معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه از برگزاری دوره منبع شناسی با رویکرد معرفی منابع کلام، مهدویت، تفسیر و علوم قرآن با هدف ارتقاء اساتید و طلاب علاقمند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه، دوره منبع شناسی با رویکرد معرفی منابع کلام، مهدویت، تفسیر و علوم قرآن و به صورت یک روزه برای طلاب و اساتید علاقمند به این مباحث در سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه برگزار شد.

در این دوره حجت الاسلام والمسلمین حسین صدیقی، مدیر موسسه کلام اسلامی حوزه علمیه کرمانشاه از اساتید این دوره به بررسی منابع علم کلام پیرامون بررسی ماهیت، تاریخ، تطور و مکاتب علم کلام پرداخت.

وی کتاب تاریخ کلام امامیه دکتر رسول رضوی را معرفی کرده و گفت: این کتاب سعی کرده خلاصه‌ای از چگونگی پیدایش حوزه‌ها و مکاتب علمی امامیه، مسائل، دانشمندان و جریان‌های موجود در آن حوزه‌ها را معرفی و دسته‌بندی کند.

استاد حوزه، همچنین کتب "سیری در تکاپوی کلامی معاصر و کلام شیعی"، نوشته محمد صفر جبرئیلی، نقد و بررسی نظریه تطور تاریخی تشیع، مکتب در امتداد هدایت، شیعه در اسلام، فلسفه علم کلام، کلام اسلامی، کتاب شناسی تجرید الاعتقاد و شروح نوشته شده بر آن، کشف المراد، و ... را معرفی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در رابطه با علم کلام تصریح کرد: امروزه در هر موضوع کلامی علاوه بر کتب اصیل موجود، کتب و مقالات جدیدی نگاشته شده که پژوهشگر باید به آن ها رجوع کند.

در ادامه دوره، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی گودرزی مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه و استاد کلام، در مباحث مهدویت، سخنان خود را با تبیین مفهوم لغوی و اصطلاحی مهدویت آغاز کرد.

وی ضمن پرداختن به ضرورت و اهمیت مباحث، انواع مهدویت اعم از مهدویت شخصیه و نوعیه و منابع دسته اول کتب مختلف این باب را معرفی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین گودرزی کتب زیر را معرفی کرد: کتاب سلیم بن قیس هلالی، که از لحاظ تاریخی اولین کتاب حدیثی موجود است. المحاسن برقی، کتاب التفسیر معروف به تفسیر عیاشی، که از برجسته‌ترین و معتبرترین تفاسیر کهن روایی شیعه است. بصائرالدرجات، تفسیر قمی، اکمال الدین و اتمام النعمه، الارشاد، الغیبه.

وی ضمن توضیحات مفصلی از منابع، پیرامون مولفان نیز اطلاعاتی بیان کرد.

در این دوره دکتر علیرضا شایق از دیگر اساتید روش استفاده از منابع و برخی منابع مربوط به تفسیر و علوم قرآن را معرفی کرد.

در پایان خانم مریم مرادی معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان این دوره را پیش زمینه‌ای برای همایش مهدویت و آینده پژوهشی دانست و ابراز امیدواری کرد طلاب و اساتید بتوانند مقالات شایسته‌ای برای این همایش ارسال نمایند.

برگزاری دوره منبع شناسی کلام، مهدویت، تفسیر و علوم قرآن ویژه اساتید و طلاب کرمانشاه

برگزاری دوره منبع شناسی کلام، مهدویت، تفسیر و علوم قرآن ویژه اساتید و طلاب کرمانشاه

برگزاری دوره منبع شناسی کلام، مهدویت، تفسیر و علوم قرآن ویژه اساتید و طلاب کرمانشاه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha