تشخیص حق و باطل به وسیله تقوا مشخص می‌شود

مشاور مؤسسه آموزش عالی الزهراء‌(سلام‌الله‌علیها) گرگان گفت: براساس آیه «إِتَّقوالله یُعَلمُکُم‌الله» با تقواپیشگی راه علم برای انسان باز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم زهرا نجفی نژاد در برنامه جشن ولادت حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) که از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان در جمع طلاب این مؤسسه برگزار شد، حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) را وارث صلابت علی(علیه‌السلام) و شهامت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) دانست.

وی اضافه کرد: حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) بزرگ بانویی است که اوصاف پدر، مادر و برادرانش در ایشان تجلی یافته و با روح بزرگ خود صحنه کربلا را با جمله «ما رأَیتُ إلاّ جمیلا» توصیف کرد.

مشاور مؤسسه آموزش عالی الزهراء‌(سلام‌الله‌علیها) گرگان گفت: حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) در نشر معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) همت زیادی داشته و زنان عصر خویش را با معرفت به خداوند به مراتب معنوی رساندند، با حضور فعال خویش نهضت عاشورا را پشتیبانی کرده و در بزرگترین حماسه تاریخ بشر نام خود را بعنوان قهرمان این حماسه جاودانه ساخت.

خانم نجفی‌نژاد در بیان صفات حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) به عقیله بودن ایشان اشاره کرد و افزود: عقیله از کلمه عقل به معنای زنی خردمند و دوراندیش است که همه مشکلات را با صبر و خرد حل می کند، در اهمیت نقش عقل همین بس که وارد است: «اگر خواستی کاری را انجام دهی، به عاقبت آن فکر کن و این فکر کردن نتیجه عقل است».

وی با استناد به روایتی از نبی مکرم اسلام(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) به بیان ویژگی‌های عاقل پرداخت و بردباری در برابر رفتارهای جاهلانه، گذشت از کسی که به او ستم کرده، تواضع در برابر انسان های ضعیف، سبقت گرفتن در نیکی‌ها، اندیشیدن قبل از سخن گفتن، شرم و حیاء و خودداری از طعم را از ویژگی‌ها و صفات انسان عاقل برشمرد.لهآل)

استاد حوزه، صدیقه بودن و عالمه غیرمعلّمه را از دیگر صفات حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) برشمرد و خاطرنشان کرد: صدیقه بودن تنها یک نام نبود بلکه صداقت جزء مقوم ذات حضرت بود، همچنین صفت عالمه غیرمعلمه حضرت ناظر به این است که راه بدست آوردن علم تنها از طریق آموزش نیست بلکه بواسطه تهذیب نفس می تواند علم بیاموزد.

خانم نجفی نژاد خطاب به طلاب بر تهذیب نفس تاکید کرد: «با تقوا راه تشخیص حق و باطل مشخص می‌شود»، همچنین براساس آیه «إِتَّقوالله یُعَلمُکُم‌الله» با تقوا پیشگی راه علم برای انسان باز خواهد شد.

وی در پایان بر صفت «عابده بودن» حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) توصیه کرد و گفت: در عبادت اوج خضوع و خشوع در برابر پروردگار احساس می شود، حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) حتی بعد از عاشورا با تمام مشکلات سحرخیزی و نماز شب ایشان ترک نشد و امروز این سیره عملی حضرت برای ما درسی است تا حتی در سخت‌ترین حوادث عبادات استحبابی خود را ترک نکرده و بر نماز اول وقت و نماز شب اهتمام وافر داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha