مسلمان باید، نسبت به مسلمان دیگر چشم، دلیل و مرآت باشد

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمان در جمع کادر و طلاب مدرسه علمیه تخصصی رکن الهدی کرمان گفت: مسلمان باید، نسبت به مسلمان دیگر چشم، دلیل و مرآت باشد؛ یعنی برایش آیینه باشد. مرآت هم به خاطر ویژگی هایی که دارد از جمله این که همه محاسن و معایب چهره را نشان می دهد و همه چیز را به همان اندازه که هست نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم مرحمت محمدی مدیر حوزه علمیه خواهران  استان کرمان در جمع کادر و طلاب مدرسه علمیه تخصصی رکن الهدی کرمان به ایراد سخن پرداخت و به روایت معلی بن خنیس از امام صادق(علیه السلام) درباره حقوق هفت گانه مسلمان بر مسلمان اشاره کرد.

وی تصریح کرد: آسان ترین این حقوق را این گونه بیان می کنند که؛ بپسندی برای مسلمان آنچه را برای خود می پسندی و هر چه برای خود نمی پسندی برای او هم نپسندی.

محمدی ضمن تبیین روایتی دیگر در این خصوص گفت: برخی در قیامت به خاطر حرکت سیاهی چشمشان که باعث آزار دیگری شده سالها  معطل می مانند و اگر نگاه و حرکات بدن ما کسی را آزار داد، مواخذه می شویم.

وی ادامه داد: حق این است که از خشم مسلمان دیگر  اجتناب کنی، مرضات او را دنبال کنی و اوامرش را اطاعت کنی. حق دیگر اینکه به او با جان، مال، زبان و پایت کمک کنی. گاهی می توان با زبان آبرویی را حفظ کرد و معین مسلمان دیگر بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران کرمان اظهار داشت: مسلمان باید، نسبت به مسلمان دیگر چشم، دلیل و مرآت باشد؛ یعنی برایش آیینه باشد. مرآت هم به خاطر ویژگی هایی که دارد از جمله این  که همه محاسن و معایب چهره را نشان می دهد و همه چیز را به همان اندازه که هست نشان می دهد.

وی افزود: وقتی می خواهیم عیوب را بگوییم، نقاط قوت را هم ذکر کنیم. گاهی فقط سراغ معایب می رویم. گاهی یک چیز را خیلی بزرگ می کنیم. حتی در نقل قول ها همان کلمات گوینده سخن را به کار ببریم؛ زیرا وقتی کلمه را تغییر می دهیم معنی عوض می شود یا باید بگوییم برداشت من چنین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha