صلوات خاصه امام رضا(ع) یک مدل مفهومی برای سلوک رفتاری انسان است

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: در صلوات خاصه امام رضا(ع) با یک مدل مفهومی برای سلوک رفتاری خود مواجه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم صدیقه بهرامی در جمع کارکنان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان به تشریح صلوات خاصه امام رضا(علیه‌السلام) و ویژگی‌های حضرت در این صلوات پرداخت و بیان کرد: شروع صلوات معین کننده آن است که این درود و ثناء اختصاص به یک فرد دارد، به همین دلیل به آن صلوات خاصه امام رضا(ع) گفته می‌شود: «اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی...».  

وی خاطرنشان کرد: صلوات خاصه بر امام رضا(ع) به زمان و مکان خاصی منحصر نیست و این صلوات به نقل از ابن قولویه در کتاب کامل الزیارات از امام جواد(ع) نقل و توصیه شده است؛ همچنین علامه مجلسی در بحارالانوار و شیخ حر عاملی در مستدرک الوسایل از کامل الزیارات نقل می‌کند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان با بیان این‌که صلوات با حرف «علی» به معنای تحیت و ثناء یا دعاء است و غیر صلاه و نماز است، عنوان کرد: این ثناء و صلوات را می توان به چهار دسته تقسیم کرد: ثناء من الله، ثناء از ملائکه، ثناء از رسول و ثناء از مؤمن که ثناء من الله، کاشف از رضایت خدا از اطاعت عبد و رحمت خدا و حسن ثناء پروردگار بر مؤمنین است.

خانم بهرامی توضیح داد: ثنای از ملائکه به این معناست که عبد بر طاعت و خلوص و در صراط مستقیم و دعا و استغفار است و ثنای از نبی کاشف از وجود ایمان و طاعت برای خدا و رسول و دعای رسول برای مسلمین است و صلوات از مؤمن کاشف از حب و تعلق و تمایل به تقرب است و جمع تمام این موارد، تحقق روحانیت کاشف از تجانس است.

وی ادامه داد: صلوات را می­توان به دو بخش کلی تقسیم کرد که بخش اول مربوط به بیان اوصاف امام و بخش دوم مربوط به اوصاف صلواتی است که بر امام فرستاده می شود؛ در این صلوات ما با یک مدل مفهومی برای سلوک رفتاری خود مواجه هستیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان با بیان این‌که در بخش اول صلوات اوصاف امام با وصف رضا و مرتضی آغاز می شود، به تفاوت معنای این دو واژه پرداخت و گفت: رضا صفت فعل خداوند است نه ذات و در لغت به معنای خشنودی و در اصطلاح ، ترک اعتراض به مقدرات الهی در باطن و ظاهر است.

خانم بهرامی اضافه کرد: در اثبات اینکه رضا صفت فعل است بزرگان اهل تحقیق و تعمق گفته اند؛ اگر رضا صفت ذات بود نباید تغییر می کرد ولی امروز اگر خداوند از ما ناراضی باشد و ما توبه کنیم، خداوند از انسان راضی شده و ثواب می دهد؛ همچنین رضا با محبت بستگی دارد به این صورت که انسان می‌داند دوست و محبوب برایش غیر خیر نمی‌خواهد.

وی در ادامه، مرتضی را به معنای خشنود شده معرفی کرد و در تبیین معنای صدیق بیان کرد: صدیق یعنی کسی که همیشه راستگو است، دلیل این لقب بنا به نقل علماء؛ چنانکه حضرت یوسف صدیق با ولایت خود کشوری را از قحطی نجات داد، امام رضا(ع) نیز در دوران خود کشور آسیب زده اعتقادی را از فقر فکری و اعتقادی نجات دادند و در برابر مأمون و کسانی که بعد از شهادت امام کاظم(ع) در پی گسترش اندیشه واقفی بودند؛ شیعه را حفظ و مردم را هدایت کردند.

خانم بهرامی، صلوات نسبت به اولیای الهی را دفع و مانع هجوم ظلمت به ساحت ایشان و نسبت به دیگران رفع و زدودن تیرگی موجود دانست که خود این مطلب نیاز به بحث و تفسیر مفصل دارد.

وی در پایان در بیان آداب دعاکردن گفت: ادب دعا و مسئلت این است که ذکر و حمد و ثنای خداوند سبحان آغاز شود و پس از درود بر اهل‌بیت(علیهم‌السلام) عصمت و طهارت عرض حاجت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha