کد خبر: 132420
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۵۴
مقام عبودیت هدف غایی تربیت است

استاد اخلاق مدرسه علمیه امام علی(ع) برادران میناب گفت: مقام عبودیت هدف غایی تربیت است و در سلام نماز مقام عبودیت پیامبر صلوات الله علیه مقدم بر مقام رسالت ایشان شده است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه/ هرمزگان، حجت الاسلام و المسلمین میرهاشمی، استاد اخلاق و حوزه علمیه برادران میناب در اجلاسیه یک روزه مدیران و معاونین پژوهشی و فرهنگی مدارس علمیه خواهران استان هرمزگان که روز گذشته در مدرسه علمیه حضرت زینب(س) میناب برگزار شد، به نکته تربیتی آیه ۳۰ سوره مبارکه بقره آیه ۳۰ سوره مبارکه بقره" وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ ۖ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ" پیرامون مقام خلیفه اللهی انسان اشاره کرده و افزود: اگر بخواهیم به بحث تربیت به عنوان یک موضوع در عالم خلقت توجه کنیم، هر علتی چهار بخش دارد که یکی از آن علت مادی آن است، انسان توانایی این را داشت که رشد کند و به کمال برسد، انسان یک ویژگی خاص دارد که همانا قابلیت رشد و تربیت داشتن است.

وی با استناد به سوره مبارکه ذاریات" وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِیَعۡبُدُونِ" اشاره کرده، مقام عبودیت انسان را تشریح و بیان داشت: بین عبودیت و عبادت، تفاوت است، مقام عبودیت هدف غایی تربیت است و در سلام نماز مقام عبودیت پیامبر صلوات الله علیه مقدم بر مقام رسالت ایشان شده است.

مقام عبودیت هدف غایی تربیت است

حجت الاسلام والمسلمین میر هاشمی به ویژگی های مربی اشاره کرده و اظهار کرد: مربی باید دو رکن داشته باشد، علم و تقوا با هم. مربی نمی تواند بدون اینکه علم اخلاق و تربیتی داشته باشد، متولی تربیت شود و کسی می تواند راه تربیت را بپیماید که از روی علم دین پیش ببرد و علاوه بر داشتن علم، خودش نیز مسیر را طی کرده باشد و دارای تزکیه و تقوای الهی باشد تا بتواند از دیگران نیز دستگیری کند.

استاد اخلاق مدرسه علمیه برادران میناب به جایگاه و نقش مهم بانوان در جامعه اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: بانوان علاوه بر ایفای نقش مهم اجتماعی خود، نقش مهم تربیتی مادری در خانه و خانواده دارند که چه بسا این نقش از همه ی نقش های بانوان بالاتر باشد چون تربیت یک انسان را در بر دارد که جامعه را می سازد، دکتر حسابی بیان می‌کند که تحت تربیت دو بانو قرار است "مادر و همسرش"، خیلی خوب است انسان به این نقش توجه داشته باشد.

مقام عبودیت هدف غایی تربیت است

وی در ادامه یکی دیگر از ویژگی های مربی را بیان داشت و افزود: یکی دیگر از شرایط مربی که خیلی کمک کننده است، مهربانی است، رد پای مهربانی را می توان در لا به لای تعالیم دینی، یافت که تمام متربیان، متوجه آن می شوند و باعث می شود اثر تربیت مضاعف شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرهاشمی در پایان حدیثی طولانی از حضرت زهرا سلام الله علیها را بیان داشت و خاطر نشان کرد: روزی زنی نزد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) وارد شد و گفت مادری دارم ضعیف و ناتوان که برای انجام نماز، مسئله ای برایش پیش آمده و مرا فرستاده است تا پاسخ آن را از شما دریافت نمایم. حضرت زهرا (سلام الله علیها) پس از گوش دادن به سخنان آن زن، جوابش را داد. سپس آن زن سئوال دیگری را مطرح کرد و حضرت دوباره جواب او را داد. و به طور مرتب آن زن سئوالات دیگری را مطرح کرد تا آن که به ده مرتبه رسید و حضرت زهرا (سلام الله علیها) بدون هیچ گونه احساس و اظهار ناراحتی و بلکه به عطوفت پاسخ او را بیان می نمود. پس از آن، زن خجالت زده شد و گفت شما را خسته و ناراحت کردم، بیش از این مزاحم شما نمی شوم. حضرت زهرا (سلام الله علیها) اظهار نمود خیر، برای من زحمتی نخواهد بود. سپس افزود چنانچه شخصی اجیر شده باشد تا باری سنگین را به جایی ببرد و در ازای آن مبلغ صد هزار دینار مزد بگیرد آیا ناراحت می شود؟! آن زن در جواب حضرت گفت خیر. بعد از آن فرمود من برای هر سؤال که جوابش را بگویم اجیر تو هستم و مزد و پاداش آن نزد خداوند متعال به ارزشی بیش از آنچه که در این جهان است می باشد. پس اکنون آنچه می خواهی سؤال کن و برای من ناراحت مباش که از پدرم رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که فرمود علما و دانشمندان، شیعیان و پیروان ما در روز قیامت در حالی محشور می شوند که تاج کرامت بر سر نهاده اند. چون آنان در دنیا بر هدایت بندگان خدا تلاش و کوشش داشته اند، مورد لطف و رحمت خداوند قرار می گیرند و هدایا و خلعت های فراوان و گرانبهای بهشتی از جنس نور تقدیمشان می شود. سپس منادی الهی ندا می دهد که: ای سرپرستان یتیمان آل محمد که: آنها را در روزگار یتیمی و محرومیت از وجود ائمه خود هدایت و راهنمایی کردید! اینها شاگردان و یتیمانی هستند که شما آنها را سرپرستی و هدایت نمودید، پس از خلعت هایی که به شما ارزانی شد، به آنها نیز بدهید. در این هنگام علما به اندازه علومی که مردم از آنها فراگرفته اند به آنها خلعت می دهند تا جایی که برخی از مردم صد هزار خلعت نصیب آنها می شود. و پس از آن خداوند از فضل خود خلعت های علما را فزون و مضاعف می گرداند. پس از آن حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمود ای بنده خدا، ارزش یکی از آن خلعت ها، هزار بار بیش از آنچه است که در این دنیا وجود دارد و خورشید بر آن می تابد. چون که چیزهای این دنیا، هر چند هم به ظاهر ارزش والایی داشته باشد، اما فاسدشدنی و فناپذیر است.(بحارالانوار، جلد ۲، صفحه ۳).

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha