علم، تقوا و طهارت درونی لوازم ذاتی طلبگی است

استاد و مشاور حوزه علمیه اصفهان اظهار داشت: برای تحقق کارآمدی فرصت طلبگی متخلق شدن به صفات اخلاقی صبر و شکر و توکل لازم و ضروری است، چرا که این صفات، زمینه‌ساز ایجاد صفاتی همانند صداقت، تواضع، خیرخواهی، گذشت، انصاف و حسن ظن هستند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، محسن دهقانی در نشست اخلاقی با موضوع فرصت طلبگی در جمع کارکنان، اساتید و طلاب مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان با اشاره به تعریف فرصت و هویت و تعامل این دو مفهوم، گفت: فرصت یعنی شرایط و موقعیت‌هائی که قابلیت تبدیل شدن به منفعت را دارد. هر چه میزان دریافت فرصت‌ها در فرد بیشتر باشد، موفقیت او به همان نسبت افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: هویت طلبگی همان شاخصه‌هایی است که سبب تمایز طلبه با دیگران می‌شود و طلبگی بدون آنها قابل تصور نیست. بین هویت طلبگی و فرصت طلبگی تعامل مثبت برقرار است. هر چه هویت طلبگی در فرد ملموس‌تر باشد، میزان استفاده از فرصت‌های طلبگی بیشتر است؛ در مقابل هر چه میزان درک فرصت‌های طلبگی بیشتر باشد، باعث تقویت هویت طلبگی می‌شود.

این مشاور در ادامه راهکارهای درک فرصت‌های طلبگی را عنوان کرد و گفت: برخی راهکارها به طلبه کمک می‌کند از این فرصت‌ها بهره بیشتری ببرد، از جمله این راهکارها، تبارشناسی است. تبارشناسی به این معنی است که بدانیم از چه سلسله‌ و نسلی هستیم. اگر دقت کنیم درمی‌یابیم که از نسل انبیاء هستیم؛ به نسل خود افتخار می‌کنیم و برای خود ارزش قائل می‌شویم. راه انبیاء دعوت به سوی خداست و ما همان رسالت را بر دوش داریم. لازمه تاثیرگذاری دعوت به سوی خدا، برخورداری از لوازم ذاتی طلبگی یعنی علم و تقوا و طهارت درونی است.

استاد دهقانی، تقویت نشاط طلبگی، اصل‌شناسی و نسل‌شناسی، دوری از آسیب‌های طلبگی و رعایت قوانین موفقیت، راهکارهای دیگر بهره‌مندی از فرصت‌های طلبگی برشمرد.

وی در راستای تبیین این راهکارها افزود: لازمه نشاط طلبگی نظم، برنامه‌ریزی، تمرکز مثبت و تلاش مداوم است. دانش و مهارتی که به ما در جهت تعامل بهتر با کودک، نوجوان و جوان یاری می‌رساند، ذیل مفهوم نسل‌شناسی شناخته می‌شود. قوانین موفقیت در زندگی که موجب تقویت عزتمندی و اراده و تقویت روحیه حق‌پذیری است، به ارزش‌های وجودی فرد وابسته است.

این استاد مشاور اظهار داشت: برای تحقق کارآمدی فرصت طلبگی متخلق شدن به صفات اخلاقی صبر و شکر و توکل لازم و ضروری است چرا که این صفات، زمینه‌ساز ایجاد صفاتی همانند صداقت، تواضع، خیرخواهی، گذشت، انصاف و حسن ظن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha