نگاهی به فعالیت ها و دستاوردهای پژوهشی استان یزد

به مناسبت هفته پژوهش، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد در گفتگویی؛ برنامه ها، فعالیت ها و دستاوردهای پژوهشی استان در سال های اخیر را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، به مناسبت هفته پژوهش، خانم رویا دهقانی، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد در گفتگویی اختصاصی، به روند فعالیت های پژوهشی در استان یزد و جایگاه پژوهش اشاره داشت که در ادامه تقدیمتان می شود:

-خانم دهقانی، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته پژوهش خدمت شما، برای آغاز بحث در مورد ضرورت پژوهش در جامعه امروز، توضیحاتی می فرمایید؟

به یقین پژوهش و تحقیق، یکی از شاخص های اصلی پیشرفت در هر کشوری به حساب می آید و از جمله عوامل بسیار مهم در شناخت مشکلات جامعه و یافتن راه حل برای آنها، انجام پژوهش است. پژوهش از دو جهت "چاره گشایی مشکلات فردی و اجتماعی" و "افزایش دانش در انتقال یافته های فرد به دیگران" مؤثر لازم و ضروری است و  البته اگر این انتقال مبتنی بر پژوهش باشد تاثی گذاری آن بیشتر است. امیدواریم با جدیتی که خانم متولیان، معاون محترم پژوهشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران دارند، بتوانیم در عرصه های پژوهش خصوصا عرصه زن وخانواده گام های موثری برداریم.

-وضعیت پژوهش و تحقیقات در مرکز استان شما و مدارس علمیه تابعه را چگونه ارزیابی می کنید؟

استان یزد از نظر انجام پایان نامه ها و رساله علمی در وضعیت مناسبی قرار دارد و در حال حاضر سه کارگروه پایان نامه در رشته های تفسیر و علوم قران، فقه واصول، اخلاق اسلامی و ادبیات عرب فعال هستند و ان‌شاءالله در آینده نزدیک کارگروه مشاوره خانوده هم تشکیل خواهد شد و معمولا موضوعات با دقت نظر توسط اساتید تایید می شود تا موضوعات کاربردی و متناسب با نیاز با جامعه باشد.

حدود 20 پایان نامه در سال سال 1401 دفاع شده است؛ دو کارگروه رساله در رشته فقه خانواده و تفسیر تطبیقی در حال فعالیت است و حدود 25 موضوع و طرح تحقیق طلاب در کارگروه مورد ارزیابی قرار گرفته است و یک نفر طلاب خواهر استان  نیز پیش دفاع رساله سطح 4 را انجام داده است.

-فعالیت های پژوهشی صورت گرفته در مدارس علمیه استان، از لحاظ کیفیت چگونه است؟

فعالیت های پژوهش مدارس علمیه خواهران استان در حد مطلوب است، گرچه انتظار ما این است که هم مدیران و هم اساتید نگاه ویژه ای به پژوهش داشته باشند، چرا که پژوهش کلید تحول در تربیت انسان است و به عنوان یک مجاهدت علمی مستمر شناخته شده و اینکه اموری مثل آموزش و تبلیغ بدون پژوهش و تحقیق از پویایی لازم برخوردار نخواهد بود.

خوشبختانه در چند سال اخیر فعالیت های فاخری صورت گرفته و استان یزد نیز یکی از چهارده استانی بوده که در برگزاری فعالیت های فاخر پیشگام بوده است.

-وضعیت کتابخانه مدارس علمیه چگونه است و آیا از نظر تامین کتب مورد نیاز طلاب و نیز برخورداری از منابع جدید، غنی هستند؟ برای غنی شدن کتابخانه های مدارس علمیه چه کارهایی می توان انجام داد؟

کتابخانه مدارس استان یزد بر اساس داشتن کتب منبع و مورد نیاز طلاب به دو قسم تقسیم می شوند؛ کتابخانه های دارای کتب مرجع و کتب مورد نیاز طلاب هستند و حال حاضر پنج کتابخانه استان از طرف مرکز مدیریت، تیپ یک شناخته شده که سال قبل کتاب قابل وجهی به صورت هدیه به آنها اهدا شد.

قسم دوم هم دو نوع هستند؛ برخی فاقد منابع معتبر و علمی است و برخی فاقد فضا و امکانات سخت افزاری که ان شاء الله با مساعدت مرکز و اعضای هیئت امناء این نقص هم برطرف می شود.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و کتابخانه های دیجیتال می توان از این بستر بهره کافی را برد، پیشنهاد بنده این است که مرکز مدیریت در این راستا تفاهم نامه با مرکز کامپیوتری نور و برخی از کتابخانه های دانشگاه داشته باشد تا این فرصت برای اساتید و طلاب فراهم شود.

 - با توجه به فرا رسیدن هفته پژوهش، چه برنامه هایی برای این هفته دارید؟

اولویت برنامه های پژوهشی، برنامه پنج ساله حوزه های علمیه خواهران است و آشنایی با سامانه های پژوهشی و استخراج موضوعات جدید، چرایی تولید محتوای ارزش‌آفرین در فضای مجازی، بازنویسی متون با رویکرد فضای مجازی، سواد رسانه ای نیاز اول یک طلبه، ضرورت به کارگیری سئو در انتشار محتوا، ذهنیت و زاویه دید در پژوهش، ایده‌های پژوهشی خوب از کجا می آیند؟، چیستی و چرایی پژوهش های پیمایشی، مسأله شناسی موضوعات اخلاق کاربردی، بررسی روش های پردازش اطلاعات و سازماندهی در فرآیند پژوهش، تدریس پژوهش محور و نگاه سیستمی به فعالیت های پژوهشی از جمله عناوین برنامه هایی است که در این مدت توسط معاونان پژوهشی مدارس علمیه خواهران استان یزد اجرا خواهد شد.

-برای درخشش بیش از پیش بانوان طلبه در جشنواره های پژوهشی سراسری و البته جشنواره علامه حلی، چه اقداماتی نیاز هست انجام شود و چه بسترهایی باید آماده شود؟

برگزاری جشنواره های پژوهشی همانند جشنواره علامه حلی(رحمه الله علیه) یکی از مسیر های است که طلاب می توانند با شرکت در آن، خودشان را در معرض رقابت سالم قرار دهند. البته پیشنهاد می شود مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران  جهت ارتقاء آثار طلاب برای برگزیدگان هر دوره، کارگاه های آموزشی مسئله یابی، مقاله نویسی، آموزش کارهای گروهی، مقاله نویسی با رویکرد تدوین مقاله علمی پژوهشی برگزار کند. هم چنین جهت درخشش بانوان طلبه، مقالات برگزیده بعد از اصلاحات نهایی در فصلنامه همان سال چاپ شود و نکته دیگر برای انگیزه بخشی اینکه اعتبار مدرک این همایش ها در مجامع علمی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

-دستاوردهای پژوهشی استان چه بودند؟

الحمدالله استان یزد دستاورد های خوبی برای پژوهش داشته است؛ در بحث جذب طلاب در گرایش رشته پژوهش محور در رشته کلام با گرایش امامت و اخلاق اسلامی از استان های پیشتاز بوده است و در حال حاضر طلاب این رشته حضور فعال در جشنواره ها و همایش ها دارند و کسب رتبه ها از امتیازات این دوره بوده است و همچنین 795 مورد مشارکت در چهاردهمین جشنواره علامه حلی(رحمه الله علیه) داشتیم  و حدود 50 نشست با موضوعات پژوهشی برگزار شد.

برگزاری کارگاه ها با موضوعات ژورنال کلاب، طرح نامه نویس، پایان نامه نویسی، کارگاه ارتقاء توانمندی سازی اساتید با رویکر پژوهشی،تربیت مربی با هدف کنشکری در فضای مجازی، کارگاه ارتقاء توانمندی معاونین پژوهش مدارس با هدف مدیریت پژوهش، دوره کاروزی تدوین متون غیردرسی، برگزاری پنج کرسی آزاد و سه کرسی علمی ترویجی از دیگر برنامه های معاونت پژوهش استان بوده است.

راه اندازی سامانه دو فصلنامه مطالعات اخلاقی خانواده جهت اخذ مقالات، پی گیری جهت راه اندازی چهار نشریه تخصصی برای مدارس، برگزاری جشنواره بانوی هزاره اسلام از طرف مؤسسه آموزش عالی حوزوی سطح سه امام حسین(علیه السلام یزد، چاپ ده کتاب، برگزیده کشوری در سیزدهمین جشنواره علامه حلی(رحمه الله علیه)  از جمله دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان است.

برگزاری کلاس داستان نویسی با حضور آقای سالاری و آقای حسنی، برگزاری نمایشگاه کتاب در 10 مدرسه، انعقاد تفاهم نامه با اداره حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس جهت تبدیل خاطرات شهداء و تبدیل آن به کتاب، انعقاد تفاهم نامه با معاونت پژوهش نیروی انتظامی جهت پژوهش های مشترک و بسیج رسانه جهت آموزش سواد رسانه ای و نشست های مشترک، انجام دو طرح تحقیقاتی با عنوان عوامل مؤثر بر گرایش فرزندآوری در شهرستان یزد و میبد، درج حدود 250خبر در سایت پویش از دیگر اقدامات معاونت پژوهش بوده است.

از فرصتی که برای این گفتگو اختصاص دادید سپاسگزاریم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha