کرسی آزاد اندیشی با عنوان «امر به معروف و نهی از منکر در شرایط کنونی، آری یا خیر؟!»

کرسی آزاداندیشی با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر در شرایط کنونی آری یا خیر!؟» در مدرسه علمیه معصومیه جلالیه معصومیه آستانه اشرفیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، در کرسی آزاداندیشی با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر در شرایط کنونی آری یا خیر!؟» در مدرسه علمیه معصومیه جلالیه معصومیه آستانه اشرفیه دو تن از طلاب به عنوان نمایندگان مخالفان و موافقان به ارائه نظرات خود پرداختند و در پایان نیز آقای خرسند به‌عنوان استاد داور ضمن جمع‌بندی نظرات و راهکار کارشناسی خود را ارائه کرد.

نماینده طلاب مخالف، امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یکی از فروعات دین اسلام مسلم فرض کرد، اما اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر را به شیوه‌های رایج در شرایط کنونی و با توجه به جریانات حاکم بر جامعه به جهت حفظ نظام و انقلاب به صلاح ندانست.

نماینده طلاب موافق نیز در پاسخ با نقل قولی از روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: «امر به معروف و نهی از منکر کنید وگرنه خدا بدان را بر نیکانتان چیره می‌کند و چون چنین شود، هرچه نیکان دعا کنند خدا مستجاب نخواهد کرد»، ترک امر به معروف و نهی از منکر در شرایط کنونی را موجب به‌مخاطره افتادن انقلاب و نظام و احیاء امربه معروف و نهی از منکر در جامعه را ضروری دانست.

نماینده موافقان هم چنین یکی از دلایل عدم موفقیت در جذب نوجوانان و جوانان به رعایت مسائل دینی و اعتقادی عدم وجود آموزش صحیح و عمیق برشمرد که خود عاملی برای مقابله با نظام و انقلاب است، لذا آموزش اوامر و نواهی دین و در کنار آن امر به معروف و نهی از منکر با رعایت تمام شرایط و در زمان مناسب نه در شرایط فعلی لازم‌الاجراست‌.

استاد داور این کرسی آزاداندیشی، در پایان دستورات دینی را به دو دسته مادی و غیرمادی تقسیم کرد: پذیرش معروف در امور مادی مانند محافظت از خود در برابر بیماری برای افراد قابل قبول است، اما در امور غیرمادی مانند رعایت حجاب و... بسیار سخت و غیرقابل قبول است، پس با توجه به شرایط بهترین راهکار مسلح کردن افراد در سطوح مختلف علمی است که این مهم نیازمند تشکیل کارگروه‌هایی توانمند در نهادهای مختلف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی می‌باشد.

کرسی آزاد اندیشی با عنوان «امر به معروف و نهی از منکر در شرایط کنونی، آری یا خیر؟!»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha