انباشته شدن اذهان از مفاهیم غیردینی مانع بزرگی در اسلامی‌سازی علوم است

پژوهشگر علوم دینی گفت: انباشته شدن ذهن دانشجو از مفاهیم غیردینی مانع بزرگی در راه اسلامی‌سازی علوم به شمار می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم کبری لکزایی در نشست ژورنال کلاب مقاله «دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی درباره مبانی علوم انسانی» در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت صدیقه فاطمه(س) گرگان بیان کرد: یکی از مسائل مهم محافل علمی و دانشگاهی، علوم انسانی است.

وی با بیان این که علوم انسانی با توجه به مبانی آن در دو دیدگاه اسلام و غرب متفاوت است، افزود: علوم انسانی ـ اسلامی، مبانی را از وحی و عقل متکی بر دین می‌گیرد، در حالی که علوم انسانی غربی متکی بر اندیشه‌های سکولار و اومانیستی است.

 پژوهشگر علوم دینی تصریح کرد: علوم انسانی مجموعه دانش‌هایی است که درباره کنش‌های انسانی و احکام و آثار و پیامدهای آن‌ها بحث می‌کند.

خانم لکزایی با اشاره به این که رابطه دین با علوم انسانی از پیچیدگی و ظرافت‌های خاصی برخوردار است، ادامه داد: آیت‌الله مصباح‌ یزدی علم دینی را در گستره علوم انسانی ممکن بلکه ضروری می‌داند.

وی انسان‌شناسی را یکی از مؤلفه‌های اساسی علوم انسانی دانست و خاطرنشان کرد: محور در علوم انسانی، انسان و اندیشه اوست و از آنجا که جوامع توسط علوم انسانی اداره می‌شوند، نوع نگاه به انسان و مبانی انسان‌شناسی اهمیت پیدا می‌کند.

پژوهشگر علوم دینی با بیان این که از نگاه آیت‌الله مصباح علوم انسانی ـ اسلامی، مهم‌ترین و سودمندترین علوم است، افزود: اگر علمی برای دنیا و آخرت یا تنها برای آخرت سودمند باشد، به دلیل بی‌نهایت بودن آخرت، سودمندی علم مزبور نیز همیشگی خواهد بود.

خانم لکزایی ادامه داد: انباشته شدن ذهن دانشجو از مفاهیم غیردینی آسیبی است که برطرف کردن آن بسیار دشوار است و مانع بزرگی در راه اسلامی‌سازی علوم به شمار می‌آید.

وی گفت: اسلامی نبودن برخی مطالب موجود در کتاب‌های درسی، یکی از انگیزه‌های طرح بازسازی علوم انسانی است که از سوی حوزه مطرح شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha