آثار و جایگاه کسب علم در کلام رسول‌الله(ص)

استاد اخلاق حوزه گفت: فراگیری علم و دانش مسئله حائز اهمیتی نزد اسلام، پیامبر و اهل‌بیت(ع) است، به گونه‌ای که رسول خدا(ص) ارزش ثواب علم‌آموزی را از هزار انفاق، نماز و حج بالاتر نقل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شامگاه چهارشنبه در محفل معارفی حرم بانوی کرامت، بیان کرد: آیه ۱۸ سوره آل‌عمران که به آیه شهادت معروف است یکی از آیات مهم و تاثیرگزار قرآن‌کریم به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن‌کریم می‌فرماید؛ شَهِدَ ٱللَّهُ أَنَّهُۥ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَٱلۡمَلَـٰٓئِکَةُ وَأُوْلُواْ ٱلۡعِلۡمِ قَآئِمَۢا بِٱلۡقِسۡطِۚ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡعَزِیزُ ٱلۡحَکِیمُ، خدا و فرشتگان و اهل علم شهادت می‌دهند که خدا یکتاست و خدایی جز او نیست و قیام به عدالت نموده، هیچ معبودی جز او نیست، توانا و حکیم است.

استاد اخلاق حوزه افزود: در فواید خواندن مداوم آیه ۱۸ آل‌عمران سفارش شده است که خداوند بر خواننده آن، ۷۰ بار نظر می‌کند، از دنیا و آخرت بی‌نیاز خواهد شد و هنگام وفات، مرگ سختی را تجربه نخواهد کرد.

حجت‌الاسلام رفیعی باتوجه به آیه فوق مطرح کرد: این آیه از قرآن‌کریم به دلیل به کار برده شدن دو جمله لا اله الا هو، آیه توحیدی قرار گرفته است که خداوند در آن به سه شاهد در باب توحید اشاره کرده است‌.

وی اظهارکرد: وجود خداوند، ملائک و اوالعلم (اهل علم) شهادت‌دهنده مرتبه توحیدی‌اند، کسانی که اعتقاد به خدواند را مختص افراد جاهل و دور از علم می‌دانند، ادعایشان توسط این آیه از خداوند، بی اساس تلقی شده است.

استاد اخلاق حوزه گفت: نکته دیگری که خداوند در این آیه مطرح کرده‌ است، هم‌ردیف قرار دادن اهل علم(دانشمندان) با ملائک مقربین است اگرچه به تعبیر پیامبرگرامی اسلام و مفسرین قرآن کریم، اهل علم در این آیه به انبیا و ائمه‌اطهار(ع) تفسیر شده است اما معنای عام و کلی را افاده می‌کند که شامل دانشمندان و اوالعلم نیز، می‌شود.

وی ابراز کرد: فراگیری علم و دانش مسئله حائز اهمیتی نزد اسلام، پیامبر و اهل‌بیت(ع) است، به گونه‌ای که وقتی از رسول خدا در مورد ارزش ثواب تشییع جنازه و نشستن در مجالس عالم سئوال شد، ایشان فرمودند اگر میّت بر زمین باقی نمی‌ماند و برای تشییع وی عده‌ای حضور دارند تکلیف از بقیه ساقط است و باید به فراگیری علم پرداخته شود که ثواب آن از هزار انفاق، حج و نماز بالاتر است.

انتهای پیام/۱۲۱

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha