دیدار دبیر علمی کنگره ملاعبدالله بهابادی‌یزدی با مدیر حوزه‌های علمیه خواهران+ عکس

دبیر علمی کنگره ملاعبدالله بهابادی‌یزدی با حضور در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با مدیر این نهاد حوزوی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، آقای حسن عبدی‌پور، دبیر علمی کنگره ملاعبدالله بهابادی‌یزدی با حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، مدیر حوزه های علمیه خواهران دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار ابتدا آقای عبدی پور در مورد زندگی‌نامه علمی ملاعبدالله بهابادی یزدی از شخصیت‌های علمی جهان شیعه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ایشان اندیشمندی است که در حوزه نظر و عمل از دانش حکمت و منطق استفاده کرد.

وی افزود: حکمرانی ملاعبدالله به عنوان متولی و حاکم نجف اشرف بیانگر مدیریتی حکیمانه است و ایشان تلاش کرد حقوق شهروندان ادیان و مذاهب مختلف، اعم از شیعی، سنی و یهودی را رعایت کنند.

دبیر علمی کنگره ملا عبدالله بهابادی‌یزدی ادامه داد: رضایت‌مندی دولت‌های عثمانی و صفوی و مردم و علمای نجف اشرف از علامه بهابادی و بیت ایشان که بیش از دویست سال در آنجا حکمرانی کردند، نشان از کارآمدی و مدیریت عقلانی و تدبیر آنان است.

وی با اشاره به بعضی از تالیفات علامه بهابادی بیان کرد: حاشیه ملاعبدالله بهابادی‌یزدی از دیرباز به‌ویژه در حوزه‌های علمیه ایران و کشورهای اسلامی از متون درسی مهم به‌شمارمی‌رود وبعد از قریب ۴۰۰ سال که از وفات این شخصیت والا مقام می‌گذرد تاکنون بحث‌ها و تألیفاتش از متون درسی حوزهای علیمه شیعه و سنی بوده است.

عبدی پور در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که حوزه های علمیه خواهران در بحث برگزاری کنگره و ترویج دیدگاه ملاعبدالله بهابادی نسبت به زنان که بسیار دیدگاه خوبی بوده می تواند یاری گر باشد، خاطرنشان کرد: هدایت مقالات، پایان نامه ها و رساله های علمی طلاب خواهر به سمت فعالیت ها و تألیفات ملاعبدالله بهابادی نیز می تواند در شناساندن این شخصیت والامقام به جامعه و همچنین تربیت طلابی در تراز ملاعبدالله تأثیرگذار باشد.

در ادامه دیدار حجت الاسلام والمسلمین فاضل با اشاره به سیره علمی و رفتاری علما و بزرگان شیعه، اظهار داشت: علمای شیعه در زمان خود با توجه به تمام سختی‌ها و محدودیت‌ها، توانستند تأثیرگذاری فراوانی داشته باشند و آثار فاخری را نگاشته‌اند.

وی تأکید کرد: در باب معرفی بزرگان و علمای گذشته و معاصر شیعه بیش از پیش باید تلاش کرد تا همگان با شخصیت والای این افراد و آثارشان آشنا شوند و برگزاری کنگره ملاعبدالله بهابادی‌یزدی قدمی در همین راستاست که قابل تقدیر است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: امیدواریم خداوند توفیق دهد تا با احیای آثار علمایی همچون ملاعبدالله بهابادی بتوانیم گام های خوبی در مسیر علمی و پژوهشی برداریم و حوزه های علمیه خواهران در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد و آماده همکاری با دبیرخانه بزرگداشت ملاعبدالله بهابادی یزدی هستیم.

در بخش پایانی دیدار نیز خانم متولیان، معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران با اشاره به این که مشکل امروز جامعه ما این است که برخی از افراد به ویژه جوانان هویت خود را نمی شناسند چه برسد به هویت دینی؛ لذا در سردرگمی به سر می‌برند، اظهار داشت: معرفی شخصیت‌ها و بزرگان دینی و علمی می تواند در شناساندن هویت دینی و فردی جوانان به خودشان بسیار تأثیرگذار باشد.

وی افزود: برگزاری کنگره هایی نظیر کنگره بزرگداشت ملاعبدالله بهابادی یزدی به خوبی می تواند ابعاد مختلف دانشی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بزرگان را به جامعه بشناساند و امیدواریم بتوانیم در برگزاری این کنگره مشارکت خوبی داشته باشیم و ظرفیت حوزه های علمیه خواهران در عرصه های مختلف علمی، پژوهشی و فرهنگی و تبلیغی را در این عرصه به میدان بیاوریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha