اعلام فراخوان جشنواره بانوی کرامت با موضوع ویژه «حوزه‎های علمیه، تبلیغ کارآمد و خانواده متعالی»

کرامتی از اعلام فراخوان هفدهمین دوره جشنواره بانوی کرامت با موضوع ویژه «حوزه‎های علمیه، تبلیغ کارآمد و خانواده متعالی» خبر داد و گفت: معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران در راستای راهبرد «نهادینه سازی و توسعه پژوهش» برنامه ۵ ساله، ذیل برنامه «فرهنگ سازی پژوهش» و نیز «توسعه محصولات پژوهشی» نسبت به احیا و برگزاری جشنواره بانوی کرامت اقدام نموده است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در جدیدترین برنامه خود اقدام به اعلام فراخوان هفدهمین دوره جشنواره بانوی کرامت نموده است. برای آشنایی بیشتر با این جشنواره و شیوه شرکت در آن گفت‌وگویی را با آقای مرتضی کرامتی، مدیرکل پژوهش‌های عمومی حوزه‌های علمیه خواهران ترتیب داده ایم که متن آن به این شرح است:

ـ با توجه به اعلام فراخوان جشنواره بانوی کرامت، رویدادهای علمی همچون جشنواره ها و همایش‌ها، چه جایگاهی در بین فعالیت های پژوهشی در حوزه‌های علمیه دارند؟

ظرفیت فعلی حوزه‌های علمیه خواهران که با تلاش طلاب، اساتید و تدابیر و اقدامات مدیران مدارس و راهبری ستاد و مدیریت های استانی از نخستین روزهای تاسیس حوزه های علمیه خواهران شکل گرفته امروز این نهاد دینی را در جایگاهی ارزشمند نشانده است.

معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران در راستای راهبرد «نهادینه سازی و توسعه پژوهش» برنامه ۵ ساله، ذیل برنامه «فرهنگ سازی پژوهش» و نیز «توسعه محصولات پژوهشی» نسبت به احیا و برگزاری جشنواره بانوی کرامت اقدام نموده است.

در برنامه ۵ ساله سیاست های متناظر با جشنواره دیده می شود از جمله: «تقویت و بهره گیری از جریان های خلاق فکری حوزوی در تولید علم و پاسخ گویی به نیازها»، «اهتمام به گسترش فرهنگ پژوهش و نهادینه سازی تولید علم»، «بکارگیری انواع قالب‌ها، شیوه‌ها و ابزارهای تأثیرگذار در ارائه محصولات پژوهشی.

اجرای این رویداد پژوهشی با عطف توجه به سیاست های فوق و تجارب ادوار گذشته، معاونت را بر آن داشت تا  هفدهمین دوره فراخوان بانوی کرامت را طراحی و اجرا نماید.

شایان ذکر است، در طول دو سال گذشته، شاهد برگزاری ۹ همایش ملی و بین المللی با محوریت مدارس علمیه خواهران با اخذ رتبه isc بودیم.

موضوعاتی نظیر جنگ بیولوژیک، راهکارهای تحقق الگوی مطلوب زن مسلمان، هویت عصری زنان، ملزومات تحقق الگوی زن سوم مسلمان، مهدویت و تربیت، خانواده و امنیت، برسی ابعاد سیره و آثار علمی علامه حسن زاده آملی و علامه مصباح یزدی محملی برای تولید و عرضه مقالات علمی، برگزاری نشست ها و کرسی های متعدد با مشارکت مراکز و مؤسسات علمی شد تا حوزه های علمیه خواهران بیش از گذشته در رصد پژوهشی مجامع علمی کشور قرار گیرند.

با این توضیحات باید گفت برگزاری جشنواره ها و همایش های علمی از ارکان مهم پژوهشی در راستای دستیابی به اهداف مندرج در برنامه ها و اسناد راهبردی حوزه های علمیه است.

ـ از سابقه جشنواره بانوی کرامت گفته شد، لطفا آمار و اطلاعاتی در خصوص سوابق و ادوار گذشته جشنواره ارائه فرمایید.

سال ۱۳۸۲ در حالی که ۶ سال از تاسیس «مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران» گذشته بود شاهد برگزاری اولین دوره جشنواره بودیم. در آن زمان دستاوردهای گوناگون پژوهشی به معاونت ارسال گردید که در نهایت ۱۶۰۰ اثر را در بر می گرفت. در ادوار گذشته بیش از ۳۸ هزار اثر پژوهشی در قالب های مختلف در این جشنواره ثبت شده. از این میان ۱۰۷۰ اثر حائز شرایط برگزیدگی و در نهایت منتخب کشوری شدند.

جشنواره بانوی کرامت فرایندی است که نتایج برنامه های پژوهشی مدارس علمیه در آن متبلور می شود. جشنواره های درون سازمانی و به طور خاص این جشنواره، فرصت رصد داشته ها، اندوخته ها و فراورده های واقعی حوزه علمیه خواهران است برای برنامه ریزی راهبردی و تصمیم گیری های مدیران پژوهشی با توجه به واقعیت های موجود در ستاد و صف.

نکته حائز اهمیت نگاه برون سازمانی در این دوره است. با شرایط ایجاد شده تمامی پژوهشگران خانم و آقا و به ویژه طلاب امکان ارسال اثر در بخش ویژه جشنواره را خواهند داشت.

-   در خصوص موضوع بخش ویژه جشنواره و اولویت انتخاب این موضوعات توضیحاتی ارائه فرمایید.

موضوع بخش ویژه با لحاظ اولویت موضوعات کاربردی و چالش‌های جامعه با رویکرد مسائل زنان و خانواده مطرح شده است.

با توجه به اینکه مسائل مرتبط با مسائل زنان و خانواده به عنوان مأموریت حوزه های علمیه خواهران ترسیم شده در نهایت موضوع «حوزه های علمیه، تبلیغ کارآمد و خانواده متعالی» انتخاب شد. تلاش پژوهشگران حوزوی برای تبیین این موضوع، از اولویت های حوزه های خواهران است.

-  با توجه به مجموع مباحث مطرح شده و ضرورت برگزاری این جشنواره چه محورهایی را از مزیت‌های این جشنواره می دانید؟

امکان شناسایی مدارس فعال و منتخب را برای واگذاری برخی فعالیت های تراز، تحلیل و حتی آسیب شناسی غیر مستقیم از فعالیت های مدارس به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف پژوهشی مدارس و طلاب، جریان سازی علمی در مدارس علمی خواهران به عنوان بخش قابل توجهی از جامعه دینی، ایجاد خودباوری و تقویت اعتماد به نفس علمی و پژوهشی، زمینه سازی حضور فعال طلاب در موضوعات مبتلابه جامعه و آماده سازی و قدرت بخشی به توان علمی برای حضور در رقابت های ملی، بین المللی و سهیم شدن در تولید علم و نیز  می تواند مقدمه ای برای مشارکت طلاب و مدارس برای برگزاری نشست، کرسی، همایش و دیگر فعالیت های پژوهشی باشد.

-   انتظار شما از ارکان پژوهشی، اساتید، طلاب و پژوهشگران چیست؟

ضمن سپاس از زحمات تمامی همکاران، طلاب و اساتید از تمامی پژوهشگران درخواست می شود با حضور در این رویداد پژوهشی و با درک صحیح و عمیق از موقعیت کنونی و حضور جدی در عرصه های پژوهشی مورد نیاز، وظیفه خویش را نسبت به جامعه علمی ادا کنند.

«غنای پژوهشی» با تأکید بر مشارکت حداکثری طلاب و اساتید گرانقدر و ارائه پژوهش های راهگشا مورد انتظار است که بی شک، با توجه به تجربه و توان پژوهشگران، دست یافتنی خواهد بود.

همکاران محترم و پرتلاش اداره فعالیت‌ها، مجامع و همایش های پژوهشی ضمن راهبری جشنواره، پاسخ گوی سؤالات و ابهامات مدیریت های محترم استانی و مدارس علمیه هستند.

شایان ذکر است، طلاب، اساتید و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور تا پایان روز ۳۱ تیرماه فرصت دارند فرآیند ثبت‌نام در این جشنواره را در قالب کتاب، رساله، پایان نامه، پژوهش پایانی و مقالات کوتاه نوشت (سبک زندگی اسلامی) تکمیل کنند.

همچنین، عموم پژوهشگران آقا و خانم حوزوی و غیرحوزوی می‌توانند مقالات علمی با موضوع «حوزه های علمیه، تبلیغ کارآمد، خانواده متعالی» را تا ۳۱ شهریور ماه در بخش مقالات بارگذاری کنند.

علاقه‌مندان برای ارسال آثار می‌توانند از طریق لینک‌های https://kowsarnet.whc.ir و  https://research.whc.ir  ثبت‌نام کنند.

ـ با تشکر از شما بابت فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha