عقل عملی باید انسان را به همه‌جانبه‌نگری برساند

استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان گفت: عقل عملی باید انسان را به همه‌جانبه نگری برساند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم مهدیه محمدی در ویژه مراسمی که بمناسبت اعیاد شعبانیه با حضور کارکنان، اساتید و طلاب مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان برگزار شد، به بحث پیرامون عقل عملی در سیره امام حسین(علیه‌السلام) پرداخت و عقل عملی را منشأ عزم، اراده، اخلاص، نیت و تصمیم دانست.

وی عقل را به دو دسته عملی و نظری تقسیم کرد و گفت: عقل نظری مدرکات را انجام داده، استدلال کرده و در کلام و فلسفه نیز تعریف شده است ولی عقل عملی مربوط به عمل، جزم، تصمیم و تطبیق انسان است.

استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان افزود: با استناد به روایتی از امام حسین(علیه‌السلام) که می فرمایند: «مردم برده و بنده دنیا هستند و دین لعابی است که تا وسایل زندگی فراهم است به دور زبان می‌گردانند ولی وقتی دوران آزمایش فرا رسد، دینداران کمیاب می شوند»، عقل عملی را نسبت به دینداران مورد بحث و بررسی قرار داد.

خانم محمدی، عقل عملی را فرمانروا و محرک انسان دانست و اضافه کرد: واقعه عاشورا نمادی قابل تطبیق بر این اصل است که برخی از مردم زمان امام حسین(علیه‌السلام) از جهت عقل نظری مشکل نداشتند، اهداف پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و امام حسین(علیه‌السلام) را درک کرده و هدف قیام را شناختند اما چون عقل عملی نبود، در میدان عمل دچار تردید شده و عقب کشیدند.

وی با بیان این‌که لازمه رسیدن به عقل عملی را تعقل و تدبر در امورات روزمره و تطبیق آنها با اصول و ارزش‌های اخلاقی است، خاطرنشان کرد: تمام علومی که در حوزه فرا می‌گیرید، باید ما را به یک نقطه اعتدال برساند، اگر عقل عملی به کار افتد و تحت عنوان قوه مجریه عمل کند، انسان را به صراط مستقیم خواهد برد.

مبلغ حوزه، مراقبه و محاسبه را یکی از راه‌های فعال نمودن قوه تشخیص عقل عملی برشمرد و تصریح کرد: در زمان‌های مختلف باید مصداق عمل خوب را پیدا کرده و آن را انجام دهیم، خروجی عقل عملی این است که ما را به همه جانبه نگری در مسائل  روزمره می‌رساند و موجب تشخیص راه حق از باطل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha