بررسی راهکارهای کسب تقوا و ورع در مدرسه علمیه خواهران معصومیه(س) یزد

استاد مدرسه علمیه خواهران معصومیه(س) یزد گفت: تقوا با انجام واجبات و ترک محرمات به دست می‌آید اما ورع با رعایت مستحبات و ترک مکروهات به دست می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، رقیه السادات مصدق در نشست آداب طلبگی که با حضور جمعی از طلاب برگزار شد اظهار داشت: دوران طلبگی دوران علم آموزی همراه با تهذیب نفس است تا شما طلاب از این خوان گسترده معنویت بهره ای و جرعه ای از دریای ناب علوم دینی را توشه خود کنید.

وی، جمع طلاب علوم دینی را یک جمع مؤمنانه توصیف کرد و افزود: خداوند اولین آیه ای که بر پیامبر اسلام نازل کرد« اقرأ » بود یعنی بخوان و در می یابیم که نزد خداوند مسئله تحصیل علم بسیار مهم است و خداوند بیش از ۷۷۰ بار کلمه علم را در قرآن تکرار کرده است.

استاد مدرسه علمیه معصومیه یزد، با بیان روایت« مداد العلماء افضل من دماء الشهدا»، تصریح کرد: قلم عالم بهتر از خون شهید است از خود بپرسیم این علم چیست که حتی از خون شهید هم ارزشش بیشتر است؟ زیرا ما با علم و با بصیرت و با سواد خود می‌توانیم یک نفر را از جهل نجات دهیم که این خیلی در نزد خدا ارزش دارد.

مصدق، دوران تحصیل در حوزه را بسیار کوتاه دانست و افزود: قرار نیست درس‌هایی را که در حوزه می‌خوانیم به مردم یاد بدهیم بلکه بنا به توصیه معصومین علیهم السلام باید تقوای الهی را در زندگی خود جاری کنیم یعنی قدرت کنترل خود را در دست بگیریم.

وی، ادامه داد: انسان با استفاده از لحظه لحظه عمرش باید بتواند تقوا را کسب کند که یکی از راهکارهای کسب تقوا، نماز خواندن، روزه گرفتن، انجام فرائض و ترک محرمات به شمار می رود. 

استاد مدرسه علمیه معصومیه یزد، تصریح کرد: طلاب نباید به دروس طلبگی اکتفا کنند بلکه روش برخورد با مردم را هم یاد بگیرند و از پژوهش در کتب علما غفلت نکنند و مهربانی با مردم باید همراه با علم و بصیرت همراه باشد.

مصدق با طرح این سئوال که ورد در دین و فرق آن با تقوا چیست؟ گفت:  تقوا با انجام واجبات و ترک محرمات به دست می‌آید اما ورع با رعایت مستحبات و ترک مکروهات به دست می‌آید.

وی، جهاد در راه خدا را یکی از آداب طلبگی بیان کرد و افزود: حضور در حوزه و درس خواندن را برای رضای خدا انجام دهید.

استاد حوزه علمیه خواهران معصومیه یزد، طلاب را به راستگویی، امانتداری، خوش اخلاقی و خوش رفتاری با مردم و همسایگان و دوستان و آشنایان فراخواند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha