ضرورت استفاده از اساتید پژوهشگر و فعال در تدریس تمام دروس حوزوی نه صرف پژوهش/ سامانه‌ای جهت نمایش آثار طلاب به عموم پژوهشگران راه‌اندازی شود

پژوهشگر و طلبه استعداد برتر سطح ۳ حوزه‌های علمیه خواهران گفت: استفاده از اساتید پژوهشگر و فعال در تدریس تمام دروس حوزوی نه صرف پژوهش، سبب ارتقای سطح پژوهشی طلاب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، با توجه به اهمیت مسئله پژوهش و پژوهشگری و تأثیر آن در حل مشکلات و مسائل جامعه، گفت و گویی با خانم فهیمه احدی پور پورسیلاب، پژوهشگر و طلبه استعداد برتر سطح ۳ حوزه های علمیه خواهران داشتیم تا بهتر با موانع و مشکلات امر پژوهش و همچنین ارتقای سطح پژوهشی طلاب آشنا شویم.

۱.  ضمن معرفی خودتان، مختصری از سوابق علمی و پژوهشی تان را بیان فرمائید.

فهیمه احدی پور پورسیلاب هستم، متولد۱۳۷۰، از روستای سیلاب، شهرستان آذرشهر استان آذربایجان شرقی

سطح ۲ حوزه را در حوزه فاطمه الزهرای شهرستان آذرشهر، با معدل کل ۱۹.۷۶ در سال ۱۳۹۶ و با نمره ۱۹.۵۰ تحقیق پایانی تمام کردم و در حال حاضر طلبه سطح ۳ رشته تفسیر و علوم قرآنی مؤسسه آموزش عالی الزهراء(س) تبریز هستم.

پژوهش را از سطح ۲ همزمان با درس روش تحقیق با استاد سید ضیاالدین علیانسب آغاز کردم، ایشان مشوق بنده در پژوهش بودند و با راهنمایی استاد در سال ۹۵ تحقیق کلاسی خود را به جشنواره علامه حلی فرستادم که حائز رتبه سوم شد.

همچنین در سال ۹۷ و ۹۹ در جشنواره علامه حلی حائز رتبه کشوری شدم و در سال ۹۹ نیز توانستم کتاب «تحلیل مبانی قرآنی عدالت صحابه» و نیز مقاله علمی پژوهشی را به زبان عربی در کشور عراق به چاپ برسانم.

از همان سال ۹۹ تدریس را در سطح ۲ در دروس ادبیات عرب و آموزش جامع قرآن و نهج البلاغه شروع کردم و در حال حاضر در کنار تدریس، به نگارش پایان نامه سطح ۳ و دیگر مقالات مشغول هستم.

۲.  عوامل موفقیت خود را در چه می دانید؟

در درجه اول لطف الهی و حمایت خانواده ام.

تشویق ها و راهنمایی های استادم، جناب دکتر علیانسب نیز از عوامل موفقیتم بود و به نظرم بسیار مهم است که انسان اولین پژوهش خود را زیر نظر چه کسی انجام دهد و در نهایت تلاش و پشتکار خودم با همه کمبودها و امکانات اندکی که داشتم.

۳.  چگونه به عنوان طلبه استعداد برتر معرفی شده اید؟

بعد از قبولی در سطح ۳، با توجه به معدل کل بالای ۱۹ در سطح ۲ و فعالیت پژوهشی و آموزشی، با اطلاع رسانی حوزه در فراخوان ناب چهارم شرکت کردم و بعد از قبولی در مصاحبه استانی و نهایی به عنوان طلبه استعداد برتر معرفی شدم و تا امروز نیز پویایی خود را در عرصه پژوهش حفظ کرده ام.

۴.  به نظر شما چه موانع و مشکلاتی در امر پژوهش وجود دارد؟ برای حل ورفع مشکلات، چه توصیه هایی دارید؟

به نظرم یکی از مشکلات و موانع پژوهش، مسائل اقتصادی است، هرکسی دوست دارد آثارش را به چاپ برساند اما بعضا به خاطر مسائل مالی نمی تواند.

در حوزه های علمیه خواهران وجود قانون های مقطعی و موقتی در بخش پژوهش یکی دیگر از مشکلات است، من از سال ۹۸ که اعلام کردند هرکسی در سطح ۳، مقالات علمی پژوهشی و کتاب چاپ شده داشته باشد از نوشتن پایان نامه معاف است، با هزینه خودم اقدام به چاپ کتاب و مقالات کردم اما بعد از مدتی این قانون لغو شد و پیگیری ها نیز فایده ای نداشت و من مجبور شدم به خاطر اینکه سنواتم از دست نرود، اقدام به نوشتن پایان نامه کنم.

همینطور عدم وجود سامانه ای که در آن آثار طلاب برای عموم پژوهشگران در دسترس باشد تا این آثار دیده شوند نیز یکی از موانع و مشکلات است.

برای حل این مشکلات، بیش از پیش باید از پژوهشگران حمایت شود، نه تنها از جنبه مالی بلکه از طریق معرفی آثار طلاب به مجلات علمی و یا برگزاری دوره های علمی با اساتید توانمند و .... کمک کنند.

لازم است، در تصویب و اجرای قوانین، همه ابعاد بررسی شود و یا حداقل کسانی که از این قوانین استفاده کردند و بعد از لغو قوانین ضرری متوجه حال آنها شده، این ضرر بهنحوی جبران گردد.

و نیز ایجاد سامانه ای همچون ایرانداک و ... برای آثار طلاب توسط مسئولان، فواید زیادی خواهد داشت.

۵.  انتظارات سرکار عالی برای ارتقای سطح پژوهشی طلاب از حوزه های علمیه خواهران چیست؟

استفاده از اساتید پژوهشگر و فعال در تدریس تمام دروس حوزوی نه صرف پژوهش!

واقعیت این است که گاها اساتید و یا معاونان پژوهش، خود اهل قلم نبوده و همین در تضعیف روحیه پژوهشی طلاب بسیار مؤثر است.

برگزاری دوره های پژوهشی برای اساتید و ملزم کردن اساتید به ارائه مقالات با همکاری طلاب و نیز تخصیص زمان و واحد بیشتر به دروس پژوهشی می تواند در ارتقای سطح پژوهشی طلاب مؤثر باشد.

۶.  آیا فرصتهای پژوهشی در مراکز پژوهشی حوزه های علمیه خواهران وجود دارد؟ از دیدگاه شما راهکارهای ایجاد فرصت‌های پژوهشی برای طلاب چیست؟

اگر چنین مراکزی وجود داشته باشد بله قطعا فرصت های پژوهشی خواهد داشت اما متاسفانه در برخی استانها به ویژه استان آذربایجان شرقی فعلا چنین مراکزی وجود ندارد.

۷.  به منظور انگیزه بخشی به سایر طلاب، چند نمونه از مهم ترین موضوعات و مسائل پژوهشی روز را در رشته خود بیان فرمایید.

امروزه مطالعات میان رشته ای قرآن بسیار مورد توجه است و نتایج جالبی هم به دست می دهد.

همین طور با توجه به پیشرفت علمی دنیا، تفسیر علمی قرآن نیز مطابق با آن مورد توجه است.

تفسیر اجتماعی قرآن نیز موضوعات جالب و کاربردی ای دارد.

در پایان تشکر می‌کنم از خانواده ام، استاد گرامی‌ام جناب دکتر علیانسب و همه عزیزانی که در این مسیر مرا یاری کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha