توجه به امور مسلمین مهم‌ترین مشغله فکری امام حسین(ع) بود

مسئول نظارت و بازرسی حوزه علمیه خواهران استان گلستان گفت: مهم‌ترین مشغله فکری امام حسین(ع) با تأسی به جد بزرگوارش را «توجه به امور مسلمین» بود.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، مهدیه محمدی در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) که از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان در جمع شماری از بانوان برگزار شد، در بحث از «جلوه‌گری عقلانیت در نهضت امام حسین(علیه‌السلام)» گفت: عقل به منزله قوه و نیروی درونی است که در اندیشه اسلامی از آن به پیامبر درونی تعبیر شده است.

 وی افزود: عقل در درون هر فردی، الهام‌بخش محاسن امور و نفی کننده رذایل است، این نیروی باطنی اگر در اثر کنترل و رعایت رفتار و کردار فرد زائل شود، وسیله مستحکمی در راهنمایی بشر به خیر و بازدارنده از شر است.

مسئول نظارت و بازرسی حوزه علمیه خواهران استان گلستان، در بیان شاخصه‌های مهم عقلانیت محوری در نهضت عاشورا به رضای الهی، اهتمام به امور مسلمین و جامعه انسانی و حفظ استقلال و عزت اشاره کرد و مهم‌ترین مشغله فکری امام حسین(ع) با تأسی به جد بزرگوارش را «توجه به امور مسلمین» برشمرد.

خانم محمدی، با استناد به روایتی از رسول اکرم(ص) بر اهتمام به امور جامعه انسانی؛ اعمّ از مسلمان و غیرمسلمان تاکید و خاطرنشان کرد: رسول گرامی اسلام(ص)چنین فرمودند: «مَن سمع رجلاً ینادی یا للمسلمین و لم یُجِبْه فلیس بمسلمٍ؛ هر کس ندای مظلومیّت فردی را بشنود (خواه آن استغاثه کننده مسلمان باشد یا نه) که از جامعه اسلامی کمک طلب می‌نماید و جواب مثبت و سودمند به او ندهد، از حوزه اسلامِ کامل بیرون است».

وی در ادامه به شاخصه های کاربردی عقلانیت در زندگی پرداخت و ادامه داد: فرد دارای عقلانیت در سبک زندگی خود؛ کار نیک، اخلاق و رفتار نیک از خود بروز می‌دهد به‌گونه ای که همگان به او نزدیک شوند، مردم از فرد دارای عقلانیت در سبک زندگی، نمی‌ترسند و نگرانی ندارند، کارهای بزرگ خود را کوچک می‌داند، کارهای کوچک دیگران را بزرگ می‌داند و خستگی ناپذیری در برآوردن حوائج مردم دارند.

مبلغ فعال این موسسه توضیح داد: انسان عاقل از دانستن، فهمیدن و آگاهی پیدا کردن خسته نمی‌شود و به دنبال آموختن است، بی‌نام و نشان بودن برای انسان عاقل لذت بخش‌تر از شهرت است، با هر انسانی که مرتبط می‌شوند بنا را بر این می‌گذارند که این فرد نزد خداوند از من با تقواتر و عزیزتر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha