اهمیت و جایگاه تحقیق در یزد بررسی و تبیین شد

همزمان با مراسم تجلیل از برگزیدگان اختتامیه نهمین دوره استانی جشنواره علامه حلی استان یزد، اهمیت و جایگاه تحقیق بررسی و تبیین شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن معزالدینی، عضو شورای حوزه علمیه استان یزد، روز گذشته در مراسم اختتامیه نهمین دوره استانی جشنواره علامه حلی(رحمه الله علیه) که  در مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان یزد برگزار شد، به بررسی و تبیین اهمیت و جایگاه تحقیق پرداخت و گفت: «تحقیق» به معنی «تثبیت» از کلمه حق  است و حق یعنی امر ثابت به این معنی که محقق به دنبال اثبات یک نظریه یا فرآیند است.

وی با اشاره به اینکه در عالم امکان هر پدیده ای علاوه بر عوامل چهارگانه، لوازمی دارد، افزود: در تحقیق هم باید ابتدا فواید آن بر محقّق معلوم شود و از فواید تحقیق، عمومی کردن علم است، یعنی علمی را در معرض استفاده همگان قرار دادن و دانش را به زبان بشری در آوردن.

استاد حوزه با بیان اینکه زمانی که در عالم ناسوت پدیده ای مطرح می شود در کنارش حقی مطرح می شود، اضافه کرد: حضرت علی (علیه السلام) در این رابطه فرمودند: «هیچ حق یک طرفه ای وجود ندارد و حق یک طرفه فقط برای خداست. خدا حقی برای بندگانش بر عهده گرفته و آن هم پاداش دادن به آنهاست».

وی تأکید کرد: در تحقیق باید برای خواننده هم حقی را در نظر گرفت زیرا خواننده وقت خود را صرف خواندن آن می کند همانگونه که شیخ انصاری به مؤلف کتابی فرمود: «تو عمر خود را برای تألیف آن ضایع کردی ولی من برای خواندن آن، عمر خود را ضایع نمی کنم»، خواننده باید حقیقت را بخواند یعنی باید آنچه نویسنده به قلم می آورد حق و دارای فایده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین معزالدینی با اشاره به اینکه مقاله واقعی و درست، ایجاد شبهه نمی کند به این معنی که ناقص نیست، اظهار کرد: وقتی فرد سخنی می گوید، از روح خود چیزی برمی دارد اما وقتی به قلم می آورد، بر روح خود می افزاید چرا که نوشتن هم صواب است و هم ثواب.

وی تصریح کرد: در تحقیق باید کوشید مطلب و علم جدید بیان شود و برای نوشتن تحقیق نباید محدودیت در مراجعه به منابع تحقیقی داشت و همچنین نباید نتایج به دست آمده از تحقیق را فوراً در اختیار عموم گذاشت چون ممکن است بر باورها و اعتقادات دیگران تأثیرگذار باشد.

عضو شورای حوزه علمیه استان یزد در پایان بر کیفیت تحقیق تاکید و بیان کرد: برخی تحقیق ها نباید نگارش شود چرا که تأثیر مناسبی بر خواننده ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha