عملکرد مرکز نشر هاجر در سالی که گذشت

مدیر عامل مرکز نشر هاجر گفت: خرید ۲۸هزار مجلد کتاب به ارزش ۲۵میلیارد ریال برای ۲۰۰ کتابخانه‌ی مدارس علمیه خواهران و برپایی ۴۱ نمایشگاه کتاب با شعار "کتاب عمیق ره‌توشه تبلیغ" در ۳۷ شهر، اهم فعالیت‌های مرکز نشر هاجر در سال ۱۴۰۲ بوده است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران کشور، احمد شایان‌فر مدیر عامل مرکز نشر هاجر، این انتشارات را ناشر تخصّصی در حوزه زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران معرفی کرد و گفت: این مرکز، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ آغاز و طی ۲۰ سال فعالیت، بیش از ۸۰۰ عنوان اثر کتاب چاپ کرد که از این تعداد، حدود ۲۵۰ عنوان آن، متعلّق به بانوان و طلاب مدارس علمیه خواهران بوده است.

وی توانمندی طلاب در امر نویسندگی را ستود و با تاکید بر اینکه رویکرد مرکز نشر هاجر، تالیف و انتشار آثار در موضوعات مختلفی چون: ادبیات، رمان، داستان و خصوصاََ زنان و خانواده است، گفت: بحمدالله در سال ۱۴۰۲، فعالیت‌های گسترده‌ای داشتیم و از ۲۰۰ عنوان اثر که به مرکز نشر هاجر ارائه شد، پس از بررسی در شورای نشر و شورای علمیِ مرکز، ۲۹ عنوان اثر به زیور طبع، آراسته شد که از این تعداد، ۲۴ اثر، تالیف بانوان، طلاب و اساتید مدارس علمیه خواهران می‌باشد.

مدیر عامل مرکز نشر هاجر با بیان اینکه از ابتدای فروردین ۱۴۰۳ تاکنون، ۶ عنوان اثر دیگر به مرحله چاپ رسیده است، اظهار امیدواری کرد که این کتاب‌ها به یاری خدا در نمایشگاه کتاب امسال، توسط مسئولین محترم حوزه علمیه، رونمایی شود.

وی به بازدید سال گذشته‌ی مقام معظم رهبری از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و توصیه معظم‌له در خصوص دقت در عدم غلبه‌ی کتاب‌های ترجمه بر کتاب‌های تالیفی پرداخت و افزود: ایشان این مسئله را به عنوان یک عیب و ایراد در کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان معرفی کردند که بعد از نمایشگاه و فرمایش ایشان، اقدام به تشکیل کارگروه کودک و نوجوان، با حضور اساتید نویسنده، طراح و کارشناسان مختلف در حوزه کودک و نوجوان کردیم و پس از شناساییِ موضوعات اولویت‌دار، برای آنها گروه تالیفی مشخص کردیم.

این فعّال حوزه کتاب و کتابخوانی افزود: از سال گذشته تاکنون، چندین اثر در حال تالیف است که امیدواریم انشاالله در سال ۱۴۰۳، شاهد رونمایی آن باشیم.

وی به معرفی سایر برنامه‌هایی که نشر هاجر در سال ۱۴۰۲ داشته‌ است پرداخت و اظهار کرد: یکی از این اقدامات، برگزاری نهمین دوره نمایشگاه‌های تخصصی کتاب، ویژه مدارس علمیه خواهران که با شعار "کتاب عمیق ره‌توشه تبلیغ" و مشارکت معاونت محترم پژوهش مرکز مدیریت در ۳۷ شهر، از هفته کتاب آغاز شد و تا هفته پژوهش ادامه داشت.

شایان‌فر افزود: در این نمایشگاه که با مشارکت بیش از ۷۰ ناشر و با بیش از یک هزار عنوان اثر در قالب ۴۱ نمایشگاه تشکیل شد، علاوه بر ۲۵درصد تخفیف که در قیمت کتاب‌ها برای خریداران لحاظ شد، ۲۵درصد هم در قالب یارانه کتاب‌ ارائه شد و نتیجه آن، استقبال خوب کتاب‌دوستان از این نمایشگاه بود.

از دیگر اقداماتی که مدیر عامل مرکز نشر هاجر به آن اشاره کرد، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی با محوریت تکنیک‌های مطالعه، نقد کتاب و سبک‌های نویسندگی بود که به گفته‌ی وی، با استقبال بسیار خوبی از سوی طلاب و اساتید مدارس علمیه مواجه شد و در سال ۱۴۰۳ هم با مدیریت و برنامه‌ریزی بهتر، این کارگاه‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

وی تجهیز کتابخانه‌های مدارس علمیه خواهران را که با همکاری و مساعدت معاونت محترم پژوهش حوزه علمیه انجام شد را دیگر اقدام مرکز نشر هاجر در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد و افزود: برای تجهیز این کتابخانه‌ها، مبلغ ۲۵میلیارد ریال کتاب در ۳۰۰ عنوان و ۲۸ هزار مجلد خریداری شد و با این اقدام، حدود ۲۰۰ کتابخانه از مدارس علمیه خواهران بحمدالله، تجهیز شد.

همایش "همسران همساز"، دیگر اقدام مرکز نشر هاجر بود که شایان‌فر پیرامون آن گفت: در ایام میلاد پرخیر و برکت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و همزمان با آغاز بیستمین سال فعالیت مرکز نشر هاجر، همایشی با موضوع گرامی‌داشت مقام زن و خانواده و با سخنرانی مدیر محترم حوزه علمیه خواهران، حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون و سرکار خانم ظهیری برگزار شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ عنوان از آثار نشر هاجر، به صورت الکترونیک و در اپلیکیشن کتابخوان عرضه شده و مخاطبین ما می‌توانند با مراجعه به این اپلیکیشن‌ها نسبت به دریافت فایل الکترونیکی کتاب‌ها اقدام نمایند، گفت: تمامی کتاب‌های مرکز نشر هاجر در سایت اینترنتی این مرکز، بارگذاری شده و حدود ۵۰۰۰ جلد کتاب از سایر ناشرین نیز، در سایت اینترنتیِ این مرکز موجود است که علاقه‌مندان می‌توانند از طریق همین فروشگاه الکترونیکی که بیش از ۹۵ درصد از کتاب‌های آن، همواره بین ۱۰ تا ۳۰ درصد تخفیف دارد، خرید نمایند.

وی آثار مرکز نشر هاجر را از غنای معرفتی نسبتاً خوب، برخوردار دانست و با تاکید بر اینکه بازطراحی و چاپ مجدّد برخی عناوین منتشره، اقدام دیگری از جانب این انتشارات است، گفت: کتاب همسران همساز (مقابله با عوامل تعارضات زناشویی) در ۵ نوبت، کتاب قصه‌های مهتاب (خاطرات بانو خدیجه مجتهدی از قبل انقلاب تا پس از جنگ) در ۴ نوبت، کتاب لشکر نامرئی (تالیف استاد رضایی با موضوع جنگ شناختی) در ۳ نوبت چاپ و در بازار کتاب، عرضه شده است.

مدیر عامل مرکز نشر هاجر به پویش‌های کتابخوانی اجرا شده در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان سال جاری هم اشاره‌ی کوتاهی داشت و اظهار کرد: بحمدالله ۶ عنوان اثر در فروردین امسال چاپ شد که انشاالله امیدواریم در نمایشگاه کتاب، رونمایی آن انجام شود.

وی برنامه‌هایی که در سال ۱۴۰۳ آغاز شد را در حقیقت، آغاز دهه سوم فعالیت‌های مرکز نشر هاجر دانست و افزود: حرکت در مسیر تولید آثار ارزشمند با محوریت زن، خانواده، کودک و نوجوان، شناسایی بانوان توانمند در زمینه نویسندگی، طراحی، تکنولوژی آموزشی، ویراستاری و انجام فراخوان آثار کتاب کودک و نوجوان در موضوعات حجاب و عفاف، خانواده و دختران، از دیگر برنامه‌های ما در مرکز نشر هاجر خواهد بود.

شایان‌فر با اعلام این مطلب که در سال گذشته و در هفته‌های "کتاب" و "پژوهش"، بیش از ۲۰۰ عنوان اثر در استان‌های: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و تهران رونمایی شد، افزود: این اتفاق مبارک، با همکاری و همّت مدیریت‌های استانی شکل گرفت و از این تعداد اثر، ۳۰ عنوان به نشر هاجر اختصاص داشت و مابقی، آثاری بود که طلاب و اساتید نویسنده و توانمند، آنها را در شهرهای خود چاپ کرده بودند.

وی از جذب و بکارگیری نویسندگان حوزه‌ی کودک و نوجوان و نیز اساتید بخش پاسخگویی به شبهات خبر داد و اعلام کرد: انشالله از همین اردیبهشت ماه، از نویسندگانی که در عرصه پاسخ به شبهات روز و نیز عرصه کودک و نوجوان فعالیت دارند و در این موضوعات آثاری برای ارائه دارند، دعوت خواهد شد که در فراخوان شرکت نمایند.

مدیر عامل مرکز نشر هاجر در پایان، ضمن دعوت از تمام طلاب، اساتید و بانوان زمین جهت انتشار آثار آنها گفت: مرکز نشر هاجر آمادگی دارد تا پس از طی مراحل ارزشیابی و ارزیابی آثار و دریافت نمرات لازم، نسبت به حمایت از چاپ آثار، اقدام لازم را به عمل آورد.

گفتنی است فروشگاه مرکز نشر هاجر، واقع در قم، خیابان معلم، مجتمع ناشران است که با بیش از ۳۰۰۰ عنوان کتاب در موضوعات مختلف و مشارکت بیش از ۲۵۰ ناشر، در خدمت کتاب‌دوستان و علاقه‌مندان به کتابخوانی می‌باشد.

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha