اقدام به پژوهش با تیم تحقیقاتی با روش اصلاح پی در پی یک معضل، در اولویت پژوهشگران قرار گیرد

پژوهشگر برتر حوزه علمیه خواهران استان قم گفت: طلاب به جای وقت گذاشتن برای تحقیقات گاهاً تکراری و زمان بر، اقدام به پژوهش با تیم تحقیقاتی کرده و به روش اصلاح پی در پی یک معضل بپردازند و یا یک فرصت را در حوزه های مربوط به دین، رفع یا خلق کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، به مناسبت آغاز هفته پژوهش، با خانم "سیده فاطمه الحسینی المدرسیه"، از طلاب موفق مدرسه علمیه کریمه اهل بیت علیهاالسلام قم و یکی از برگزیدگان جشنواره‌ها و همایش‌های علمی- پژوهشی گفتگویی صورت گرفت.

خانم فاطمه الحسینی، متولد سال 1362، دانش آموخته سطح3 کلام اسلامی، فارغ التحصیل کارشناسی رشته کتابداری از دانشگاه پیام نور قم، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات(شاخه کتابخانه های عمومی) از دانشگاه پیام نور قم و در حال حاضر مشغول تدریس عربی در دبیرستان غیرانتفاعی مقطع یازدهم و دوازدهم و مبلّغ طرح امین در مقطع ابتدایی است.

 وی در مدت زمان تحصیل خود آثار پژوهشی متعددی ارائه کرد که می توان  به شرکت در همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی، با مقاله "ولایت مطلقه و غیرمطلقه در آثار علامه مصباح ره" اشاره کرد.

وی با ارائه مقاله "شیوه های تبلیغ دینی در شبکه های اجتماعی در دانشگاه و حوزه"، رتبه برتر را به خود اختصاص داد.

این پژوهشگر و مبلّغ فرهنگی، با مجله مدرسه کریمه اهل بیت علیهاالسلام قم همکاری دارد و یکی از فعالان فرهنگی تبلیغی در عرصه هنر و رسانه که در ادامه با سایر نقطه نظرات و راهکارهای وی در جهت ارتقاء امور پژوهشی طلاب آشنا خواهید شد.

 -خانم الحسینی، شما بعنوان یک پژوهشگر، روند ارتقاء رتبه علمی- پژوهشی طلاب در سال های اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟

برای بررسی روند ارتقاء رتبه علمی_پژوهشی ابتداً باید معیاری را تعیین و بر اساس آن معیار روند ارتقاء علمی- پژهشی پژوهشگران را بررسی نماییم. مثلاً این معیار می تواند شناخت ارجاعات به مقالات منتشر شده، تنوع موضوعات و... باشد. اما آنچه مشخص است بر اساس تحقیقات انجام گرفته، سیاست گذاری نظام تحقیقاتی حوزه و همچنین فقدان راهبردهای مناسب مهمترین عوامل بازدارنده‌ی پژوهش در حوزه است.( رجوع شود به مقاله پژوهش در نظام آموزشی حوزه بازدارنده ها و راهکارها؛ نوشته سیف الله فضل الهی قمشه ای که بر اساس دیدگاه های طلاب ۳ و ۴ حوزه های علمیه تدوین گردیده است.)

با توجه به اینکه تحقیقات اکثر طلاب فعلی بر اساس روش تحقیق موجود در دانشگاه هاست باید بررسی و مقایسه کرد که آیا این روش تحقیقی دانشگاهی تاکنون برای حوزه کارآمد و موثر بوده است یا نه؟

 -نظر شما در خصوص وضعیت کنونی طلاب خواهر مدارس علمیه استان قم از نظر مشارکت در مسابقات علمی- پژوهشی چیست؟

در مجموع طلاب روند رشد مطلوبی در زمینه پژوهش دارند، اما برای بررسی و ارزیابی وضعیت کنونی آن ها نیاز به جست و جو و تحقیق از سازمان های برگزار کننده مسابقات علمی و پژوهشی داریم و سوال اینجاست که آیا این سازمان ها در مجامع علمی و پژوهشی ایران و جهان از نظر علمی و تحقیقاتی دارای اعتبار هستند؟

-با یک نگاه نقادانه، کاستی‌ها و بایسته‌های پژوهشی طلاب حوزه خواهران جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین بفرمائید.

اولاً طلاب خواهر باید طبقه بندی و دسته بندی شوند؛ طلابی که دارای مدارک دانشگاهی هستند یا مشغول به تحصیل در دانشگاهند، طلاب مجرد و متاهل، طلاب ایرانی و خارجی و... و بعد از آن جامعه را در حوزه دین عارضه یابی نمود و برای جلوگیری از موازی کاری در حوزه تحقیقات، از بانک های اطلاعاتی جامع پژوهش استفاده کرد. همچنین متاسفانه آشنایی طلاب با مفاهیم جدید بسیار اندک است. مفاهیمی مانند: متاورس، لقاح مصنوعی، سایبرنتیک، ویرایش ژنتیکی، هوش مصنوعی، web3 و....

-به نظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی چه راهکارهایی موثر است؟

استفاده از متد  agile  projet که در سازمان ها و موسسات بسیار موفق دنیا اکنون در حال استفاده است. این طرح به طور خلاصه یعنی طلاب به جای وقت گذاشتن برای تحقیقات گاهاً تکراری و زمان بر و...اقدام به پژوهش با تیم تحقیقاتی(team work) نموده و به روش اصلاح پی در پی یک معضل بپردازد و یا یک فرصت را در حوزه های مربوط به دین رفع یا خلق کرد.

 متشکریم از این فرصتی که به این گفت و گو اختصاص دادید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha