عقل عملی و نظری با توحید و استغفار تکمیل می‌شود

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان گلستان گفت: کنار هم قرارگرفتن استغفار و توحید جامع نظر و عمل می‌شود به این معنا که عقل عملی و نظری با توحید و طلب استغفار تکمیل می‌شود و در ۷۰ بار استغفارکردن بر اساس روایات، این عدد، رمز کثرت و زیادی است نه بیان تعداد معیّن.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم صدیقه بهرامی در آخرین جلسه شورای اداری مدیریت با تبریک فرارسیدن سال جدید و تقارن آن با ماه مبارک رمضان، بیان کرد: ماه شعبان، ماه استغفار است و یکی از ذکرهایی که در ماه شعبان بسیار سفارش شده، ذکر استغفار است: «استغفرالله الذی لا اله الا الله هو الرحمن الرحیم الحی القیوم و اتوب الیه».

وی به تشریح عبارت «استغفرالله الذی لااله الا الله» پرداخت و توضیح داد: با توجه به این عبارت، استغفار را از خدایی می‌خواهیم که هیچ معبودی غیر از او نیست، سپس در ادامه می‌گوییم: «هو الرحمن الرحیم» این عبارت تفسیرهای زیادی دارد و تمام ذکری که بیان شد، به یک دوره بحث اعتقادی عمیقی نیاز دارد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان گلستان ادامه داد: توبه و استغفار به عقل عملی مربوط می‌شود که انسان را به توبه و استغفار دعوت می‌کند و در حقیقت، استغفار نوعی شفاعت طلبیدن است که به‌عنوان عقل عملی محسوب می‌شود.

خانم بهرامی ذکر «لااله الا الله» را به عنوان عقل نظری معرفی کرد و افزود: در این ذکر روایتی از حضرت رسول(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) وارد شده است که «لا اله الا الله» را بهترین عبادت می‌دانند.

وی گفت: کنار هم قرارگرفتن استغفار و توحید جامع نظر و عمل می‌شود به این معنا که عقل عملی و نظری با توحید و طلب استغفار تکمیل می‌شود و در ۷۰ بار استغفارکردن بر اساس روایات، این عدد، رمز کثرت و زیادی است نه بیان تعداد معیّن.

معاون پژوهش استان گلستان، بهترین استغفار را استغفار در سحرگاه معرفی کرد و گفت: در آیه ۱۷ سوره آل عمران آمده است: «مستغفرین بالاسحار»؛ در استغفار سحر چند نکته وجود دارد که توصیه به شب زنده‌داری شده است و خود کسب سحر و  بهترین حالت سحر، نماز شب است.

خانم بهرامی افزود: یک نکته دیگه در «مستغفرین بالاسحار» است و مفسرین در ارتباط آن توجه دادند به این نکته که کلمه اسحار جمع آمده است، به این معنا که استغفار باید ادامه داشته باشد؛ لذا اگر این توجه در ماه شعبان و ماه مبارک رمضان ایجاد شد، از جمله مستغفرین بالاسحار قرار خواهیم گرفت.

وی یا توصیه بر مداومت استغفار در سحر، نماز شب و شب زنده‌داری، گفت: بر اساس روایتی از امام صادق(علیه‌السلام)، حداقل استمرار و توجهی که توجه قلب در آن تثبیت می‌شود، حداقل یکسال است و ان‌شاءالله با ورود به ماه مبارک رمضان، توجه به استغفار و درک آن برای ما آغازی باشد که ثبوت ایمان محکم‌تر شده و در تمام لحظات زندگی وجود داشته باشد.

در ادامه این نشست خانم حسینی واعظ ضمن بیان تشکر و قدردانی از زحمات همکاران خود در طول یکسال فعالیت، توصیه‌هایی به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان و سال جدید و آغاز فعالیت‌های جدید بیان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha