نویسنده کتاب "رهپویان پژوهش" گفت: از من، بیش از ۱۵۰ اثر منتشر شده که لیست آن در پایگاه اندیشورزان حوزه لیست شده و در میان آنها میتوانم به فرهنگنامه ۹جلدی فاطمی، درّرالکلام ۵جلدی فاطمی، ملکوت اخلاق، جام عبرت، مبانی و راهبردهای جهاد اقتصادی به عنوان شاخصترین کتابها، اشاره کنم.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران کشور، سید حسین اسحاقی نویسنده کتاب "رهپویان پژوهش" با بیان اینکه نویسندگی، ذوق، قریحه و رویکرد فطری و ذاتی برخی از انسانهاست، گفت: اگر شرایط مناسب برای این افراد فراهم شود، این قریحه به بلوغ و تبلور خواهد رسید.
وی در خصوص انگیزه ورود خود به فضای نویسندگی و نوشتنِ کتاب، گفت: پس از آنکه به رسانه ملی و مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما وارد شدم و شرایط را جهت پرورش استعدادهای خویش، مناسب دیدم، نسبت به قلمزدن و نوشتن، تمام اهتمام خود را به کار بستم و از آن زمان تاکنون، بیش از ۱۵۰ جلد کتاب و دهها مقاله علمی - پژوهشی، علمی - ترویجی و تخصصی و فرهنگی را به جامعه هدف تقدیم نمودم.
این نویسندهی پُر آثار کشورمان با اشاره به اینکه تعدادی از پژوهشها و کتابهای او به صورت فردی، برخی گروهی و تعدادی دیگر را نظارت و راهنمایی داشته است، افزود: این نظارتها در عرصههای مختلف آموزش و پرورش، صدا وسیما، مرکز پژوهشهای اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حج و زیارت و حوزههای علمیه خواهران و برادران بوده است.
سیدحسین اسحاقی کتاب "رهپویان پژوهش" که توسط مرکز نشر هاجر، ناشر تخصصی زن و خانواده چاپ شده است را، به عنوان یکی از کتب پرفروش سال که مورد استفاده محققان قرار گرفته است، معرفی کرد و افزود: نظام آموزش، بر سه پایه آموزش، پژوهشمحور، تربیتمدار بنا شده و در واقع این تحقیق و پژوهش است که به نوسازی و نوآوری نظام آموزش کمک میکند و آن را از کُهنگی نجات داده و به سوی معاصرسازی و پاسخگویی به نیازهای روز آمد سوق میدهد.
وی ادامه داد: از این رو آشنایی و داشتن مهارتهای پژوهشی برای رویکرد به تولیدات دینی و گسترش مرزهای دانش، ضرورتی انکار ناپذیر است و در حقیقت این آثار، در پاسخ به این نیازها و مساعدت به مهارت پژوهشیِ نوآموزان، فراهم آمده است.
نویسنده کتاب "رهپویان پژوهش" با بیان اینکه ورود به عرصهی نویسندگی، فکر بالنده، اطلاعات، مهارت، دانش عمومی، نهراسیدن و وارد گود شدن لازم دارد، خطاب به طلاب جوان اظهار کرد: اساساََ نوشتن را باید با خوانش و نوشتن آموخت؛ طلاب جوان با شجاعت، تقویت دانش و مهارتهای نویسندگی، به تدریج وارد عرصهی نویسندگی شوند و با تمرین و ممارست، صاحب سبک شده و سَری در بین نویسندگان بیابند.
وی با ابراز خُرسندی از مواجهه با آثار نوقلمان، دانشجویان و طلاب جوان و آرزوی موفقیت و اثرگذاری مضاعف برای آنان افزود: بنده به عنوان مبلّغ، سعی میکنم افزون بر قدرت بیان، به توانمندیِ بیانی و ارائهی خطابی نیز مجهّز شوم، تا بتوانم از طریق فضای حقیقی و مجازی، معارف اسلامی، آموزههای قرآنی و مکتب اهلبیت علیهم السلام را به جامعه هدف منتقل کنم.
سیدحسین اسحاقی با تاکید بر اینکه کتابهای او تنوّع فراوان دارد و قالبهای ارائه آن نیز متفاوت است، افزود: این کتابها، قابلیت استفاده برای کودک، نوجوان، جوان، فرهنگ عمومی، مخاطب خاص و افراد متخصص را دارد.
نویسنده کتاب "رهپویان پژوهش" قالب ارائه مفاهیم و محتوا را برای جذب مخاطب، مهم دانست و با اشاره به اینکه با توجه به مقتضای حال و شرایطِ مخاطب، باید قالبها و نوع ارائه را برای انتقال مفاهیم دینی در نظر گرفت تا از اقبال مناسبتری برخوردار شود، گفت: چنانچه آثار نو پدید باشد، فقر منابع و فقدان پیشینه و نیز لزوم ایجاد توازن بین ساختار، محتوا و شکل نوشتار که متناسب با جامعه هدف و مخاطب تغییر میکند، از موانع کار به شمار میرود.
وی هر اثری را نیازمند بازخوانی و ویرایش جدید متناسب با نیازهای روز دانست و با تاکید بر اینکه اگر اثرهای ادبی، در قالب استاندار تولید شود، عُمر آن بیش از یک دهه خواهد بود، گفت: با سرعت تغییرات در دانش و مهارت، قالب آثار، نیازمند بازنگری و بازنویسی است.
سید حسین اسحاقی با تشکر از منتقدین آثارش افزود: در دهه اخیر، کم و بیش با انتقاداتی در جهت تقویت تولیدات ادبیام، مواجه بودم که آنها را به عنوان هدایای علمی، بر دیده منّت نهادم و در مرحله بازنویسی، مورد توجه قرار خواهم داد.
نویسنده کتاب "رهپویان پژوهش" خاطرنشان کرد: از من، بیش از ۱۵۰ اثر منتشر شده که لیست آن در پایگاه اندیشورزان حوزه لیست شده و در میان آنها میتوانم به فرهنگنامه ۹ جلدی فاطمی، درّرالکلام ۵ جلدی فاطمی ، ملکوت اخلاق، جام عبرت، مبانی و راهبردهای جهاد اقتصادی و.... به عنوان شاخصترین کتابها، اشاره کنم.
وی به معرفی آخرین کتابها و مقالاتی که از خود منتشر کرده پرداخت و اظهار داشت: "الگوی رفتاری و گفتاری پلیس تراز در مواجهه با بیحجابی و سایر ناهنجاریهای اجتماعی"، "فرهنگواره اخلاقی نمازگزاران، "دستمایهی ائمه محترم جماعات در بین الصلاتین" "امتیازات، بازدارندهها و پیشرانهای پژوهش در حوزههای علمیه، به عنوان آخرین کتابها و مقالهای در مورد تقویت پژوهش گروهی با نام "تطوّرات پژوهش گروهی حوزه علمیه قم در سدۀ اخیر"، به عنوان آخرین مقالهای است که تالیف نمودم و قرار است که انشاءالله در سالروز پاسداشت سده اخیر حوزههای علمیه، رونمایی شود.
انتهای پیام/
نظر شما