کرامت مهم‌ترین اصل اخلاقی در نهضت عاشورا است

استاد موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان گفت: در بین اصول تربیتی و اخلاقی قیام امام حسین(ع) محوری‌ترین و مهم‌ترین اصل، اصل کرامت است

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، ربابه کابوسی در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) که از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان در جمع شماری از بانوان برگزار شد، واقعه عاشورا را بزرگترین و سازنده ترین درس‌ برای بشریت دانست.

وی افزود: عاشورا دارای بُعد حماسه و اخلاق حسینی است که موجب ماندگاری این حماسه و بهره بردن تمام انسان‌ها از این واقعه شد.

استاد موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان گفت: بعد از پیامبر اکرم(ص) انحراف در ابعاد مختلف به ویژه انحطاط اخلاقی موجب بازگشت امت به گذشته تاریک خویش و رقم زدن واقعه تلخ عاشورا گردید و امام حسین(ع) برای احیای دین جدش (مکارم اخلاق) قیام کرد.

کابوسی با بیان این‌که «انحطاط اخلاقی و اعتقادی مردم باعث شد حکومت بنی امیه مرتکب آن همه فجایع و ستم‌ها شود»، ادامه داد: امام حسین(ع) در زمان خود با دو مشکل روبرو بود، مشکل اول با حکومتی که اساس آن بر ظلم، گناه و معصیت استوار بود و مشکل دوم با مردمی که گرفتاری‌ها و مشکلات اخلاقی داشتند.

وی در بحث از اخلاق و معنویت به مسئله «کرامت» پرداخت و خاطرنشان کرد: در بین اصول تربیتی و اخلاقی قیام امام حسین(ع) محوری‌ترین و مهم‌ترین اصل، اصل کرامت است، از میان ائمه معصومین(ع)، امام علی و امام حسین(ع) مصداق عینی کرامت بودند که شاید این تاکیدها مربوط به شرایط خاصی بوده که این دو بزرگوار در آن زمان زندگی می‌کردند و مردم در عصر آن دو امام(ع) دناعت را به اوج رساندند.

مبلغ فعال این موسسه به نشانه‌های کرامت از دیدگاه امیرالمومنین(ع) پرداخت و اولین نشانه شخص کریم را بخشش و گذشت دانست و اضافه کرد: امام علی(ع) دراین باره می‌فرمایند: «المبادره الی العفو من اخلاق الکرام؛ سبقت در عفو و گذشت از اخلاق بزرگواران است.

کابوسی، احسان بدون منت، قدردانی در برابر کار اندک، عدم توقع پاداش، اجابت درخواست دیگران، عدم توقع در وقت نیاز و استقامت و پایداری را از دیگر نشانه‌های کرامت برشمرد و توضیح داد: بر اساس روایات متعدد از ائمه معصومین(ع)، «سختی‌ها و مصائب در نفس کریم تاثیر نمی‌کند» و انسان کریم دارای روح مستحکمی است که در برابر حوادث ناگوار قامت خم نکرده و در راه رسیدن به هدف متزلزل نمی‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha