استاد فلسفه و منطق مدرسه علمیه شهید مطهری(ره) کرج، صدیقهی طاهره(س) را مصداق شب قدر معرفی کرد و گفت: زهرای مرضیه(س) مادر ائمه هستند و علم و معارف امامان تا همیشهی تاریخ در میان مردم باقی خواهد ماند و این بدان معناست که ایشان غایت و نهایت عالم هستیست و تا قیامت باقی خواهد ماند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم زهرا شیری، صدیقهی طاهره(س) را مصداق شب قدر معرفی کرد و گفت: یکی از خصایص و مقامات عرشی زهرای مرضیه سلاماللهعلیها، غایت و نهایت خلقت هستی بودن است و این مطالب را چند مقدمه تبیین کرد.
استاد شیری در تبیین اولین مقدمه، گفت: خداوند بنا به آیهی شریفهی«یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ» بینیاز مطلقاست و همهی مردم در تمام امور به خداوند محتاج هستند و بینیازی خداوند، ذاتی اوست و از بیرون به او داده نشدهاست و همین خصیصهی غنای بالذات او نشان میدهد او به آفرینش عالم نیاز نداشته و به دلیل جود و احسان به مخلوق، عالم را آفریدهاست و از آنجاییکه خداوند حکیم است و حکیم کار بیهوده انجام نمیدهد، از آفرینش هستی و جود و احسان به مخلوق، هدفی را دنبال میکرده است.
وی در ادامه ضمن تبیین دومین مقدمه افزود: هدف آفرینش چنانچه خداوند میفرماید:«وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» عبادت جنّ و انسان است، اما آیهی دیگری در قرآن هست که این آیه را به چالش میکشد، آنجا که ملائکه به خداوند میگویند ما شبانهروز تو را تقدیس و تسبیح میکنیم چرا میخواهی انسان را خلق کنی که در زمین فساد و خونریزی کند و خداوند در پاسخ میفرماید: «إنّی أعلَمُ ما لا تَعْلَمُون» این چه چیزیست که خدا میداند و ملائکه نمیدانند؟ عبادت، برای رسیدن انسان به کمال تعریف شدهاست نه آنکه خداوند به این عبادتهای ساده و مشکلدار انسان نیاز داشته باشد. این نیاز انساناست که برای جذب جود و احسان خداوند او را عبادت می کند.
استاد شیری در مقدمهی سوم گفت: حقیقت و کیفیت عبادت و عبودیت در زمین فقط در صورت وجود راهنما بهخوبی محقق خواهد شد راهنمایی که مسیر را بشناسد و بندگان را هدایت کند و این هادیان راه خدا، پیامبران(ع) هستند و پس از آخرین پیامبر نیز کسانی هستند که راه پیامبر را به بندگان نشان بدهند، زیرا خدای حکیم، بندگانش را زمانی که پیامبران حضور ندارند، تنها نمیگذارد.
خانم شیری در پاسخ به این پرسش که راه نبوت چگونه تداوم مییابد، اظهار داشت: حدیث قدسی این پرسش را پاسخ میدهد: «یا أَحْمَدُ! لَوْلاک لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاک، وَ لَوْلا عَلِی لَما خَلَقْتُک، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکما» مطابق این حدیث شریف، خلق عالم به خلق پیامبر خاتم(ص) و خلق رسول الله(ص) به خلق امیرالمؤمنین(ع) و آفرینش پیامبر خاتم و امیرالمؤمنین به خلق فاطمهی زهرا(س) وابستهاست و این بدان معناست که زهرای مرضیه(س) پل میان ولایت و امامت است و اگر نبود هستی تداوم نمییافت.
مبلغ توانمند حوزه در ادامه به آیهی«إنَّا أعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» اشاره کرد و افزود: کوثر بهمعنای خیر کثیراست و خیر کثیر یعنی مخاطبان سخن امامان(ع) میهمان سفرهی مادر سادات هستند، زیرا زهرای مرضیه(س) مادر ائمه هستند و علم و معارف امامان تا همیشهی تاریخ در میان مردم باقی خواهد ماند و این بدان معناست که حضرت فاطمه(س) غایت و نهایت عالم هستیست و تا قیامت باقی خواهد ماند.
نظر شما