رنج‌های زندگی متناسب با ظرفیت وجودی افراد است

مشاور و مدرس حوزه در مدرسه علمیه یزد گفت: رنج ها را متناسب با ظرفیت وجودی افراد دانست.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم رقیه کوچکی در نشستی با عنوان «تربیت نسل حسینی» به دشواری های زندگی اشاره کرد و  اظهار داشت: باید در دینداری به حدی از ظرفیت برسیم که هضم سختی‌ها آسان باشد همچنانکه خداوند در هر مرحله پس از رشد و بالا رفتن ظرفیت انسان، وی را از عالم رحم مادر به دنیا و از دنیا به برزخ و عالم آخرت انتقال می دهد.

استاد حوزه اولین عامل تعالی و بالا رفتن ظرفیت را معرفت نسبت به دنیا و ماهیت آن ذکر و بیان کرد: با این شناخت، ظرفیت پذیرش دشواری ها در انسان تقویت می شود.

مشاور حوزه، گذر زمان، بیماری، مرگ، فقر، ظلم و رنج را از مؤلفه ها و ویژگی های دنیا برشمرد و گفت: حتی انجام عبادات، حجاب، زیارت و غیره هم در دنیا همراه با تحمل رنج و سختی است.

خانم کوچکی در ادامه خاطرنشان کرد: هر کس در دنیا به اندازه ظرفیت خود، رنجها را متحمل می شود و همچنانکه ظرفیت افراد متفاوت است، در سنین مختلف(کودکی، نوجوانی و غیره) هم ظرفیت انسان تغییر می کند پس باید هر کسی را با ظرفیتش پذیرفت و به همان اندازه از او  انتظار داشت.

وی مسئولیت دهی به فرزندان، به تاخیر انداختن  اجابت خواسته هایشان را موجب بالا بردن ظرفیت کودکان دانست و گفت: رعایت این موارد باعث صبور شدن کودکان خواهد شد.

استاد حوزه، رنج را به دو قسم رنج خوب و بد تقسیم و اظهار کرد: با پذیرفتن رنج‌های خوب، از رنج‌های بد دور خواهیم شد؛ احترام به والدین، نماز شب، مهمانی دادن، تلاوت قرآن از جمله رنج های خوب در زندگی ذکر  است که در روایات نیز به آنها اشاره شده است.

خانم کوچکی رشد دادن کودکان با تحمیل سختی های کوچک را لازم و ضروری دانست و تاکید کرد :کودکان را به اندازه ظرفیت‌شان در همه اعمال مستحبی از جمله اعمال و اذکار سهیم نمایید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha