نقد و بررسی مقاله «الهیات سلبی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی» در مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) ساوه

به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) ساوه نشست پژوهشی ژورنال کلاب با عنوان مقاله الهیات سلبی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، نشست پژوهشی ژورنال کلاب با ارائه خانم زهره کیومرثی استاد مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) ساوه و با حضور خانم ریسمانچی معاون پژوهش این مدرسه و طلاب پژوهشگر در مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) ساوه برگزار شد.

در این نشست مقاله الهیات سلبی از دیدگاه علامه مصباح مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

خانم کیومرثی اظهار داشت: هیات سلبی به معنای بیان سلبی صفات، یکی از نظریات در باب معنا شناسی اوصاف الهی است که در مقابل الهیات ایجابی، به معنای درک ایجابی و ثبوتی صفات خداوند مطرح شده است.

وی تصریح کرد: علامه طباطبایی و علامه مصباح یزدی، از جمله فیلسوفان اسلامی معاصر و پیروان اندیشه‌های فلسفی حکمت متعالیه محسوب می‌شوند.

کیومرثی خاطر نشان کرد: این دو اندیشمند در تبیین معنا شناسی اوصاف الهی با تکیه بر حکمت صدرایی، رویکرد ایجابی را اخذ نموده و با تأکید بر اصولی چون، نظام علی و معلولی، سنخیت علی و معلولی، اشتراک معنوی وجود و کمالات وجودی و تشکیک در وجود در باب صفات الهی، اینگونه سخن گفته‌اند که، صفات، مشترک معنوی بوده و دارای مصادیق متعدد از ضعف به قوت است، خداوند به‌عنوان علت العلل، واجد تمامی کمالات مخلوقات به نحو اتم و اکمل و منزه از جهات نقص می‌باشد، لذا بالاترین و کاملترین درجه صفات کمال که عقل درک می‌کند در خداوند موجود است.

در پایان به سوالات، نقدها و ابهامات طلاب در این زمینه پاسخ داده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha