از ابراهیم خلیل تا سید ابراهیم

از ویژگی های اسوه های تاریخی همین بس که سبب جهت سازی در مسیر پیش رو خواهند شد و از ویژگی های لاینفک اسوه های سالم و صالح نیز همین بس که سبب پرورش اسوه های سالم برای آیندگان و مسیر پیش رو می گردند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران کشور، حجت‌الاسلام بطحائی‌گلپایگانی در یادداشتی نوشت؛ در این ایام که ذهن انسان های خداجو و حقیقت طلب در بهت فقدان شهید جمهور عزیز و مغتنم می باشد و قلب ها در تلاطم این غم می تپد ، نگارنده این نوشته بر خود دید که با قلم فرسایی در این اتفاق جهت ساز، سهمی در ترویج این شهید اسوه داشته باشد.

از ویژگی های اسوه های تاریخی همین بس که سبب جهت سازی در مسیر پیش رو خواهند شد و از ویژگی های لاینفک اسوه های سالم و صالح نیز همین بس که سبب پرورش اسوه های سالم برای آیندگان و مسیر پیش رو می گردند.

برای نمونه می توان به ابراهیم نبی(علیه اسلام) که قرآن کریم از آن حضرت به عنوان یک شخصیت برگزیده صالح دنیوی و اخروی و تسلیم محض در برابر خالق متعال یاد می کند اشاره کرد و در رابطه آن حضرت تعبیری دارد که می فرماید ؛ او کسی است که روی دل را به پاکی و خلوص، متوجه خدا کرد و دلش به یاد خدا ؛ قوی و مطمئن شد و در نهایت خداوند متعال او را حبیب، دوست و خلیل خود مورد خطاب قرار داد.

خداوند متعال از ابراهیم نبی به عنوان یک شخصیت بردبار و دلسوز یاد می کند و می فرماید که او یک امت خداپرست بود و همواره شکرگزار نعمت های الهی بوده.

حضرت ابراهیم نبی(علیه السلام) به دلیل ایمان و نیکوکاری در مسیر بندگی و تلاش در به سرانجام رساندن رسالتش ؛ مورد توجه خاصه الهی قرار می گیرد تا حدی که می فرماید؛ خداوند جلّ و علی بر او سلام فرستاده است.

از ویژگی های ابراهیم نبی ، برخورداری از بصیرت خاص بود که به همین سبب، خالص و مخلص درگاه الهی گردید و به دلیل سربلند بودن در آزمون های گوناگون الهی ؛ خداوند متعال او را به امامت منصوب می کند.

ذات اقدس اله او را لسان صدقی برای آیندگان گمارده به گونه ای که به عنوان یک نماد و اسوه مبارزه با بت پرستی و الگوی نیکو برای مؤمنان و امت اسلام معرفی گردیده است.

لذا با دید ژرف نگرانه و غور در آیات نورانی به وضوح میابیم؛ چه الگویی بهتر از آنکه از جانب خالق جهان هستی که در آخرین کتاب آسمانی نازل شده بر قلب مبارک و مقدس آخرین پیامبر راستنیش اشاره کرده، برای بشریت وجود دارد؟

آدمی با تشبث و توسل به الگوهای قرآنی می تواند نه تنها خود را به سرانجام مطلوب برساند و از تمام فراز و نشیب های مورد امتحان بشری سربلند فارغ شود که حتی از باب اثر وضعی تمامی عوالم، خودش یک اسوه و الگویی صالح برای معاصران و آیندگانش گردد.

آری این امر محقق نخواهد شد مگر آنکه صاحب بصیرت باشد تا بتواند با تشخیص مسیر حق و ولایت مداری به آن سرانجام نیک نائل گردد.

آری می توان گفت شهید خدمت آیت الله سید ابراهیم رئیسی نه تنها هم نام حضرت ابراهیم خلیل(علیه السلام) بود که در عمل نیز حقا و انصافا از جهت زی طلبگی تا رسالت خدمتش و نیز از جهت ولایتمداری از امام عصر(ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) و نائب برحقش نیز سنگ تمام گذاشت و از تلاش حداکثری برخوردار بود همانطور که طبق روایت رسیده از حضرات معصومین(علیهم السلام) نام انبیا و اوصیاء پاک و مطهرشان بر رفتار و کردار آن شخص، اثرگذار است و آن شهید فقید ، مصداق اتم و اکمل این روایت نورانی است چراکه در خدمت به مردم و تلاش برای حصول ترازهای انقلابی حضرت امام(ره) که برخاسته از دین مبین اسلام است ، لحظه ای دریغ نداشت همان طور که رهبر معظم انقلاب در تعابیر گوناگون از آن شهید فقید یاد کردند و اینک بر ما است که ادامه دهنده ی راه اسوه های جهت ساز الهی باشیم إن شاءالله.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha