلی با هدف ارتقای کمّی و کیفی پژوهش‌های پایانی طلاب در مقاطع مختلف، همچون سنوات گذشته تلاش در جهت توانمندی پژوهشی بانوان طلبه به منظور نیل به مرجعیت علمی حوزه علمیه خواهران در سطح ملی و بین المللی داشته و کلیه برنامه ریزی ها و راهبردهای این اداره کل را بر همین اساس طراحی نموده است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم زهره تمیزکار، مدیر کل پژوهش های تحصیلی حوزه های علمیه خواهران به مناسبت آغاز هفته پژوهش در گفت‌وگویی ضمن گرامیداشت آغاز هفته پژوهش و تبریک این ایام به تمامی فعالان در عرصه پژوهش خصوصا طلاب خواهر پژوهشگر، نویسندگان، مدیران و برنامه ریزان امر پژوهش، اظهار داشت: شعار محوری هفته پژوهش سال ۱۴۰۱ حوزه های علمیه خواهران «پژوهشگر طلبه خواهر، تبیین‌گر آرمان های انقلاب» و شعار اولین روز این هفته «پژوهش های تحصیلی طلاب خواهر، راهبری فکری و عملیاتی جامعه پیش رو» است.

وی با بیان این که امر پژوهش همواره در حوزه ­های علمیه، همزاد آموزش و تحصیل بوده و سابقهی قابل توجهی دارد، افزود: در این میان پژوهشگران در تمامی عرصه های جامعه، خصوصا بانوان پژوهشگر، فرهیختگانی هستند که در کنار مسئولیت‌های خطیر خانوادگی، به ایفای نقش های اجتماعی از جمله علم آموزی و پژوهشگری پرداخته اند.

خانم تمیزکار ادامه داد: اداره کل پژوهش های تحصیلی حوزه های علمیه خواهران با هدف ارتقای کمّی و کیفی پژوهش‌های پایانی طلاب در مقاطع مختلف و در راستای منویات مقام معظم رهبری که در آغاز بیانیه گام دوم، به دستیابی تمدن دینی بر مدار علم و پژوهش توصیه فرموده اند، همچون سنوات گذشته تلاش در جهت توانمندی پژوهشی بانوان طلبه به منظور نیل به مرجعیت علمی حوزه علمیه خواهران در سطح ملی و بین المللی داشته و کلیه برنامه ریزی ها و راهبردهای این اداره کل را بر همین اساس طراحی نموده است.

مدیر کل پژوهش های تحصیلی حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: از آنجا که این اداره کل عهده دار امور پژوهشی طلاب در طول تحصیل است، وظیفه سنگینی بر عهده داشته و لازم است زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری لازم به منظور پیشبرد امر پژوهش را فراهم آورد؛ لذا همواره تمامی تلاش نیروهای متعهد و متخصص آن به عنوان خدمتگزاران به بانوان طلبه این بوده تا با سیاست‌گذاری ها و راهبردهای مطلوب شرایط کار پژوهشی جدی، مسئله مند و حرفه ای را برای طلاب گرامی فراهم کنند.

وی با بیان این که اداره کل پژوهش‌های تحصیلی از ۳ اداره تشکیل شده که عبارت از «اداره پژوهش های تحصیلی طلاب سطح ۲»، «اداره پژوهش های تحصیلی طلاب سطح ۳ و ۴» و «اداره توسعه و تأمین منابع پژوهشی» است، گفت: هر یک از این ادارات دارای اقتضائات و شرایط خاصی در رابطه با پژوهش های تحصیلی طلاب هستند که متناسب با آن از برنامه‌های اجرا شده و برنامه های در دست اقدام زیادی برخوردار هستند.

خانم تمیزکار افزود: تمامی راهبردها و برنامه های اداره کل پژوهش های تحصیلی در راستای دستیابی به یکی از اهداف والای ذکر شده در سند چشم انداز ۲۰ ساله حوزه علمیه خواهران یعنی «مرجعیت علمی» بانوان طلبه در فضای حوزه علمیه خواهران طراحی، برنامه ریزی و اجرا می شود.

وی تصریح کرد: بر همین اساس می توان برخی از این برنامه ها را به تفکیک ادارات برشمرد:

فعالیت‌های تحولی عمده در اداره پژوهش های تحصیلی سطح ۲ 

۱. اجرای طرح ارتقایی اشراب پژوهش در نظام آموزش از طریق ارزیابی محتوایی – پیرامونی آن در سطوح گوناگون طلاب، معاونین پژوهش، اساتید و ارزیابان در سراسر کشور؛

۲.  بازنگری، اصلاح و بازنویسی مقطعی در مواد آئین نامه ای تدوین مقالات پایانی به منظور تسریع در امور طلاب و افزایش سطح کیفی مقالات

۳.  حرکت به سوی تهیه، تدوین و نهائی سازی نظام مسائل و موضوعات مقالات پایانی

۴.  اقدام تحولی به منظور طراحی و پیاده سازی نظام آموزشی مطلوب برای ارتقای خروجی پایانی طلاب سطح۲ در قالب‌های متنوع

فعالیت های تحولی عمده در اداره پژوهش های تحصیلی سطح ۳ و ۴ 

۱.  اجرای طرح ارتقایی اشراب پژوهش در نظام آموزش سطح ۳ از طریق ارزیابی های محتوایی ـ پیرامونی در سطوح گوناگون

۲.  بازنگری، اصلاح و بازنویسی در آئین نامه تدوین رساله های سطح ۳ و سطح ۴ متناسب با اقتضائات خاص حوزه خواهران و با نگاه حرکت به سمت تحقق مرجعیت علمی حوزه های علمیه خواهران

۳.  اقدام در جهت تهیه، تدوین و توسعه نظام مسائل و موضوعات پایان نامه ها و رساله ها

۴.  طراحی، پیاده سازی و اجرای نظام آموزشی از طریق تعریف دوره های کارگاهی مطلوب برای طلاب به منظور ارتقای خروجی پژوهشی آنها

۵.  اقدام در جهت ارتقای شرایط اساتید راهنما، مشاور پایان نامه ها و رساله های علمی از طریق اجرای طرح تربیت اساتید معین

۶.  اجرای طرح معرفی، شناسایی و بازیابی پایان نامه ها و رساله های علمی از طریق اختصاص کد انحصاری شناساگر پایان نامه ها و رساله های علمی

۷.  تلاش در جهت طرح ثبت و سازماندهی پایان نامه ها و رساله های علمی طلاب خواهر در پایگاه مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران

۸. امکان سنجی، ارتقا و تکمیل طرح آموزشی ـ پژوهشی و تقاضامحور در سطوح تحصیلی ۳ و ۴ با استفاده از دیدگاه‌های نخبگانی و بهره گیری از خرد جمعی و تهیه پیش نویس آئین نامه های مربوط به آنها

۹. تلاش در جهت مستقل کردن مدیریت های استانی به لحاظ ساز وکارهای مربوط به نگارش، جلسه دفاعیه و فراهم‌سازی زیرساخت های سامانه ای لازم برای پایان نامه ها و رساله های علمی

۱۰.  تلاش در جهت ساماندهی، نظارت، ارزیابی عملکرد و انتظام بخشی به کارگروه های علمی مدارس علمیه و تدوین دستورالعمل های مربوط به آن

۱۱. تعامل با مؤسسات پژوهشی گوناگون به منظور نوسازی و تنوع بخشی به پایان نامه ها و رساله های علمی سطح ۳ و ۴ تحصیلی

۱۲.  تدوین طرح راهبری و ساماندهی طلاب در آستانه تدوین رساله علمی با محوریت موضوعات کاربردی به ویژه با رویکرد زن و خانواده

و بسیاری اقدامات کلی و جزیی دیگر.

فعالیت های تحولی عمده در اداره توسعه و تأمین منابع پژوهشی 

۱.  طرح ساماندهی به فرآیند فهرست نویسی، سازماندهی و رده بندی منابع کتابخانه ای مدارس علمیه سراسر کشور

۲.  ارتقای سطح خدمات امانت کتابخانه ای به شکل ارائه خدمات امانت بین کتابخانه ای و معرفی طلاب و همکاران به سایر کتابخانه های استان

۳.  راه اندازی خدمات آنلاین امانت دهی، نیازسنجی عمده از مدارس و سنجش منابع مورد نیاز مدارس علمیه با تقسیم بندی بیش از ۲۰ هزار نسخه کتاب اهدایی

۴.  توسعه و ارتقای مهارت های کتابداران از طریق تهیه و تدوین جزوه های مختلفی آموزشی و برگزاری کارگاه های میان مدت و طولانی مدت برای آنها

۵. تجهیز بیش از ۹۲ کتابخانه هدف مطابق با شاخص های تیپ بندی به منابع معتبر و مرجع در رشته ها و سطوح مختلف تحصیلی

۶.  تهیه طرح شورای سیاست‌گذاری کتابخانه ها در سطح استان و مدارس علمیه و تلاش در جهت اجرای آن در سراسر کشور

۷.  تهیه طرح تالار پژوهشی در راستای ایجاد سالن های پژوهشی و ارائه خدمات پیشرفته کتابخانه های واحدهای حوزوی و استفاده از پایگاه های علمی و پژوهشی و تلاش در جهت اجرای آن در سراسر کشور

۸.  تلاش و پیگیری در جهت فراهم کردن خدمات بیمه کتابداران مدارس علمیه حوزه علمیه خواهران

۹.  تدوین طرح کتابخانه دیجیتال به منظور خدمت رسانی مطلوب در جهت تسریع برآوردن نیاز طلاب و دسترسی آسان به منابع و داده های کتابخانه ای و تلاش در جهت اجرای پایلوت این کتابخانه به شکل محدودتر تا پایان سال جاری

و بسیاری اقدامات دیگر که در این اداره در حال اجرا و پیگیری هستند.

مدیر کل پژوهش های تحصیلی حوزه های علمیه خواهران همچنین آماری از تحقیقات پایانی، مقالات پایانی، پایان نامه ها و رساله های تدوین شده و در دست تدوین ارائه داد که به شرح ذیل است:

  1. تعداد کل مقالات پایانی سطح۲ ثبت شده تا امروز در سامانه ی فراخوان ها: ۲۳۵۱۰
  2. تعداد کل تحقیقات پایانی سطح ۲ ثبت شده از سوی معاونت آموزش: ۴۵۳۵۸
  3.  تعداد کل پایان نامه های دفاع شده سطح ۳ در سامانه ی پایان نامه ها تا امروز : ۵۲۴۵
  4.  تعداد کل رساله های نظام قدیم دفاع شده سطح ۴ ثبت شده در سامانه تا امروز: ۱۰
  5. تعداد کل رساله های نظام جدید دفاع شده سطح ۴ ثبت شده در سامانه تا امروز: ۱۰
  6.  تعداد کل پایان نامه های در حال تدوین سطح ۳ ثبت شده در سامانه پایان نامه ها تا امروز: ۴۰۴۶
  7.  تعداد کل رساله های در حال تدوین سطح چهار ثبت شده در سامانه تا امروز: ۵۷۱

وی در پایان بیان داشت: مجددا فرصت را مغتنم شمرده و به بهانه فرارسیدن هفته پژوهش؛ ضمن گرامیداشت این ایام، برای تمام فعالان عرصه پژوهش، صعود به رفیع ترین جایگاه های علمی و پژوهشی توأم با برخورداری از ارزش های والای انسانی را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha