سجده نزدیک‌ترین حالت انسان به خداوند است

نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: سجود آخرین تواضع و نزدیک‌ترین حالت انسان به خداوند است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی در دومین جلسه از سلسه جلسات اخلاق هفتگی خود که از سوی موسسه آموزش عالی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان در جمع طلاب این موسسه و طلاب خواهر جامعه المصطفی واحد گرگان برگزار شد، با استناد به آیه شریفه ۹ از سوره مبارکه زمر؛ به فطرت خداخواهی انسان اشاره کرد که این فطرت الهی در بعضی مواقع بروز کرده و خود را نشان می‌دهد.

وی در شرح آیه فوق ادامه داد: انسان‌هایی که دائم به یاد خدا هستند؛ نه خوف مطلق دارند و نه رجاء مطلق؛ چراکه خوف به‌تنهایی موجب یأس و ناامیدی و رجاء به تنهایی نیز انسان را متجرّی می‌کند و براساس آیه «ربَّنَا اصرِف عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا کَانَ غَرَامًا، إِنَّهَا سَاءَت مُستَقَرّا وَمُقَاما»، انسان دائم الذکر با یاد جهنم از آخرت ترس داشته و با یاد رحمت خدا امید پیدا می‌کند.   

امام جمعه گرگان، در بحث از خداخواهی و با اشاره به آیه «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ» که در ادامه این بحث آمده، بیان کرد: آیات قبل، این آیه را مقید کرده و در مقام بیان دو طایفه از انسان‌ها است که گروهی دائماَ به یاد خدا بوده و دسته دوم هرگاه دچار مشکلی شوند، رو به سوی خدا می‌کنند که در این آیه خدا خطاب به پیامبر(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) می فرماید: «آنهایی که نمی‌دانند (دسته دوم) با آنان که می‌دانند (دائم الذکر) برابر نیستند».

آیت‌الله نورمفیدی اضافه کرد: انسان‌های فرصت طلب که هرگاه گرفتار شده رو به درگاه خدا می‌کنند، دارای جهان بینی مادی هستند که از نظر مکتب انبیاء(علیهم‌السلام) یک جهان بینی جاهلانه است.

وی با اشاره به این فراز از آیه «إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ» خاطرنشان کرد: تنها کسانی خداوند را می‌بینند که عالم باشند و این گروه از عالمان را خدای متعال «اوالوالباب» می‌خواند؛ صاحب علم همواره اهل تهجد و عبادت هستند و این گروه با جاهلان قابل مقایسه نیستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با استناد به آیه «َتَتجافی جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُون» تصریح کرد: تتجافی به معنای خالی کردن و دور شدن است؛ یعنی مومنین حقیقی از بستر خواب بر می‌خیزند و با خداوند هم از جهت خوف و هم از جهت رجا ارتباط برقرار می‌کنند.

آیت الله نورمفیدی با اشاره به کلامی از امام صادق(علیه‌السلام) ادامه داد: هر تکلیفی که خداوند در قرآن آورده است برای آن پاداشی است، مگر نماز شب؛ که جز خداوند کسی پاداش آن را نمی‌داند.

وی در ادامه به عبارت «فَلَا تَعلَمُ نَفس مَّآ أُخفِیَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعیُن جَزَآءَ بِمَا کَانُواْ یَعمَلُونََ» آیه شریفه اشاره کرد و گفت: هیچ‌کس از پاداش این گروه از مومنان حقیقی که اهل نماز شب هستند، آگاه نیست.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان به اهمیت نماز شب پرداخت و گفت: انسان روزها مشغول سرگرمی‌های زندگی مادی است که این اشتغالات مانع ارتباط صحیح با خدا می‌شود؛ لذا انسان بعد از استراحت آرامش پیدا کرده که در این صورت خدا او را به خودش مشغول می‌کند و این بیداری در دل شب و راز و نیاز دل او را صفا بخشیده و ریشه ایمان انسان را عمیق‌تر می‌کند.

آیت الله نورمفیدی با استناد به آیه شریفه ۷۹ سوره اسراء افزود: سفارش به نماز شب در مورد پیامبر (صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) در چند جای قرآن آمده است؛ خداوند در این آیه می‌فرماید: «قسمتی از شب را تهجد کرده و نافله بخوان، امید است که پروردگارت تو را به مقام پسندیده‌ای برساند»؛ این یک برنامه اضافی علاوه بر نمازهای فریضه برای تو است که بسیاری این جمله را دلیل بر آن داشته‌اند که نماز شب بر پیامبر(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) واجب است.

وی در پایان تاکید کرد: تعبیر «وظیفه اضافی» به خوبی نشان می‌دهد که پیامبر (صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) «مقام محمود» را که مقام بسیار والا و برجسته است، در سایه عبادت شبانه پیدا کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha