اهمیت ندادن به پژوهش در سطوح پایین، موجب بی‌انگیزگی طلاب در مقاطع بالاتر می شود

خانم حیدری جونقانی، با بیان اینکه اقتدار و پیشرفت علمی، از طریق پژوهش حاصل می‌شود، گفت: بزرگترین مشکل در امر پژوهش این است که در حوزه‌های علمیه در سطوح پایین، به بحث پژوهش اهمیت داده نمی‌شود، لذا این امر باعث بی انگیزگی طلاب در پژوهش در سطوح بالا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم "حمیده حیدری جونقانی"، طلبه سطح چهار رشته فقه خانواده در استان چهارمحال و بختیاری است که با هدف کسب توفیق سربازی در مکتب امام صادق علیه السلام و خدمت به دین مبین اسلام، وارد حوزه علمیه شد. با این طلبه فعال و پژوهشگر برتر گفتگویی داشتیم که تقدیمتان می شود:

-خانم حیدری جونقانی، در مورد فعالیت های پژوهشی کنونی و آثار پژوهشی خود توضیحی بفرمایید.
 در حال حاضر در حال تدوین رساله سطح چهار و  مقالات علمی و پژوهشی هستم که یک مقاله ام با عنوان "راهبردهای عملیاتی افزایش جمعیت نخبگان انقلابی در جهت نسل تمدن ساز حسینی( با تکیه بر بیانات امام خامنه‌ای)" در همایش بین المللی مادران فاطمی در هرمزگان، پذیرفته شد.

-فعالیت پژوهشی را از چه زمانی و چطور آغاز کردید؟به نظرخودتان، عوامل موفقیت شما در امر پژوهش چه بوده است؟
 فعالیت‌های پژوهشی‌ بنده به مقطع تحصیلی دبیرستان برمی‌گردد، در آن دوران بنده در فعالیت‌های پژوهشی، موفق به کسب رتبه‌های استانی شدم. در مورد علت موفقیت، اول لطف خداوند متعال و حضرات معصومین علیهم السلام که همیشه شامل حال ما بوده است. بنده در امر پژوهش مدیون کمک‌ها و راهنمایی هایی استاد ارجمند حجت الاسلام و المسلمین دکتر نادری هستم.  

-توصیه شما به طلابی که در آغاز راه پژوهش هستند، چیست؟
 بنده در جایگاهی نیستم که توصیه‌ای داشته باشم، اما به عنوان یک طلبه کوچک از جامعه طلاب از بزرگواران تقاضا دارم علم بدون پژوهش تثبیت نخواهد شد، لذا برای اینکه آنچه که علوم دینی می آموزیم مفید و مثمرثمر باشد، لازمه‌ اش این است که به فعالیت‌های پژوهشی اهمیت بدهیم.

اهداف و چشم‌انداز پژوهشی شما چیست؟

ان‌شاءالله به یاری حضرت حق، با کار پژوهشی در صحنه جهانی دفاع کننده از حریم دین و ولایت باشیم و محقق کننده تمدین نوین اسلامی باشیم.

چه کتاب ها و مقالاتی از شما منتشر شده است؟

کتابی که به لطف خدا جدیدا  چاپ شده است با عنوان "جایگاه تدریج در بیان و اجرای احکام" و مقاله ای با عنوان "راهبردهای عملیاتی افزایش جمعیت نخبگان انقلابی در ایجاد نسل تمدن ساز حسینی( با تکیه بر بیانات امام خامنه‌ای مدظله العالی)"

-از محضر چه کسانی در عرصه پژوهش در حوزه علمیه استفاده کرده‌اید؟
 اساتید بزرگواری که در زمینه پژوهش همواره راهنمای ما بودند، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید نادری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید جزایری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی خادمی کوشا و حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی مهریزی بودند که از زحمات ایشان سپاسگزارم.

-به عنوان یک پژوهشگر موفق، اهمیت پژوهش را درچه می دانید؟
 یکی از مباحثی که امام خامنه‌ای روحی له الفداء همیشه روی آن تاکید می فرمایند، بحث پیشرفت علمی است: «مسئله‌ی پیشرفت علمی را که بنده سالهاست روی آن تکیه میکنم، همچنان مورد تکیه است. باز هم عرض میکنم: العِلمُ سُلطان، علم اقتدار است، علم قدرت است و باید دنبال علم بود. محیط‌های دانشگاهی، محیط‌های تحقیقاتی و پژوهشی حتماً بایستی به مسئله‌ی علم توجّه کنند. ضمناً توجّه بکنید، اینکه من تأکید میکنم روی مسئله‌ِی علم، [برای این است که] علم برای پیشرفت کشور است، علم برای گشایش افق آینده است.»
به نظر بنده این اقتدار و پیشرفت علمی از طریق پژوهش حاصل می‌شود

-به نظر شما چه مشکلاتی در امر پژوهش وجود دارد؟
بزرگترین مشکل در امر پژوهش این است که در حوزه‌های علمیه در سطوح پایین به بحث پژوهش اهمیت داده نمی‌شود لذا این امر باعث بی انگیزگی طلاب در پژوهش در سطوح بالا می‌شود.

باسپاس از فرصتی که برای این گفتگو اختصاص دادید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha