عدم آموزشِ تحقیق محور، از موانع کار پژوهشی است/ ماجرای علاقمندی به حوزه پژوهش

خانم محمدی، پژوهشگر موفق و استاد حوزه، ضمن اشاره به جریان علاقه مندی خویش به حوزه پژوهش، عدم آشنایی با روش های نوین تحقیق به دلیل نبود آموزشِ تحقیق محور را از موانع کار پژوهشی عنوان کرد.

 به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، به مناسبت هفته پژوهش، خانم فرشته محمدی در گفت‌وگوی اختصاصی، به تبیین و توضیح فعالیت های پژوهشی پرداخت و گفت: پژوهش هر نوع فعالیت هدفمند و منظم است که برای پاسخ به یک سؤال یا حلّ یک مشکل و معضل با رعایت یک سری قواعد و قوانین به جمع‌آوری اطلاعات با روش‌های خاصی صورت می‌گیرد.

وی انگیزه خود برای ادامه فعالیت های پژوهشی را کسب اطلاعات جدید و بارِ علمی بیشتر و کمک برای حلّ معضلات اجتماعی و فرهنگی جامعه و تحکیم مبانی اعتقادی عنوان کرد.

به جای نگارش پایان نامه سطح 3، حاضر بودم یک ترم دیگر درس بخوانم ولی پایان نامه ننویسم اما...

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران استان یزد، در بیان عوامل علاقه مندی وی به فعالیت های پژوهشی، اظهار کرد: اگر بگویم در ابتدا خیلی مشتاق به امر پژوهش بودم، شاید سخن گزافی باشد؛ وقتی می‌خواستم پایان نامه سطح 3 را بنویسم، حاضر بودم یک ترم دیگر درس بخوانم ولی پایان نامه ننویسم، اما وقتی پایان نامه‌ام را نوشتم و با نمره عالی پذیرفته شد و معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان پیشنهاد داد که آن را تبدیل به کتاب کنم و حاصل پژوهش خودم را به عینه دیدم، اهمیت پژوهش را بیشتر درک کردم و برایم لذت‌آور شد و در واقع مصداق این سخن گهربار حضرت علی(علیه السلام) شد که «هنگامی که از کاری می‌ترسی خود را در آن بینداز» (نهج البلاغه، حکمت ۱۶۶)

خانم محمدی در بخش دیگر این گفت‌وگو، یکی از موانع راه پژوهشگران را فقدان انگیزه کافی برای تحقیق در بین افراد دانست و گفت: هدف تحقیق باید کشف حقیقت باشد و تنها صِرف گرفتن نمره نباشد. تقلید و عدم خلاقیت در پژوهش از دیگر موانع  است و  پژوهش به معنی کپی برداری از کتب دیگر که متأسفانه در بین طلاب و دانشجویان رایج شده، نیست.

وی عدم آشنایی با روش های نوین تحقیق به دلیل نبود آموزشِ تحقیق محور و فقدان صبر و حوصله کافی در بین اکثر پژوهشگران را از دیگر موانع کار پژوهشگران برشمرد.

راهکارهای ارتقاء انگیزه پژوهشگری در میان طلاب

استاد حوزه علمیه خواهران، در بیان ارائه راهکارهای ارتقاء انگیزه پژوهشگری در میان طلاب تصریح کرد: اگر طلبه به اهمیت تحقیق و پژوهش پی ببرد، خود به خود انگیزه این‌کار در او ایجاد می‌شود؛ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نوشتن و پژوهش را عامل بهشتی شدن شخص می‌دانند (ارشاد القلوب، ص 176) و در روایتی دیگر بیان می‌شود که کتابت و پژوهشی که مشکل مردم را حل کند و مفید برای مردم باشد، یک حسنه جاریه در حق نویسنده آن است و تا زمانی که مردم از علم او سود می‌برند، شخص نیز از ثواب آن بهرمند می‌شود (میزان الحکمة، ج 8، ص 325). همچنین با رویکرد آموزش پژوهش‌محور و همچنین تشویق و حمایت از پژوهشگران می‌توان انگیزه بیشتری برای این امر در بین آنها ایجاد کرد.

وی در پایان به طلاب توصیه کرد: با تمرین و تکرار در امر نوشتن، می‌توان بر ترس و وحشت پژوهش و تحقیق فائق آمد. از همایش‌ها و فراخوان‌های مقاله نویسی استقبال کنید تا کم کم پژوهش برایتان لذت‌بخش شود. همچنین استفاده از نرم‌افزارهای مختلف پژوهشی از جمله نرم‌افزارهای نور در این زمینه بسیار راهگشاست و از طریق آنها می‌توان تحقیق علمی و مستند در کمترین زمان انجام داد به ویژه که در هفته پژوهش قرار دارید و خرید آنها همراه با تخفیف ارائه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha