منزلت زن در شریعت اسلام و اهل‌بیت علیهم‌السلام

استاد اخلاق حوزه گفت: بر کسی پوشیده نیست که حامیان دروغین زن و خانواده در غرب و برخی از کشورهای غرب گرا، از جنس زن به عنوان یک ابزار و آلت برای پیش برد مقاصد غیرانسانی و غیراخلاقی خودشان استفاده می کنند و تنها به اهداف مالی و چه بسا سیاسی خودشان چشم دوخته اند و آینده ای برای زنان و در نهایت برای خانواده ندارند در حالیکه در شریعت الهی و دین مبین اسلام؛ زن را محور خانواده توصیف می کند و از یک بانو به عنوان محور جهان هستی یاد می کند که اگر این بانو خلق نمی شد، نه تنها شریعتی وجود نداشت که حتی آسمان و زمین را هم خلق نمی شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام سیدمهدی بطحائی گلپایگانی بیان کرد: َمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (۲۱/روم) در این آیه شریفه نکات اخلاقی، فرهنگی و روانشناختی عمیقی وجود دارد، نکته مهم اینکه زن را مایه آرامش معرفی کرده است به این معنا خانواده شاد و موفق با وجود یک زن محقق می شود چراکه شاکله ی اصلی زندگی و مدیریت یک خانواده با خانم ها می باشد و این آرامش، محقق نخوهد شد مگر با وجود یک خانم پرنشاط برای خانواده که در نهایت، جامعه ی شاد و موفق ، ثمره ی آن خواهد شد چراکه خروجی این خانواده، دختران و پسرانی هستند که توسط مادر در یک حیط امن تربیت شده اند.

وی ادامه داد: هر چند نقش پدر بسیار پررنگ هست لکن این مادر است که حتی افکار و عقاید باطنی اش در ایام بارداری بر جنین وی اثر می گذارد و فرزند؛ قبل از آنکه وارد محیط تربیتی خانواده شود، به مدت نه ماه متاثر از مادر خواهد بود و ارزش ها و ضد ارزش ها را از مادر خود دریافت می کند و با پوست و خون او اجین خواهد شد و در نهایت بعد از تولد با قرار گرفتن در نقش های مختلف اجتماعی، فرهنگی و مذهبی از خود بروز خواهد داد چراکه اولین همنشین و مونس یک طفل، مادر می باشد که از اولین ثانیه های انعقاد نطفه، این همنشینی شکل می گیرد و در آیات و روایات و آراء روانشاسان متعدد نیز از آثار همنشین سخن به میان آمده است.

استاد اخلاق حوزه افزود: به عنوان نمونه می توان به  فرزند حضرت نوح نبی و محمد بن ابی بکر اشاره کرد، با آنکه حضرت نوح از انبیای صاحب شریعت بود، لکن فرزندش به واسطه مادر خاطی خود، نه تنها با پدرش به عنوان پیامبر الهی، به مخالفت برخواست که حتی در نهایت، ذات اقدس اله می فرماید: قَالَ یَا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ، پسر تو شایستگی همراهی تو را ندارد و اهلیت با تو بودن را ندارد که این یک نمونه قرآنی و تاریخی و تربیتی از اثرگذاری یک زن در خانواده است که می تواند فرزند خود را نه تنها از پدرش دور کند که حتی به مخالفت با شریعت تربیت کند.

وی مطرح کرد: مثال دیگر که از آثار یک بانوی پاک دامن می توان اشاره کرد محمد بن ابی بکر است، هرچند پدر او از مؤسسین سقیفه بنی ساعده است و مانع از رسیدن حق به مولای متقیان بود لکن فرزندش به دلیل داشتن مادری مومنه به نام اسماء بنت عمیس سبب شد تا مولا علی در رابطه او بفرماید : محمدّ ابنی مِن صُلبِ أبی بَکرٍ که در نهایت در راه مولای متقیان علی علیه السلام به شهادت برسد که این نمونه نیز متاثر از آثار تربیتی مادر خود بوده است که نمونه های مذکور و امثال آن به نقش آفرینی زن در خانواده به عنوان مادر اشاره دارد که یک زن می تواند هم باعث خارج شدن از اهلیت نبی الهی شود هر چند اگر آن نبی، پدر آن فرزند باشد و هم می تواند باعث ورود به حیطه یک امام معصوم شود هر چند از صلب یک خاطی باشد.

مقایسه جایگاه زن و خانواده در شریعت اسلام و مدعیان حامیان زن در غرب

بطحائی گلپایگانی گفت: بر کسی پوشیده نیست که حامیان دروغین زن و خانواده در غرب و برخی از کشورهای غرب گرا، از جنس زن به عنوان یک ابزار و آلت برای پیش برد مقاصد غیرانسانی و غیراخلاقی خودشان استفاده می کنند و تنها به اهداف مالی و چه بسا سیاسی خودشان چشم دوخته اند و آینده ای برای زنان و در نهایت برای خانواده ندارند در حالیکه در شریعت الهی و دین مبین اسلام؛ زن را محور خانواده توصیف می کند و از یک بانو به عنوان محور جهان هستی یاد می کند که اگر این بانو خلق نمی شد، نه تنها شریعتی وجود نداشت که حتی آسمان و زمین را هم خلق نمی شد.

وی ابراز کرد: در فرازی از حدیث شریف کسا آمده است؛ خداوند متعال در پاسخ به سوال جبرئیل امین که عرضه می دارد بارالها این ها چه کسانی هستند که در زیر عبا جمع شده اند؛ خداوند متعال در پاسخ می فرماید: هم فاطمه و أبوها و بعلها و بنوها  این افراد، فاطمه است و پدر این بانو و شوهر این بانو و فرزندان این بانو است، با کمی تامل در میابیم که ذات اقدس اله، حضرت صدیقه طاهره را محورمعرفی اهل کسا قرار می دهد در حالیکه می توانست این گونه بفرماید که این ها؛ پیامبر من هستند و دخترش و دامادش و نوه هایش و معرفی را با پیامبر برگزیده خود شروع کند در حالیکه که محور و مبنای معرفی را یک بانوی محترمه و معصومه قرار داده است که حتی در حدیث لولاک؛ خطاب به پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می فرماید؛ اگر فاطمه نبود تو و علی هم نبودی و این بیان گر این مطلب است که محور آفرینش در عالم خلقت، یک بانو قرار دارد و این مهر بطلانی است بر مدعیان دروغین حامیان زن که می گویند اسلام و جمهوری اسلامی ایران، حقوق زن ها را پایمال کرده است در حالیکه این شریعت اسلام و جمهوری اسلامی ایران است که حامی واقعی و حقیقی زن، مادر و خانواده است.

استاد اخلاق حوزه اظهار کرد: از این نمونه ها در تاریخ مقدس اسلام بسیار به چشم می خورد، در روز مباهله که یکی از مهم ترین وقایع تاریخی جهان اسلام و مسیحیت به حساب می آید، در بین افرادی که با پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) همراه بودند، یک بانوی مجلله به چشم می خورد آن بانویی که اگر علیه مسیحیان نجران نفرین می کرد، بساطشان برای همیشه برچیده می شد، همراهی صدیقه طاهره در این روز مهم که به دستور الهی اتفاق افتاده است نیز به جایگاه یک بانو نزد خالق جهان هستی و همچنین در شرعیت اسلام اشاره دارد.

وی ادامه داد: در حدیثی از امام عسکری(علیه السلام) نقل شده که می فرماید: نحن حجج الله علی خلقه وجدّتنا فاطمة حجّة علینا ما ائمه ، حجت خدا بر مردم هستیم و جده ی ما، حجت خداوند بر ما اهل بیت است که همین حدیث نورانی، به موقعیت و مرتبه یک بانو و یک مادر در عالم هستی اشاره دارد که خداوند متعال، حضرت صدیقه طاهره را حجتی بر اهلبیت عصمت و طهارت قرار داده است.

بطحائی گلپایگانی افزود: همچنین می خواهم اشاره کنم به شکافته شدن خانه ی خدا و قبله ی مسلمین جهان که فقط یک بار به صورت معجزه وار در تاریخ بشریت رخ داده که آن هم برای هیچ احدی اتفاق نیافتده مگر برای یک بانو که در آستانه ی مادر شدن بود که این نمونه نیز در برداشت اولیه، به ارزش والای یک بانو و یک مادر اشاره دارد که دیوار کعبه، جلوی چشم همگان به صورت معجزه آسا شکافته شود تا یک بانوی پاک دامن بتواند وارد خانه ی خدا شود تا فرشتگان محیای تولد نسخه ی بی بدیل بشریت بعد از نبی مکرم اسلام باشند و در نهایت با توجه به اینکه در آستانه ماه محرم الحرام هستیم اشاره دارم به زنده ماندن راه سیدالشهدا(علیه السلام) و امتداد ماجرای حرکت آن حضرت توسط یک بانو. با استفاده از ماجرای غدیر که ذات اقدس اله در آیه بلاغ(۶۷ مائده) به برگزیده خود فرمود؛ اگر آنچه بر تو نزل شده است را برای مردم بازگو نکنی، رسالت من را انجام نداده ای که می توان به جرأت گفت که اگر بانویی نبود که ماجرای عاشورای حسینی را برای بشریت بازگو کند؛ رسالت سیدالشهدا ناتمام می ماند و این نقش آفرینی یک بانو بود که که توانست این پرچم را زنده نگه دارد و تا ابد برافراشته بماند. کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود.

وی در پایان مطرح کرد: به عقیده بنده که برگفته از عقیده حضرت امام(ره) است می توان گفت که نقش آفرینی صحیح زن، نه تنها یک مرد که یک خانواده و در نهایت یک جامعه را می تواند به معراج برساند همان طور که بنیان گذار کبیر انقلاب فرمود؛ مرد از دامن زن به معراج می رود که نقش آفرینی زن را نه تنها در عرصه خانواده بلکه در عرصه و ابعاد گوناگون جامعه نشان می دهد و این است تفاوت فرهنگ شریعت اسلام و ناهنجارهای غرب و غرب گرایان که از زنان به عنوان یک وسیله و ابزار یاد می کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha