حضرت فاطمه(س) غایت و نهایت هستی‎ است

استاد فلسفه و منطق مدرسه علمیه شهید مطهری(ره) کرج، صدیقه‎ی طاهره(س) را مصداق شب قدر معرفی کرد و گفت: زهرای مرضیه(س) مادر ائمه هستند و علم و معارف امامان تا همیشه‎ی تاریخ در میان مردم باقی خواهد ماند و این بدان معناست که ایشان غایت و نهایت عالم هستی‎ست و تا قیامت باقی خواهد ماند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم زهرا شیری، صدیقه‎ی طاهره(س) را مصداق شب قدر معرفی کرد و گفت: یکی از خصایص و مقامات عرشی زهرای مرضیه سلام‎الله‎علیها، غایت و نهایت خلقت هستی‎ بودن است و این مطالب را چند مقدمه تبیین کرد.

استاد شیری در تبیین اولین مقدمه، گفت: خداوند بنا به آیه‎ی شریفه‎ی«یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ» بی‎نیاز مطلق‎است و همه‎ی مردم در تمام امور به خداوند محتاج هستند و بی‎نیازی خداوند، ذاتی اوست و از بیرون به او داده نشده‎است و همین خصیصه‎ی غنای بالذات او نشان می‎دهد او به آفرینش عالم نیاز نداشته و به دلیل جود و احسان به مخلوق، عالم را آفریده‎است و از آن‎جایی‎که خداوند حکیم است و حکیم کار بیهوده انجام نمی‎دهد، از آفرینش هستی و جود و احسان به مخلوق، هدفی را دنبال می‎کرده ‎است.

وی در ادامه ضمن تبیین دومین مقدمه افزود: هدف آفرینش چنان‎چه خداوند می‎فرماید:«وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» عبادت جنّ و انسان است، اما آیه‎ی دیگری در قرآن هست که این آیه را به چالش می‎کشد، آن‎جا که ملائکه به خداوند می‎گویند ما شبانه‎روز تو را تقدیس و تسبیح می‎کنیم چرا می‎خواهی انسان را خلق کنی که در زمین فساد و خون‎ریزی کند و خداوند در پاسخ می‎فرماید: «إنّی أعلَمُ ما لا تَعْلَمُون» این چه چیزی‎ست که خدا می‎داند و ملائکه نمی‎دانند؟ عبادت، برای رسیدن انسان به کمال تعریف شده‎است نه آن‎که خداوند به این عبادت‎های ساده و مشکل‎دار انسان نیاز داشته باشد. این نیاز انسان‎است که برای جذب جود و احسان خداوند او را عبادت می کند.

استاد شیری در مقدمه‎ی سوم گفت: حقیقت و کیفیت عبادت و عبودیت در زمین فقط در صورت وجود راهنما به‎خوبی محقق خواهد شد راهنمایی که مسیر را بشناسد و بندگان را هدایت کند و این هادیان راه خدا، پیامبران(ع) هستند و پس از آخرین پیامبر نیز کسانی هستند که راه پیامبر را به بندگان نشان بدهند، زیرا خدای حکیم، بندگانش را زمانی که پیامبران حضور ندارند، تنها نمی‎‎گذارد.

خانم شیری در پاسخ به این پرسش که راه نبوت چگونه تداوم می‎یابد، اظهار داشت: حدیث قدسی این پرسش را پاسخ می‏‎دهد: «یا أَحْمَدُ! لَوْلاک لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاک، وَ لَوْلا عَلِی لَما خَلَقْتُک، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکما» مطابق این حدیث شریف، خلق عالم به خلق پیامبر خاتم(ص) و خلق رسول الله(ص) به خلق امیرالمؤمنین(ع) و آفرینش پیامبر خاتم و امیرالمؤمنین به خلق فاطمهی زهرا(س)  وابستهاست و این بدان معناست که زهرای مرضیه(س) پل میان ولایت و امامت است و اگر نبود هستی تداوم نمییافت.

مبلغ توانمند حوزه در ادامه به آیهی«إنَّا أعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» اشاره کرد و افزود: کوثر بهمعنای خیر کثیراست و خیر کثیر یعنی مخاطبان سخن امامان(ع) میهمان سفرهی مادر سادات هستند، زیرا زهرای مرضیه(س) مادر ائمه هستند و علم و معارف امامان تا همیشهی تاریخ در میان مردم باقی خواهد ماند و این بدان معناست که حضرت فاطمه(س) غایت و نهایت عالم هستیست و تا قیامت باقی خواهد ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha