برگزاری همایش طلیعه حضور طلاب جدیدالورود حوزه‌های علمیه خواهران قم، کاشان، آران و بیدگل

مراسم طلیعه حضور با هدف آشنایی طلاب جدیدالورود حوزه های علمیه تابع استان قم با رسالت های طلبگی، آشنایی با سیمای کلی حوزه های علمیه و همچنین راه و رسم زی طلبگی در قالب یک اردوی یک روزه در حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر (عج) قمصر کاشان صورت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، همایش طلیعه حضور طلاب جدیدالورود سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲حوزه‌های علمیه خواهران قم، کاشان، آران و بیدگل، برگزار شد.

مراسم طلیعه حضور با هدف آشنایی طلاب جدیدالورود حوزه های علمیه تابع استان قم با رسالت های طلبگی، آشنایی با سیمای کلی حوزه های علمیه و همچنین راه و رسم زی طلبگی در قالب یک اردوی یک روزه در حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر (عج) قمصر کاشان صورت گرفت.

با همکاری کادر مدیریت استان قم و کادر پر تلاش حوزه علمیه خواهران کوثر کاشان، نزدیک به 300 نفر از طلاب جدیدالورود حوزه‌های علمیه خواهران استان قم، کاشان، آران و بیدگل صبح روز 20 مهر 1402 عازم قمصر کاشان شده و در حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) حضور یافتند.

این مراسم با قرائت آیات نورانی قرآن کریم، سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و عرض خیرمقدم مدیر و عضو هیئت امنای حوزه علمیه خواهران آغاز گردید و ورود پرچم متبرک حرم مطهر حضرت امیرالمومنین علیه السلام، اجرای تواشیح فعالان فرهنگی و سخنرانی مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان قم ادامه یافت.

زهد و عزت، نظم و برنامه‌ریزی در امورات دو شاخصه طلبگی:

مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان قم در مراسم طلیعه حضور ضمن تقدیر از مدیران مدارس علمیه خواهران و خیرمقدم به طلاب جدیدالورود، از زحمات و همراهی های خالصانه و دلسوزانه‌ میزبان محترم برنامه مدیر و کادر موسسه آموزش عالی حوزوی کوثر کاشان تشکر و قدردانی نمود.

ایشان در ابتدای بیانات خویش از پیروزی جبهه مقاومت در عملیات طوفان الاقصی ابراز خرسندی کرد و با خانواده‌های شهدای غزه ابراز همدردی نمود و ظفرمندی نیروهای مقاومت فلسطین را خواستار شد.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین علیه‌السلام (رحم الله امرا عمل عملا صالحا فاتقنه) گفت: یکی از شواهد مثالیِ روایت مزبور به این مسئله معطوف است که ما در امور حوزوی حوزه‌های علمیه خواهران این تلمذ علمی و معنوی را تا سطح صاحب نظری ادامه دهیم.

وی خطاب به طلاب حاضر در همایش اظهار داشت: شما عزیزان، سرمایه‌های ما هستید که پژوهشگرهای برتر، مدرسان برتر و مبلغه‌های اثرگذار و صاحب نظران قوی بخصوص در امور بانوان و خانواده شوید.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم در ادامه به سخن مقام معظم رهبری استناد نمود و دو شاخصه طلبگی را زهد و عزت (زی طلبگی)، نظم و برنامه‌ریزی در امورات عنوان کرد.

وی در پایان گفت: به چهره‌های پاک طلاب، به زحمات مدیران ان شاالله اثرگذاری بیشتر طلاب را شاهد باشیم.

این مراسم در ادامه با بیانات ارزشمند حجت الاسلام والمسلمین فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور به همراه حجت الاسلام والمسلمین حسینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان متبرک شد.

ویژگی‌های ائمه معصومی را باید ممارست و تمرین کنیم:

حجت الاسلام و المسلمین فاضل ضمن قرائت دعای فرج و روایت "لقدکان لکم فی رسول الله اسوه حسنه" اذعان داشت:لفظ "قد و کان" همه دلالت بر قطعیت دارند و مرور بر خلقیات و آداب رسول گرامی اسلام و جانشین خلفش می‌باشد.

ایشان تصریح کرد: چهار ویژگی مومنان جعفری ادب، ورع، عهد و امانتداری می‌باشد که در اینصورت می‌گویند او جعفری است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور خاطرنشان کرد: اگر جوانان ما قرار است با دیدن ما یاد خدا بیفتند، ویژگی‌های ائمه علیهم‌السلام را باید ممارست و تمرین کنیم.

وی با اشاره به روایتی در خصوص راه و رسم طلبگی، یادآور شد: امام صادق علیه‌السلام وعده داده‌اند که اگر ارتباط انسان با ائمه علیهم‌السلام عمیق‌تر باشد و در این راه مجاهدت کرده باشند، با امامان معصوم محشور خواهند شد.

حجت الاسلام و المسلمین فاضل با توجه به مضامین حدیث کساء تاکید کرد: با عنایت به این دعای شریف می‌توان به رابطه عاطفی بین همسران و فرزندان پی برد و زن به عنوان یک بانو می‌بایست به حضرت زهرا تاسی کند چرا که مدیریت و منش حضرت و نیز ادبیات گفتاری ایشان نسبت به فرزندانشان الگو است.

در ادامه برنامه طلیعه حضور حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی امام جمعه کاشان ضمن خیرمقدم به طلاب جدیدالورود، از بیانات حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل، مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم و مدیران مدارس علمیه تقدیر و تشکر نمود.

ایشان در ادامه با دعای سلامتی امام زمان (عج) به نیابت از امام راحل، شهدای مدافع، مراجع و علمای عظام، مجلس را متبرک نمود.

پیش مطالعه، تقریرنویسی و مباحثه/ تذهیب نفس، احترام به والدین و بصیر بودن توصیه امام جمعه کاشان به طلاب جدیدالورود:

در ادامه امام جمعه کاشان خطاب به طلاب حاضر اظهار داشت: نکته برداری و ثبت بیانات سخنرانان از مهمترین رموز موفقیت در مسیر طلبگی است و به هر یک از خواهرانی که مطالب مطروحه در این مراسم را یادداشت نموده، هدایایی تقدیم می‌گردد.

وی با بیان خاطراتی از نحوه تحصیل خود در اوایل طلبگی، اولین توصیه خود را خوب درس خواندن، پیش مطالعه، تقریرنویسی، مباحثه و پس مطالعه عنوان کرد.

وی افزود: توصیه دوم در مسیر طلبگی، حداکثر تلاش برای تهذیب نفس و اخلاص و احترام وافر به پدر و مادر است، چرا که احترام به والدین، سنت خداست و انسان را به سرعت به کمال میرساند.

حجت‌الاسلام حسینی در ادامه با تاکید بر بصیرت اذعان داشت: اگر بصیرت نباشد، مانند آن گروهی خواهیم بود که با چشم‌پوشی از ظلم ۷۵ساله اسرائیل معتقدند نباید برای نابودی اسرائیل جشن بگیریم و اصلا قضیه فلسطین به ما مرتبط نمی‌شود!

در ادامه اقامه نماز جماعت ظهر و عصر به امامت ایشان و مراسم تکبیر گویی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین برگزار گردید.

فاز دوم همایش و مسابقات ورزشی و تقدیر از برگزیدگان:

بخش دوم این همایش بعد از برپایی نماز جماعت و پذیرایی از طلاب و استراحتی کوتاه با برنامه دورهمی معاونان مدیریت استان قم، خانم سید تاج الدین معاون آموزش، خانم حیاتی معاون پژوهش و خانم حاجی مزدارانی کارشناس فرهنگی آغاز شد.

معاونان مدیریت استان قم ضمن اجرای مسابقه و چالش، پیرامون کارکردهای حوزه، انگیزه های لازم برای طلبگی و خاطراتی جذاب، مباحثی ارائه نمودند و در ادامه توسط مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم و سایر مدیران مدارس علمیه، از قاریان و حافظان فرهیخته قرآن با اهدای جوایز تقدیر به عمل آمد.

در پایان مراسم، عهدنامه طلبگی طلیعه حضور سال ۱۴۰۲ توسط خانم حاجی مزدارانی کارشناس فرهنگی قرائت شد و با حضور چشمگیر طلاب حاضر در مسابقه ورزشی و مهیّج که با داوری خانم سید تاج الدین معاون آموزش استان و تقدیم هدایا به برگزیدگان مسابقه انجام گرفت؛ خاتمه یافت.

برگزاری همایش طلیعه حضور طلاب جدیدالورود حوزه‌های علمیه خواهران قم، کاشان، آران و بیدگل

برگزاری همایش طلیعه حضور طلاب جدیدالورود حوزه‌های علمیه خواهران قم، کاشان، آران و بیدگل

برگزاری همایش طلیعه حضور طلاب جدیدالورود حوزه‌های علمیه خواهران قم، کاشان، آران و بیدگل

برگزاری همایش طلیعه حضور طلاب جدیدالورود حوزه‌های علمیه خواهران قم، کاشان، آران و بیدگل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha