حجت الاسلام قائمی در جلسه درس اخلاق در جمع اساتید و طلاب گفت: بالاترین مرتبه یقین، یقین انبیا(ع) است که از مشاهده حضوری حاصل میشود و سبب عصمت آنان از خطاها میگردد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، معاون فرهنگی تربیتی مدرسه علمیه فاطمه بنت اسد(س) بسطام از برگزاری جلسه درس اخلاق خبر داد و گفت: این جلسه درس اخلاق با حضور استاد اخلاق در این مدرسه علمیه برگزار شد.
حجت الاسلام قائمی در ابتدای سخنان خود در این جلسه بیان کرد: یقین مرتبهای عالی از معرفت و از بالاترین مراحل سلوک و کمالات انسانی است.
وی تصریح کرد: اهل معرفت و علمای اخلاق یقین را در مراتب نازله آن نوعی ادراک و علمی حصولی میدانند که بر قلب مستولی میشود، شکی در برابر ندارد و قابل تحول و زوال نیست؛ زیرا حقیقت یقین، همان علم منزه و صافی استکه پس از رفع حجاب و رفع کدورات و خطیئات برای نفوس پاک و صاف حاصل میشود.
این استاد اخلاق افزود: در مراتب بالاتر، یقین نوعی مکاشفه است که قلب با مشاهده آیات الهی ترقی میکند و به مشاهده صفات الهی دست مییابد. در این حال حقتعالی بر او تجلی میکند و قلب او از ایمان پر میشود و خداوند طعم محبت و قرب را به او میچشاند.
وی اظهار داشت: علمای اخلاق و عرفان با توجه به آیات قرآن برای یقین سه مرتبه بیان کردهاند: علمالیقین؛ عینالیقین؛ حقالیقین، علمالیقین، اعتقاد ثابت و جازم مطابق با واقع است که غالباً حاصل مقدمات و استدلالات علمی است، این علم حصولی است، عینالیقین، مشاهده و دیدن مطلوب با چشم دل است که بهمراتب واضحتر از دیدن با چشم سر است؛ حقالیقین فنای بنده از علم خود و تحقق به حقیقت علم حقتعالی است، در این مرتبه، میان شاهد و مشهود و عاقل و معقول، وحدت معنوی و ربط حقیقی حاصل میشود، به گونهای که عاقل ذات خود را رشحهای از فیض معقول و مرتبط با او میبیند.
حجت الاسلام قائمی درپایان خاطرنشان کرد: اگر این علم و یقین به قلب وارد شود، به تدریج برای شخص اطمینان حاصل میشود در مرتبه بعد، چشم ملکوتی قلب باز میشود و به مشاهده حضوری، به حقیقت دست مییابد، بالاترین مرتبه یقین، یقین انبیا(ع) است که از مشاهده حضوری حاصل میشود و سبب عصمت آنان از خطاها میگردد.
نظر شما