نگاهی به برنامه ها و فعالیت های پژوهشی استان سمنان

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان سمنان، به بیان ضرورت پژوهش وتشریح فعالیت ها و دستاوردهای پژوهشی در سطح استان پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم سمیه سالم، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان سمنان در گفتگویی اختصاصی، در هفته پژوهش، با اشاره به ضرورت پژوهش در جامعه امروزی گفت: نوع و سطح فعالیت های پژوهشی، یکی از شاخص های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می شود، اگر پژوهش در جامعه نباشد، دانش بشری رشد نخواهد یافت و دچار سکون و رکود می شود، لذا بدون پژوهش امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. پژوهش در یک کلام، موجب حل مسائل و تضادها در جامعه امروز می شود.

خانم سالم در خصوص وضعیت پژوهش و تحقیقات در سطح استان افزود: بحمدالله وضعیت پژوهش در استان از لحاظ کمی و کیفی رشد خوبی نسبت سال های اخیر داشته است. سالانه بالغ بر صد مقاله در سطح دو نگاشته می شود. تاکنون ۲۶۰ پایان نامه سطح سه در استان دفاع شده و صد پایان نامه در آستانه دفاع است. ۱۶ طلبه سطح چهار در رشته فقه خانواده نیز در حال تدوین رساله هستند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان سمنان، در خصوص فعالیت های پژوهشی صورت گرفته گفت: باتوجه به سیاست ها و راهبردهای مرکز و استانداردسازی آیین نامه های مدارس علمیه خواهران استان سمنان، در سال۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ توانسته است همایش ملی با رتبه isc با ۱۲ پیش نشست تخصصی، ۵ کرسی علمی ترویجی، کارگاه های مهارت و دانش افزایی را برگزار کند. در راستای تربیت پژوهشگر حرفه ای، امسال ۳۰ مقاله پذیرش از همایش ها و جشنواره های ملی را داشتیم. با تربیت کنشگر پژوهشی در فضای مجازی امیدواریم بتوانیم در فضای مجازی حضور جدی طلاب خواهر را داشته باشیم.

خانم سالم در خصوص وضعیت کتابخانه مدارس علمیه خواهران استان سمنان بیان کرد: یازده کتابخانه تخصصی و سایت پژوهشی در استان سمنان دایر است و مرکز پژوهشی در شهرستان سمنان فعالیت می کند. با رتبه بندی کتابخانه ها، دو کتابخانه استان سمنان حائز رتبه اول شده اند. در آذرماه نیز برای استانداردسازی کتابخانه ها، کارگاه توانمندسازی کتابداران با حضور آقای حسنوند، رئیس اداره توسعه و منابع حوزه های علمیه خواهران برگزار شد در زمینه تامین کتب موردنیاز و غنی سازی کتابخانه با خیرین و بزرگوارانی که در این زمینه ثابت قدم هستند، مثل حاج آقای فرجاد تعامل نموده و در سال جاری از حمایت های خوب ایشان استفاده نموده ایم. از طرفی مرکز مدیریت در سال جاری با تدبیر توانست در تامین منابع به غنی‌سازی کتابخانه ها کمک شایانی نماید.

وی ضمن تشریح برنامه های پژوهش گفت: در راستای شعار هفته پژوهش در حوزه علمیه خواهران استان، ده‌ها برنامه در راستای تبیین آرمان های انقلاب اسلامی توسط طلاب پژوهشگر در مدارس علمیه برگزار شد، در این راستا همایش ها و کارگاه ها، ده‌ها نشست‌های علمی، کرسی علمی ترویجی و آزاد اندیشی، تریبون آزاد و تحلیل از پژوهشگران برتر و مسابقات کتابخوانی، مستندسازی و افزایش برنامه ها می باشد.

خانم سالم در خصوص دستاوردهای پژوهشی استان گفت: به همت مدیران و معاونین پژوهش مدارس علمیه، شاهد فعالیت های فاخر پژوهشی در سال‌های اخیر بودیم: برگزاری ده ها همایش ملی از جمله همایش جنگ بیولوژیک ماهیت ابعاد راهکارها؛ تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث؛ نقش آفرینی الگوی سوم زن مسلمان؛ نقش آفرینی در تحکیم و تعالی خانواده و جمعیت و فرزندآوری؛ و کرسی های علمی ترویجی "زن در اندیشه شرقی با شعار زن زندگی آزادی"، زن و خانواده در اسناد بالادستی و تاثیر فضای مجازی در طلاق عاطفی و طرح پژوهشی، مشارکت در همایش های ملی جشنواره ها، پذیرش مقاله برای طلاب و اساتید، برگزاری پیش نشست ها متناسب با محورهای همایش ها و کنگره ها چون علامه طباطبایی، اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری و...

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان سمنان در پایان یادآور شد:از مسئولین درخواست داریم که به پژوهش بیش از گذشته اهتمام ویژه صورت گیرد و نیز با حمایت و برنامه ریزی بتوانیم به صورت تشکیلاتی کارهای پژوهشی مورد نیاز جامعه و نظام و کشور را ارائه دهیم و با ارائه راهکارهای برون‌رفت بتوانیم بیشتر موثر باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha