پایان نامه «دیدگاه فقهای معاصر پیرامون موضوع‌شناسی و احکام منجّزات مریض» دفاع شد

بانوی طلبه مؤسسه آموزش عالی ریحانة النبی(س) اراک از پایان نامه خود با عنوان «دیدگاه فقهای معاصر پیرامون موضوع شناسی و احکام منجّزات مریض» دفاع کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم فاطمه خاوری، طلبه رشته فقه و اصول مؤسسه آموزش عالی ریحانة النبی(س) اراک از پایان نامه خود با عنوان «دیدگاه فقهای معاصر پیرامون موضوع شناسی و احکام منجّزات مریض» با داوری حجت الاسلام علیرضا ایمانی و راهنمایی حجت الاسلام سعید حسنی دفاع کرد.

خاوری در دفاع از پایان‌نامه خود گفت: در آثار فقها و محدثان احادیث زیادی وجود دارد که مسلمانان را به وصیت سفارش می کند. شدت تاکید به اندازه ای است که بعضی از فقها قائل به وجوب وصیت شده اند.

وی افزود: در واقع کسی از فقها و حقوقدانان که در اساس وصیت اشکال کرده باشد؛ نیست. فرقی ندارد وصیت عین بالفعل باشد یا بالقوه و نیز وصیت به منافع می تواند منافع همیشگی یا موقت باشد نکته مهم در وصیت که جزء ذات وصیت می باشد، قید پس از مرگ است اما نکته چالش بر انگیزی که مورد اختلاف فقها قرار گرفته، این است که آیا منجزات مریض هم ملحق به وصیت است و نسبت به ثلث اموال متوفی نافذ می باشد؟

خاوری تصریح کرد : منجزات مریض مستقل از وصیت بوده و مثل سایر تصرفات انسان سالم از اصل اموال برداشته می شود. منجزات به معنای وفا کردن به وعده و قطعیت بخشیدن است.

وی اضافه کرد: منظور از مرض هم یا مرض مخوف یعنی مقارن با موت که نوعا منتهی به مرگ می شود یا غیر مخوف مثل سل یا سرطان می باشد مریض در مرض متصل به موت به دو صورت در اموال خود تصرف دارد.بصورت معوض یا غیر معوض در صورت اول اختلاف نظری وجود ندارد که تصرفات او مثل انسان سالم از کل مال نافذ است اما در صورت تصرفات غیر معوض یا این تصرفات به نحو محاباتی یا تبرعی در اموال خود بوده یا بصورت اقرار به مالی بر علیه خود، و اما دراین قسم یعنی تصرفات غیر معوض بحثهای فراوانی بین فقها و حقوق دانان وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha