سستی نکردن یکی راهکارهای جهاد علمی است

مشاور مدرسه علمیه الزهراء(س) بندرعباس گفت: جهاد علمی بدون تلاش به دست نمی آید، شخص با کوتاهی کردن، نمی تواند حق جهاد را ادا کند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه‌های علمیه خواهران، بندرعباس/ خانم زهرا مکی زاده طی گفتگویی، با بیان اینکه جهاد علمی از جمله مسائل بسیار مهمی است که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تاکید فراوانی به آن دارند، بیان کرد: جهاد انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها جهاد علمی است، به این معنا که شخص باید از تمام توان خود برای این کار استفاده نماید.

استاد حوزه با اشاره به این که یکی از انواع جهاد، جهاد علمی است، اظهار داشت: تلاش علمی بسیار حائز اهمیت بوده و در قرآن و روایات تاکید زیادی به انجام آن شده و شخصی می تواند در این جهاد موفق شود که توانایی و استعداد خود را درک و تقویت کند که به آن خودباوری گفته می شود.

وی با اشاره به اینکه جهاد ویژگی ها و شاخصه هایی دارد، اذعان کرد: هر زمان اسم جهاد برده می شود، «فی سبیل الله» به دنبال آن آمده؛ یعنی برای تقویت و انتشار مطالب دینی باید جهاد را برای رضای خداوند انجام داد.

مشاور حوزه خاطرنشان کرد: صبوری در انجام جهاد از جمله کارهایی است که شخص باید آن را در خود پرورش دهد، چرا که یکی از رموز موفقیت در جهاد علمی بوده و شخص سختی هایی را در این راه متحمل می‌شود که نیاز به صبوری دارد.

کارشناس دین ضمن اشاره به راهکارهای جهاد علمی بیان کرد: یکی از راهکارهای جهاد علمی، برنامه ریزی دقیق و منظم است، در این برنامه، مطالعات، مباحثات، گفت و گو، و دیدار با اهل علم باید گنجانده شود.

استاد دانشگاه توکل را یکی از راه‌های تقویت خودباوری دانست و گفت: توکل به معنای واقعی، سستی و تنبلی نکردن است؛ چرا که امام علی(علیه‌السلام) در روایتی سستی و تنبلی را کلید هر بدی می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: برای جهاد علمی خوب، استقلال فکری داشتن، مثبت نگر بودن، مشورت با افراد آگاه را باید سرلوحه کارهای خود قرار داد.

مشاوره حوزه در پایان افزود: نماز اول وقت، انجام تکالیف شرعی، ورزش صبحگاهی و... خودباوری را در انسان تقویت می کند زیرا اگر خودباوری نباشد، موفقیت در جهاد علمی که نتیجه آن اصلاح عقاید و رفتار خود و دیگران است، رخ نمی‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha