نقش بانوان حوزوی؛ از تربیت نسل مهذب تا نقش آفرینی در حکمرانی اسلامی

خانم اسفندیاری با اشاره به رویکرد امامین انقلاب نسبت به جایگاه زنان، این را نشان دهنده اعتقاد به اهمیت نقش زن در «حکمرانی اسلامی» دانست و گفت: اگرچه رسالت تربیتی حوزه برای زنان حوزوی حضور در حکمرانی اسلامی را به عنوان نقش ثانوی زن برمی شمارد، ولی در مقام عمل، اولین و موثرترین نقش زنان حوزوی تربیت نسل مهذب است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، یکی از مهمترین تاثیراتی که انقلاب اسلامی در جهان داشت، می توان گفت در عصری که حضور دین در جامعه پایان یافته تلقی می‏ شد، وقوع این انقلاب موجب گسترش حوزه نفوذ تشیع در منطقه خاورمیانه و آفریقا و مناطقی از آسیا شد. یکی از مولودهای مبارک آن، راه اندازی حوزه های علمیه خواهران در سراسر کشور بود. در این باره گفتگویی با خانم اسفندیاری معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران انجام دادیم که د رادامه می آید:

- در استان تهران، سابقه تاسیس حوزه علمیه خواهران به کی باز می گردد و توسط چه کسی، پایه ریزی و سنگ بنای آن گذاشته شد؟

اگرچه سابقه ی تدریس دروس حوزوی در استان تهران برای خواهران قدمتی دیرینه دارد، از سال 1381 این مدیریت با عنوان «منطقه یک» برای سه استان تهران قدیم (تهران کنونی و البرز)، سمنان و  قزوین تاسیس شد که با گذر زمان این استان ها منفک شده و هرکدام به یک مدیریت مستقل تبدیل شدند. اولین مدیر حوزه های علمیه خواهران استان تهران خانم زهرا راستی بود و مدیر فعلی آن حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین کبیریان می باشد.

-آیا حوزه های خواهران به آن جایگاهی که از آن انتظار می رود، رسیده است؟ اگر بله، چگونه این محقق شد؟ اگر نه، چگونه می تواند به جایگاه اصلی خود برسد؟

البته جایگاه حوزه های علمیه در پیشگاه صاحب اصلی آن حضرت ولی عصر(ع) مشخص می شود، ولیکن به لحاظ نگاه آموزشی و فرهنگی و پژوهشی که در مقایسه با سایر موسسات آموزشی و دانشگاه ها لحاظ می شود، از سطوح بالای آموزشی و کنشگری فرهنگی-پژوهشی برخوردار است و بنا بر فرمایش حضرت آقا حفظه الله «پدیده‌ی خواهران طلبه خیلی پدیده‌ی عظیم و مبارکی است. هزاران عالم، پژوهشگر، فقیه و فیلسوف در حوزه‌های علمیه‌ی خواهران تربیت شوند؛ این چه حرکت عظیمی خواهد بود.»۱۳۸۹/۰۷/۲۹ البته راه زیادی تا تحقق همه ی اهداف حوزه های علمیه که مهمترین آن زمینه سازی ظهور حضرت حجت(عج) است، باقیست و نیازمند عزم جدی خواهران طلبه است.

-حضور و تاثیر بانوان حوزوی در پنجمین دهه از انقلاب اسلامی را در جامعه چگونه می بینید؟

رسالت بانوان حوزوی اگرچه در تمامی عرصه های کنشگری اجتماعی نمود دارد، ولیکن آنچه این حرکت را دوام می بخشد، تعالی رویکرد فقاهتی ایشان است که در متون روایی ما به عنوان زمینه سازی ظهور منجی مفروض گرفته شده است.

-در طول این چهل و چهارسالی که از انقلاب می گذرد، آیا حوزه های علمیه خواهران، توانسته است الگوی زن تراز انقلاب را به جامعه بانوان عرضه کند؟

رویکرد انقلاب اسلامی به زن به عنوان یک موجود «انسان‌ساز و مؤثر در عرصه تحولات اجتماعی و سیاسی» در کلام امام خمینی(ره) و به عنوان «معماران ایران جدید و مؤثر در تحولات تاریخی، اجتماعی و سیاسی» توسط امام خامنه ای حفظه الله با یک چشم انداز واضحی مطرح شده است و این نشان از اعتقاد به اهمیت نقش زن در «حکمرانی اسلامی» دارد. اگرچه رسالت تربیتی حوزه برای زنان حوزوی حضور در حکمرانی اسلامی را به عنوان نقش ثانوی زن برمی شمارد، ولی در مقام عمل، اولین و موثرترین نقش زنان حوزوی تربیت نسل مهذب بوده که هم در بین شاگردان و هم در بین اعضاء خانواده خود، اهتمام ویژه ای بر آن داشته اند و موفقیت های خود و مخاطبین خود در عرصه ظهور و بروز نقش های اجتماعی رقم زده اند.

-بانوان حوزوی چه نقشی می توانند در بحث جوانی جمعیت و فرزندآوری در جامعه داشته باشند؟

با هدف تجهیز بانوان حوزوی به سلاح تبیین و ارتباط تنگاتنگ با زنان جامعه در گروه های مختلف سنی، از نقش بسیار موثری در این باره برخوردار هستند و برخورداری از پایگاه اجتماعی و مقبولیت در بین جامعه هدف خود، زمینه مناسبی را برای ایشان فراهم نموده و این امر در بین بانوان حوزوی که خود پرچم دار فرزندآوری هستند و با تعداد بیش از 4 فرزند به صورت فعال در جامعه فعالیت نموده و کنشگری مناسبی دارند، بیشتر از هرچیزی به چشم می خورد.

-به نظر شما مشکلات بانوان حوزوی در جامعه کنونی چیست؟

عدم شناخت کافی افراد جامعه به درجات علمی و توانمندی های ایشان یکی از مهم ترین مشکلات ایشان محسوب می شود و این به علت عدم سرمایه گذاری مسئولین در جهت معرفی ظرفیت های این بانوان توانمند بوده است، چراکه در موارد بسیاری مانند ایام فراگیری بیماری کرونا، بلایای طبیعی و فعالیت های جهادی تربیتی بانوان طلبه، هنگامی که نقش آفرینی ها از طرق رسانه ها انعکاس داده شد، برخی از ظرفیت های این بانوان برای مردم روشن گردید و زمینه ادامه ی همکاری ها و نقش آفرینی های بعد از آن شده است.

-نقش بانوان حوزوی در حل مشکلات جامعه چیست و حتی در بروز و ظهور فتنه های اخیر؟

بانوان حوزوی به دلیل نوع جنسیت مخاطبین خود، بیشترین توانایی و دغدغه را در تعالی نهاد خانواده خواهند داشت و به تبع آن زنان جامعه را نیز که عضوی از این نهاد متعالی هستند، در اهداف تربیتی خود لحاظ می کنند. خانواده در اسلام و گزاره های دینی اهمیت بسیاری دارد و در جامعه شناسی و علوم دیگر این نهاد با ویژگی های خاص خود مورد بررسی قرار گرفته است. از آسیب هایی که در کمین خانواده است تا آسیب هایی که با تزلزل آن به جامعه وارد می کند. بانوان حوزوی در ایجاد خانواده سالم و تحکیم و تعالی آن توانمندی های کافی داشته و توجه به این توانمندی ایشان و به کارگیری در بستر مناسب آن از راهکارهای موثر در برونرفت از این بحران های موجود در جامعه را در پی خواهد داشت.

-به نظر حضرتعالی جهاد تبیین که بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری است، چگونه محقق می شود؟

شناخت موانع و آسیب هایی که در کمین زیست عفیفانه‌ی آحاد جامعه ی ما قرار گرفته است، با پژوهش ها و رصد فرهنگی محقق می شود که بخشی از آن رصد واستخراج  شده است ولی راه زیادی در مرحله شناخت و ارائه راهکار و از همه مهم تر جهاد در این راه باقی مانده است زیرا جهاد بالاترین مرتبه ی تلاش را به دنبال خود دارد و به نظر می رسد برای جهاد باید از تمام توان ها و ظرفیت ها بهره گرفت.

با سپاس از فرصتی که برای این گفتگو اختصاص دادید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha